Enerad
Porównaj oferty

Chińczycy uruchomili sodowo-jonowy magazyn energii o pojemności 100 MWh. To największy projekt na świecie

W Chinach uruchomiono pierwszy etap innowacyjnego magazynu energii, który obecnie jest największym na świecie akumulatorem bazującym na ogniwach sodowo-jonowych.

Chińczycy uruchomili sodowo-jonowy magazyn energii o pojemności 100 MWh. To największy projekt na świecie

Innowacyjny projekt Datang Hubei

Państwowy koncern China Datang Corporation zakończył pierwszy etap projektu Datang Hubei Sodium Ion New Energy Storage Power Station – magazynu energii o docelowej mocy i pojemności 100 MW/200 MWh. Z końcem czerwca uruchomiono część instalacji o mocy i pojemności 50 MW/100 MWh, co czyni ją największym na świecie magazynem energii wykorzystującym technologię sodowo-jonową.

Projekt ten jest uważany za kamień milowy w rozwoju technologii magazynowania energii. China Datang podkreśla, że jest to projekt demonstracyjny, mający na celu prezentację możliwości innowacyjnych rozwiązań technologicznych w praktyce.

Specyfikacja techniczna

Pierwszy etap magazynu energii składa się z 42 kontenerów magazynowych i 21 zestawów przetwornic podwyższających napięcie. Wykorzystano w nim baterie sodowo-jonowe o pojemności 185 Ah, dostarczone przez chińską firmę HiNa Battery Technology. System wyposażony jest w stację transformatorową 110 kV. Magazyn może być ładowany i rozładowywany ponad 300 razy w skali roku, a uwalniana energia zaspokaja zapotrzebowanie około 12 tys. chińskich rodzin przez jeden dzień.

Przewaga ogniw sodowo-jonowych

Technologia sodowo-jonowa w porównaniu z akumulatorami litowo-jonowymi ma kilka zalet. Przede wszystkim jest to niższy koszt oraz łatwiejszy dostęp do surowców. Baterie sodowo-jonowe charakteryzują się również wysokim poziomem bezpieczeństwa, długą żywotnością oraz dobrą wydajnością w niskich temperaturach. W projekcie zastosowano aplikacje do analizy danych operacyjnych i kontroli, co pozwala na wczesne wykrywanie ewentualnych zagrożeń oraz wyprzedzającą obsługę i konserwację magazynu.

Współpraca badawcza

W realizacji projektu uczestniczył Instytut Fizyki Chińskiej Akademii Nauk oraz inne krajowe jednostki badawczo-rozwojowe. Prowadziły one badania nad technologią magazynowania energii z wykorzystaniem jonów sodu, optymalizacją procesów i sprzętu, a także zajmowały się prawami własności do opracowanej technologii. Prace te mają na celu promowanie wielkoskalowych komercyjnych systemów magazynowania energii z użyciem baterii sodowo-jonowych w przyszłości.

Efektywność i wytrzymałość

System magazynowania energii Datang Hubei charakteryzuje się wysoką wydajnością operacyjną. Akumulatory sodowo-jonowe mogą zagwarantować 85 proc. wydajności ładowania i rozładowania przy -20°C oraz zapewniają 1,5 tys. cykli ładowania i rozładowania przy wysokiej temperaturze sięgającej 60°C. Są także bardziej odporne na wstrząsy i uszkodzenia w porównaniu do baterii litowo-jonowych. Dodatkowo, baterie sodowo-jonowe wykazują wysoką odporność na niskie temperatury, co jest istotnym atutem w zastosowaniach wymagających stabilnej pracy w trudnych warunkach klimatycznych.

Regulacja systemu elektroenergetycznego

Magazyn Datang Hubei będzie pełnił kluczową rolę w regulowaniu pracy systemu elektroenergetycznego. Jego funkcje obejmują regulację szczytową, regulację częstotliwości pierwotnej oraz automatyczną kontrolę napięcia. Możliwość wygładzania profilu zapotrzebowania na energię za pośrednictwem magazynu pozwoli na skuteczne równoważenie podaży i popytu na energię oraz zwiększenie elastyczności systemu elektroenergetycznego.

Perspektywy rozwoju technologii sodowo-jonowej

Sodowo-jonowe baterie oferują znaczące korzyści w kontekście kosztów i bezpieczeństwa, co czyni je atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych. Pomimo że komercjalizacja tej technologii postępuje wolniej niż oczekiwano, prognozy wskazują na dalszy spadek kosztów i rozwój przemysłu sodowo-jonowego w nadchodzących latach.

Do 2025 roku koszt baterii sodowo-jonowych może wynieść 83% kosztów baterii litowo-żelazowo-fosforanowych, a do 2030 roku sektor ma osiągnąć poziom przemysłowy rzędu terawatogodzin. Wprowadzenie na rynek dużej skali magazynów energii opartych na technologii sodowo-jonowej to krok milowy w rozwoju energetyki odnawialnej i magazynowania energii, który może znacząco wpłynąć na zmniejszenie zależności od surowców importowanych oraz zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe

Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe

Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.

18.04.2025
Elektromobilność Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły

Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły

Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.

18.04.2025
Gaz i wodór Technologia Wiadomości z rynku
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.

XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.

XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.

18.04.2025
Elektromobilność Technologia Wiadomości z rynku
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach

Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach

Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.

18.04.2025
Elektromobilność Technologia Wiadomości z rynku
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA

Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA

Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.

18.04.2025
OZE Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)

LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)

Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.

18.04.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły