Ceny akumulatorów do samochodów elektrycznych spadną o ~50% do 2026 roku – prognoza Goldman Sachs
W ciągu najbliższych lat ceny akumulatorów do samochodów elektrycznych mają spaść o prawie 50% – tak wynika z najnowszych prognoz Goldman Sachs. W 2023 roku średnia cena akumulatorów wynosiła 149 dolarów za kilowatogodzinę (kWh), a do końca bieżącego roku ma spaść do 111 dolarów. Analitycy przewidują, że do 2026 roku cena spadnie do około 80 dolarów/kWh. Taki poziom kosztów pozwoli na wyrównanie całkowitych kosztów posiadania samochodów elektrycznych i spalinowych w USA, bez potrzeby subsydiów.

Główne czynniki wpływające na spadek cen
Zgodnie z badaniami Goldman Sachs, za tak gwałtowny spadek cen odpowiadają dwa kluczowe czynniki:
- Postęp technologiczny: producenci akumulatorów wprowadzają innowacje, które zwiększają gęstość energetyczną baterii o około 30%, jednocześnie obniżając koszty produkcji. Nowe struktury akumulatorów, takie jak eliminacja modułów na rzecz konstrukcji „cell-to-pack”, przyczyniają się do oszczędności miejsca i kosztów.
- Spadek cen surowców: około 60% kosztów produkcji baterii stanowią metale, takie jak lit i kobalt. Po okresie wysokich cen tych surowców, związanych z tzw. „zieloną inflacją” w latach 2020-2023, ich ceny zaczęły spadać, co ma znaczący wpływ na obniżenie kosztów akumulatorów.
Prognoza dalszego spadku cen baterii do samochodów elektrycznych
[Średnie ceny baterii w dolarach amerykańskich za kWh]

Prognoza rynku akumulatorów
Obecnie rynek zdominowany jest przez dwie główne technologie akumulatorowe: baterie oparte na niklu (60% udziału w rynku) oraz litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które stanowią 35-40%. Choć technologia baterii sodowych oraz akumulatorów półprzewodnikowych zyskuje na znaczeniu, wciąż pozostaje na wczesnym etapie rozwoju. Goldman Sachs prognozuje, że do 2025 roku udział baterii LFP wzrośnie do 45%, podczas gdy akumulatory niklowe będą dominować w segmencie o wyższej gęstości energii.
Prognoza: wzrost udziału w rynku akumulatorów LFP

Sprawa kluczowa: popyt na samochody elektryczne…
Spadek cen akumulatorów może znacząco zwiększyć popyt na pojazdy elektryczne. Z analiz Goldman Sachs wynika, że w 2026 roku nastąpi punkt, w którym zakup samochodu elektrycznego stanie się bardziej opłacalny ekonomicznie niż samochodu spalinowego. Co ważne: wkrótce obawy konsumentów dotyczące spadku wartości rezydualnej pojazdów elektrycznych (związane z oczekiwaniem na kolejne, tańsze modele) mogą się istotnie zmniejszyć, co dodatkowo wpłynie na wzrost sprzedaży.
Mimo iż krótkoterminowy popyt na samochody elektryczne pozostaje zależny od regulacji prawnych (wiadomo, dopłaty, cła), od 2026 roku to konsumenci, kierując się oszczędnościami i rachunkiem ekonomicznym, mogą okazać się główną (i nie napędzaną sztucznie) siłą napędową rynku elektromobilności.
Nawiązując do artykułu “Plany są ambitne, ale po drodze mnóstwo przeszkód – elektromobilność na zakręcie?” – może okazać się, że transformacja energetyczna w obszarze transportu pokona te kilka zakrętów z przeszkodami nieco szybciej. Pamiętajmy jednocześnie, że dane i wnioski przedstawione przez Goldman Sachs to prognozy, jak wiemy Świat w ostatnich latach dość dynamicznie się zmienia, a estymacje na kilka lat do przodu nie mają ostatnio zbyt dobrej passy.
Może Cię również zainteresować
Sinovoltaics ostrzega: fotowoltaika w Europie pod presją zmian
Sinovoltaics opublikowało najnowszą wersję mapy łańcucha dostaw modułów fotowoltaicznych w Europie, Turcji, Egipcie i Kazachstanie. Choć dodano kilku nowych producentów, raport wskazuje także na falę zamknięć zakładów i bankructw. Obecna zdolność produkcyjna regionu to 21 GW modułów, 3,2 GW ogniw i 1,5 GW wlewków krzemowych
Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.
Komisja Europejska zaapelowała do 44 firm naftowo-gazowych o udział w realizacji wspólnego celu Unii Europejskiej – składowania co najmniej 50 mln ton CO2 rocznie do 2030 roku. Firmy mają uczestniczyć w projekcie proporcjonalnie do swojej produkcji ropy i gazu z lat 2020–2023.
Straty tysięcy złotych. Fotowoltaika w Wielkopolsce blokowana częściej niż w innych regionach
Radio Poznań informuje, że wielkopolscy producenci energii słonecznej skarżą się na dyskryminację. Ich farmy są wyłączane znacznie częściej niż w innych regionach. Rekompensaty za utracone zyski sięgają zaledwie 10 procent.
Hithium wprowadza system ∞Power 6,25MWh dla Europy i rozpoczyna produkcję lokalną
Hithium podczas targów The smarter E Europe 2025 w Monachium zaprezentowało nowy system magazynowania energii ∞Power 6,25MWh 2h/4h w wersji dostosowanej do rynku europejskiego. System wyróżnia się m.in. wysokim poziomem bezpieczeństwa, elastycznością i odpornością na trudne warunki środowiskowe. Firma podpisała również porozumienie z hiszpańską spółką GCRPV, wspierając lokalizację produkcji na kontynencie.
Hyundai i lotnisko Incheon wprowadzają roboty ładujące EV – AI przyspiesza rozwój smart infrastruktury
Hyundai Motor Group oraz Incheon International Airport Corporation ogłosiły strategiczne partnerstwo na rzecz wdrożenia robotów do automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych (ACR) wspieranych przez sztuczną inteligencję. Projekt pilotażowy ruszy na jednym z najnowocześniejszych lotnisk Azji, a jego celem jest zwiększenie wygody, bezpieczeństwa i efektywności ładowania aut elektrycznych.
Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie dołącza do rządowego programu na rzecz rozwoju kompetencji w energetyce jądrowej. Inicjatywa Ministerstwa Przemysłu zakłada ścisłą współpracę uczelni technicznych z polskimi przedsiębiorstwami. Program przewiduje zmiany w programach nauczania oraz płatne staże w firmach z sektora jądrowego.
Komentarze