Chińskie koncerny motoryzacyjne na dywaniku regulatorów. Nowa odsłona wojny cenowej na rynku EV
Chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT) wezwało czołowych producentów samochodów do zaprzestania wyniszczającej wojny cenowej w segmencie pojazdów elektrycznych (EV). To reakcja na kolejną falę agresywnych obniżek cen, zapoczątkowaną niedawno przez BYD — największego producenta EV w Chinach. Konflikt o ceny zyskał też wymiar regulacyjny — rywale BYD zarzucają mu nieprawidłowości w konstrukcji popularnych modeli hybrydowych.
Dlaczego chińscy regulatorzy interweniują?
Rynek EV w Chinach od kilku lat funkcjonuje w trybie niemal permanentnej wojny cenowej. Kolejne fale obniżek, choć przyspieszają adaptację technologii wśród klientów, coraz mocniej uderzają w marże producentów i destabilizują sektor.
Ostatnia runda cięć cen, którą zapoczątkował BYD, wywołała gwałtowną reakcję giełdową — akcje czołowych chińskich producentów motoryzacyjnych mocno spadły. W odpowiedzi MIIT zorganizowało w ubiegłym tygodniu specjalne spotkanie z przedstawicielami branży, wzywając do powstrzymania dalszej eskalacji.
Technologia czy nieuczciwa konkurencja?
Geely i Great Wall Motor — jedni z największych rywali BYD — nie tylko krytykują strategię agresywnych obniżek cen, ale również podważają zgodność produktów BYD z obowiązującymi przepisami. Great Wall od lat pozostaje w sporze z BYD — obecnie zarzuca koncernowi stosowanie niezgodnych z normami zbiorników paliwa w modelach Qin Plus PHEV i Song Plus PHEV. Jak twierdzi, nieciśnieniowe zbiorniki przyspieszają odparowywanie paliwa, co może prowadzić do przekroczenia limitów emisji.
Regulatorzy badają sprawę od miesięcy. Geely otwarcie poparło działania Great Wall Motor.
„Wei Jianjun (szef Great Wall) to uczciwy człowiek i nasz branżowy sygnalista” — oświadczył Victor Yang, wiceprezes Geely.
BYD broni się, argumentując, że stosowane w latach 2021–2023 zbiorniki spełniały wówczas obowiązujące regulacje, a ich konstrukcja została zmieniona po uwagach klientów. Jednak wpis wyjaśniający stanowisko BYD, opublikowany na platformie Weibo, został szybko usunięty.
Wojna cenowa czy naturalna ewolucja rynku?
Obserwatorzy rynku podnoszą jednak szersze pytanie: czy spadki cen EV są efektem sztucznej wojny cenowej, czy raczej naturalnym skutkiem dojrzewania branży? Spadające koszty baterii, rosnące wolumeny produkcji i efekt skali technologicznej napędzają strukturalny spadek cen EV — podobnie jak kiedyś w przypadku telewizorów LCD.
BYD podkreśla, że obniża koszty dzięki przewadze technologicznej i szybszym innowacjom. Z kolei Geely i Great Wall Motor apelują o bardziej „zdrową” konkurencję opartą na jakości, technologii i serwisie, a nie tylko na cenie.
Zobacz również:- Elektryki BYD z ultraszybkim ładowaniem za 30 tys. dolarów
- BYD znowu wyprzedza Teslę – sprzedaż BEV w Q1 2025 wyższa o prawie 24%
- Rekord BEV w Polsce. Nissan Leaf, Tesla i BMW i3 rządzą na rynku wtórnym
Źródło: CleanTechnica, BYD
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze