Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.

Nowy standard GB38031-2025 – 120 minut zamiast 5
Od lipca 2026 roku w Chinach zacznie obowiązywać zaktualizowany standard bezpieczeństwa baterii dla pojazdów elektrycznych – GB38031-2025. Najważniejsza zmiana dotyczy odporności ogniw na tzw. thermal runaway. Baterie będą musiały przetrwać 120 minut bez pożaru lub eksplozji. Do tej pory wymóg ten wynosił jedynie 5 minut. Temperatura wewnętrzna nie będzie mogła przekroczyć 60°C.
Czym jest thermal runaway?
„Thermal runaway”, czyli zjawisko rozbiegu termicznego, to niekontrolowany wzrost temperatury wewnątrz baterii. Może być spowodowany uszkodzeniem, przeładowaniem lub zwarciem ogniwa. Wysoka temperatura prowadzi do reakcji chemicznych w baterii, które generują jeszcze więcej ciepła – co w skrajnym przypadku może doprowadzić do pożaru lub eksplozji. To jedno z najpoważniejszych zagrożeń związanych z bateriami litowo-jonowymi.
Obowiązkowy system wczesnego ostrzegania i zaawansowane testy awarii
W nowym standardzie znalazł się również zapis o konieczności zadziałania systemu ostrzegania w ciągu 5 minut od wykrycia nieprawidłowości – jeszcze zanim dym stanie się widoczny w kabinie pasażerskiej.
Dodatkowo wprowadzone zostaną realistyczne scenariusze testowe. Jednym z nich jest upuszczenie stalowej kulki o średnicy 30 mm z energią 150 J na ogniwo oraz jednoczesna symulacja zwarć wewnętrznych. Celem jest jak najwierniejsze odwzorowanie warunków rzeczywistych.
Odporność na ultraszybkie ładowanie i agresywne środowisko
Nowe przepisy przewidują także testy po 300 cyklach ultraszybkiego ładowania (od 20% do 80% stanu naładowania). Baterie będą również poddawane działaniu mgły solnej i testom opóźnionego spalania, by sprawdzić ich odporność na warunki środowiskowe.
Liderzy i przegrani nowej ery bezpieczeństwa
Na wprowadzeniu nowych przepisów skorzystają najwięksi chińscy producenci baterii, tacy jak CATL czy BYD. Obie firmy już wdrażają zaawansowane systemy zarządzania temperaturą na poziomie ogniw, modułów i całych systemów bateryjnych.
Szansę rozwoju zyskują również laboratoria testowe oraz firmy zajmujące się certyfikacją. Nowe wymogi to potencjalnie miliardy dolarów rocznie z tytułu badań i audytów. Na regulacjach mogą zyskać również startupy rozwijające technologie półprzewodnikowe, takie jak QingTao i WeLion.
Z kolei mniejsi producenci, którzy funkcjonują pod dużą presją kosztową, mogą mieć problem z dostosowaniem się do nowych standardów. Eksperci szacują, że spełnienie wymagań GB38031-2025 może zwiększyć koszt pakietu baterii nawet o 10–20%.
Problemy mogą spotkać również producentów baterii NMC (niklowo-manganowo-kobaltowych), których udział rynkowy już wcześniej spadał. Dla wielu firm wdrożenie nowych norm może okazać się nieopłacalne.
Chiński sygnał dla całego świata
Dr Kai-Philipp Kairies zwraca uwagę, że nowe regulacje mogą mieć daleko idące skutki. W jego ocenie wpłyną nie tylko na krajowe regulacje w innych państwach, ale również na strategie producentów, poziomy cen ubezpieczeń oraz rozwój infrastruktury testowej. Jak podkreśla:
„To więcej niż lista kontrolna zgodności – to sygnał, że Chiny chcą przewodzić globalnej dyskusji o bezpieczeństwie baterii. To wiadomość dla producentów, dostawców i regulatorów: lepsze rozwiązania są możliwe. I nadchodzą szybko.”
Zobacz również:
- Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
- Xpeng kontra Tesla: chiński chip AI 3x mocniejszy od Nvidia Orin X
- 319 nowych e-busów w Anglii. Rząd inwestuje 38 mln funtów w zielony transport
Źródło: Dr. Kai-Philipp Kairies, CEO at ACCURE Battery Intelligence, GB 38031-2025 Electric vehicles traction battery safety requirements
Może Cię również zainteresować
Westinghouse i INSA Lyon wspólnie przyspieszą rozwój SMR i innowacji materiałowych w energetyce jądrowej
Westinghouse Electric Company oraz francuski instytut INSA Lyon zacieśniają współpracę badawczą. Wspólnie zamierzają rozwijać nowe technologie materiałowe, kluczowe dla przyszłości energetyki jądrowej, w tym reaktorów IV generacji (SMR/AMR).
Włosi stawiają na SMR: Nuclitalia rusza z badaniami nad nową energią
Enel, Ansaldo Energia i Leonardo utworzyły wspólnie spółkę Nuclitalia, której celem będzie rozwój technologii nowej generacji w sektorze energetyki jądrowej. Nowa firma skoncentruje się na badaniach nad małymi reaktorami modułowymi (SMR) i analizie możliwości wdrożenia ich we Włoszech.
Nowy etap dla Vestas w Polsce. Fabryka w Goleniowie przechodzi pod ich skrzydła
Vestas przejmuje fabrykę łopat w Goleniowie od LM Wind Power. Zakład będzie kontynuował produkcję komponentów dla turbin wiatrowych na potrzeby rynku europejskiego. Transakcja wzmacnia pozycję Vestas w regionie i wpisuje się w szerszy plan rozwoju zielonej energetyki.
275 tys. klientów ScottishPower zaoszczędziło już 2 mln funtów na prądzie
Brytyjski dostawca energii ScottishPower ogłosił, że jego klienci zaoszczędzili łącznie 2 miliony funtów od momentu wprowadzenia programu „half price electricity at weekends”. Zniżka, obowiązująca w weekendy, zachęca do korzystania z energii w bardziej ekologicznych i tańszych godzinach.
Enea Operator buduje magazyn energii. Nowa inwestycja wsparta środkami z NFOŚiGW
Enea Operator podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie budowy nowoczesnej instalacji magazynowania energii. To kolejny krok w kierunku transformacji sieci elektroenergetycznej i wsparcia dla rozwoju energetyki rozproszonej.
PGE Baltica rusza z badaniami dna Bałtyku dla farmy wiatrowej Baltica 9
PGE Baltica podpisała umowę na wykonanie kluczowych badań geofizycznych dla projektu Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 9. Prace mają na celu zminimalizowanie ryzyka związanego z budową i będą realizowane w III kwartale 2025 roku.
Komentarze