Chiny wydają pierwsze certyfikaty na komercyjne loty pasażerskimi dronami. EHang gotowy na rewolucję w miejskiej mobilności
Chińska firma EHang oraz jej partnerzy uzyskali 28 marca 2025 roku pierwsze w historii certyfikaty operatora (Air Operator Certificate, OC) dla bezzałogowych statków powietrznych przewożących ludzi. Dokumenty wydane przez Chiński Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAAC) umożliwiają legalne prowadzenie komercyjnych lotów turystycznych za pomocą dronów pasażerskich EH216-S.

Komercyjna era bezzałogowych lotów pasażerskich w Chinach
Certyfikaty OC otrzymały spółki Guangdong EHang General Aviation oraz Hefei Heyi Aviation, działające wspólnie w ramach projektu HeYi Aviation. Wydanie certyfikatów potwierdza, że bezzałogowy, dwuosobowy pojazd EH216-S spełnia wymogi techniczne, operacyjne i bezpieczeństwa niezbędne do komercyjnego wykorzystania w przestrzeni powietrznej.
W praktyce oznacza to, że od teraz w chińskich miastach takich jak Guangzhou i Hefei konsumenci będą mogli kupić bilety na loty widokowe, wycieczki miejskie i inne krótkie przeloty komercyjne z wykorzystaniem tych dronów.

Co oznacza „Human-carrying” w kontekście certyfikacji?
Wydane certyfikaty nie określają działalności jako „Passenger Transportation”, lecz jako „Human-carrying”. Różnica tkwi w rodzaju usług:
- „Passenger Transportation” – regularne, publiczne przewozy pasażerów zgodne z rozkładami i trasami.
- „Human-carrying” – elastyczne, komercyjne loty z pasażerami, ale nie spełniające kryteriów transportu publicznego.
W praktyce oznacza to, że loty EH216-S mogą być sprzedawane przez operatorów w ramach usług turystycznych lub eventowych, z punktami startu i lądowania w wybranych lokalizacjach (np. przy atrakcjach turystycznych), a same przeloty nie muszą być częścią stałej siatki połączeń.

Na razie loty „A-to-A”. Air taxi dopiero w kolejnych etapach
Certyfikaty obejmują obecnie kategorię „hovering flight”, czyli loty, które zaczynają się i kończą w tym samym miejscu. Drony będą oferować przeloty z zawisem, okrążeniem oraz powrotem do punktu startowego. To początkowy etap wdrażania systemu komercyjnych lotów – operatorzy we współpracy z CAAC planują stopniowo rozwijać możliwość realizacji przelotów punkt-punkt (A-to-B), co będzie fundamentem dla przyszłych usług taxi powietrznego.
„To kamień milowy dla rozwoju nisko-pułapowej gospodarki w Chinach i kolejny krok w kierunku pełnej autonomicznej mobilności powietrznej” – podkreślają przedstawiciele EHang.
EH216-S z sukcesem przetestowany także w Meksyku
Kilka tygodni przed chińską decyzją, 10 marca 2025 r., EHang ogłosił udany pierwszy lot EH216-S w Meksyku. Maszyna uzyskała tam Specjalny Certyfikat Zdatności do Lotu, wydany przez Federalną Agencję Lotnictwa Cywilnego Meksyku (AFAC). To 19. kraj, w którym EH216-S odbył oficjalny lot.
Lot odbył się we współpracy z lokalnym partnerem – firmą Air Mobility, która planuje rozwijać działalność AAM (Advanced Air Mobility) w Meksyku. Według CEO Air Mobility, Cristiny Lary:
„Współpraca z EHang i AFAC to przełom w realizacji naszej wizji bezpiecznej, zrównoważonej i efektywnej mobilności powietrznej w Meksyku”.
Z kolei przedstawicielka EHang, Victoria Jing Xiang, podkreśliła:
„Meksyk dzięki otwartości na innowacje i gotowości regulatorów staje się idealnym miejscem do wdrażania autonomicznego transportu powietrznego. Naszym celem jest rozszerzenie działalności na kolejne kraje Ameryki Łacińskiej”.

Współpraca CAAC i AFAC – wsparcie dla regulacji i rozwoju branży
W tle sukcesu meksykańskiej misji leży również rozwijająca się współpraca między CAAC i AFAC. Już w sierpniu 2023 roku obie instytucje podpisały memorandum dotyczące współpracy m.in. w zakresie ochrony środowiska, bezpieczeństwa operacyjnego i regulacji bezzałogowych systemów powietrznych. Jest to kolejny przykład międzynarodowego zaangażowania w rozwój nowej gałęzi mobilności miejskiej.
Nowa era miejskiego lotnictwa – co dalej?
Zarówno chińskie certyfikaty, jak i ekspansja na rynek meksykański potwierdzają, że technologia eVTOL i autonomiczne loty pasażerskie przestają być jedynie futurystyczną wizją. Przyszłość usług taxi powietrznego staje się coraz bardziej realna – choć na razie skupia się głównie na turystyce, kolejne fazy komercjalizacji będą obejmować codzienny transport miejski.
EHang i jego partnerzy zapowiadają dalszy rozwój floty, ekspansję na kolejne rynki oraz prace nad pełną integracją dronów pasażerskich z przestrzenią miejską.
Źródło: EHang.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze