Chińskie koncerny motoryzacyjne na dywaniku regulatorów. Nowa odsłona wojny cenowej na rynku EV
Chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT) wezwało czołowych producentów samochodów do zaprzestania wyniszczającej wojny cenowej w segmencie pojazdów elektrycznych (EV). To reakcja na kolejną falę agresywnych obniżek cen, zapoczątkowaną niedawno przez BYD — największego producenta EV w Chinach. Konflikt o ceny zyskał też wymiar regulacyjny — rywale BYD zarzucają mu nieprawidłowości w konstrukcji popularnych modeli hybrydowych.

Dlaczego chińscy regulatorzy interweniują?
Rynek EV w Chinach od kilku lat funkcjonuje w trybie niemal permanentnej wojny cenowej. Kolejne fale obniżek, choć przyspieszają adaptację technologii wśród klientów, coraz mocniej uderzają w marże producentów i destabilizują sektor.
Ostatnia runda cięć cen, którą zapoczątkował BYD, wywołała gwałtowną reakcję giełdową — akcje czołowych chińskich producentów motoryzacyjnych mocno spadły. W odpowiedzi MIIT zorganizowało w ubiegłym tygodniu specjalne spotkanie z przedstawicielami branży, wzywając do powstrzymania dalszej eskalacji.
Technologia czy nieuczciwa konkurencja?
Geely i Great Wall Motor — jedni z największych rywali BYD — nie tylko krytykują strategię agresywnych obniżek cen, ale również podważają zgodność produktów BYD z obowiązującymi przepisami. Great Wall od lat pozostaje w sporze z BYD — obecnie zarzuca koncernowi stosowanie niezgodnych z normami zbiorników paliwa w modelach Qin Plus PHEV i Song Plus PHEV. Jak twierdzi, nieciśnieniowe zbiorniki przyspieszają odparowywanie paliwa, co może prowadzić do przekroczenia limitów emisji.
Regulatorzy badają sprawę od miesięcy. Geely otwarcie poparło działania Great Wall Motor.
„Wei Jianjun (szef Great Wall) to uczciwy człowiek i nasz branżowy sygnalista” — oświadczył Victor Yang, wiceprezes Geely.
BYD broni się, argumentując, że stosowane w latach 2021–2023 zbiorniki spełniały wówczas obowiązujące regulacje, a ich konstrukcja została zmieniona po uwagach klientów. Jednak wpis wyjaśniający stanowisko BYD, opublikowany na platformie Weibo, został szybko usunięty.
Wojna cenowa czy naturalna ewolucja rynku?
Obserwatorzy rynku podnoszą jednak szersze pytanie: czy spadki cen EV są efektem sztucznej wojny cenowej, czy raczej naturalnym skutkiem dojrzewania branży? Spadające koszty baterii, rosnące wolumeny produkcji i efekt skali technologicznej napędzają strukturalny spadek cen EV — podobnie jak kiedyś w przypadku telewizorów LCD.
BYD podkreśla, że obniża koszty dzięki przewadze technologicznej i szybszym innowacjom. Z kolei Geely i Great Wall Motor apelują o bardziej „zdrową” konkurencję opartą na jakości, technologii i serwisie, a nie tylko na cenie.
Zobacz również:- Elektryki BYD z ultraszybkim ładowaniem za 30 tys. dolarów
- BYD znowu wyprzedza Teslę – sprzedaż BEV w Q1 2025 wyższa o prawie 24%
- Rekord BEV w Polsce. Nissan Leaf, Tesla i BMW i3 rządzą na rynku wtórnym
Źródło: CleanTechnica, BYD
Może Cię również zainteresować
URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025
Ponad 6 TWh energii z wysokosprawnej kogeneracji zyska wsparcie państwa – rozstrzygnięto drugą w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną.
Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii
Qair Polska zapowiada ambitne cele na najbliższe lata – do 2030 roku chce dostarczać ponad 5 TWh energii odnawialnej rocznie dla odbiorców w Polsce. Kluczowe mają być rozwój magazynów energii, hybrydyzacja instalacji i zmiany legislacyjne – w tym ustawa wiatrakowa.
ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii
Rosnące znaczenie ESG nie ogranicza się już do spełniania wymogów prawnych. Coraz więcej firm dostrzega w nim szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu. Przejście od compliance do strategicznego zarządzania ESG staje się nowym standardem – także w Polsce.
Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania
Naturalny wodór może stać się istotnym źródłem czystej energii dla przemysłu i trudnych do dekarbonizacji sektorów. Najnowszy przegląd badawczy opublikowany 13 maja 2025 r. w Nature Reviews Earth & Environment ujawnia, w jakich warunkach dochodzi do jego powstawania i akumulacji w skorupie kontynentalnej. To pierwszy tak kompleksowy opis geologicznych procesów, które mogą zadecydować o przyszłości „białego wodoru”.
177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych
Rola agencji kredytów eksportowych (ECA) w finansowaniu energetyki rośnie, zwłaszcza w kontekście wsparcia transformacji energetycznej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) po raz pierwszy uwzględniła ich działania w swoim sztandarowym raporcie World Energy Investment 2025. Od 2014 r. ECAs udzieliły wsparcia energetycznego o wartości 177 mld USD, z czego coraz większa część trafia do projektów związanych z OZE.
Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej
Deszcz może nie tylko podlewać uprawy czy zasilać rzeki, ale – jak pokazuje tekst Rose Morrison w Renewable Energy Magazine – również dostarczać energii elektrycznej. Dzięki nowatorskim technologiom, takim jak plug flow czy piezoelektryczne dyski, opady zyskują nową rolę w miksie OZE.
Komentarze