Chiny wydają pierwsze certyfikaty na komercyjne loty pasażerskimi dronami. EHang gotowy na rewolucję w miejskiej mobilności
Chińska firma EHang oraz jej partnerzy uzyskali 28 marca 2025 roku pierwsze w historii certyfikaty operatora (Air Operator Certificate, OC) dla bezzałogowych statków powietrznych przewożących ludzi. Dokumenty wydane przez Chiński Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAAC) umożliwiają legalne prowadzenie komercyjnych lotów turystycznych za pomocą dronów pasażerskich EH216-S.
Komercyjna era bezzałogowych lotów pasażerskich w Chinach
Certyfikaty OC otrzymały spółki Guangdong EHang General Aviation oraz Hefei Heyi Aviation, działające wspólnie w ramach projektu HeYi Aviation. Wydanie certyfikatów potwierdza, że bezzałogowy, dwuosobowy pojazd EH216-S spełnia wymogi techniczne, operacyjne i bezpieczeństwa niezbędne do komercyjnego wykorzystania w przestrzeni powietrznej.
W praktyce oznacza to, że od teraz w chińskich miastach takich jak Guangzhou i Hefei konsumenci będą mogli kupić bilety na loty widokowe, wycieczki miejskie i inne krótkie przeloty komercyjne z wykorzystaniem tych dronów.

Co oznacza „Human-carrying” w kontekście certyfikacji?
Wydane certyfikaty nie określają działalności jako „Passenger Transportation”, lecz jako „Human-carrying”. Różnica tkwi w rodzaju usług:
- „Passenger Transportation” – regularne, publiczne przewozy pasażerów zgodne z rozkładami i trasami.
- „Human-carrying” – elastyczne, komercyjne loty z pasażerami, ale nie spełniające kryteriów transportu publicznego.
W praktyce oznacza to, że loty EH216-S mogą być sprzedawane przez operatorów w ramach usług turystycznych lub eventowych, z punktami startu i lądowania w wybranych lokalizacjach (np. przy atrakcjach turystycznych), a same przeloty nie muszą być częścią stałej siatki połączeń.

Na razie loty „A-to-A”. Air taxi dopiero w kolejnych etapach
Certyfikaty obejmują obecnie kategorię „hovering flight”, czyli loty, które zaczynają się i kończą w tym samym miejscu. Drony będą oferować przeloty z zawisem, okrążeniem oraz powrotem do punktu startowego. To początkowy etap wdrażania systemu komercyjnych lotów – operatorzy we współpracy z CAAC planują stopniowo rozwijać możliwość realizacji przelotów punkt-punkt (A-to-B), co będzie fundamentem dla przyszłych usług taxi powietrznego.
„To kamień milowy dla rozwoju nisko-pułapowej gospodarki w Chinach i kolejny krok w kierunku pełnej autonomicznej mobilności powietrznej” – podkreślają przedstawiciele EHang.
EH216-S z sukcesem przetestowany także w Meksyku
Kilka tygodni przed chińską decyzją, 10 marca 2025 r., EHang ogłosił udany pierwszy lot EH216-S w Meksyku. Maszyna uzyskała tam Specjalny Certyfikat Zdatności do Lotu, wydany przez Federalną Agencję Lotnictwa Cywilnego Meksyku (AFAC). To 19. kraj, w którym EH216-S odbył oficjalny lot.
Lot odbył się we współpracy z lokalnym partnerem – firmą Air Mobility, która planuje rozwijać działalność AAM (Advanced Air Mobility) w Meksyku. Według CEO Air Mobility, Cristiny Lary:
„Współpraca z EHang i AFAC to przełom w realizacji naszej wizji bezpiecznej, zrównoważonej i efektywnej mobilności powietrznej w Meksyku”.
Z kolei przedstawicielka EHang, Victoria Jing Xiang, podkreśliła:
„Meksyk dzięki otwartości na innowacje i gotowości regulatorów staje się idealnym miejscem do wdrażania autonomicznego transportu powietrznego. Naszym celem jest rozszerzenie działalności na kolejne kraje Ameryki Łacińskiej”.

Współpraca CAAC i AFAC – wsparcie dla regulacji i rozwoju branży
W tle sukcesu meksykańskiej misji leży również rozwijająca się współpraca między CAAC i AFAC. Już w sierpniu 2023 roku obie instytucje podpisały memorandum dotyczące współpracy m.in. w zakresie ochrony środowiska, bezpieczeństwa operacyjnego i regulacji bezzałogowych systemów powietrznych. Jest to kolejny przykład międzynarodowego zaangażowania w rozwój nowej gałęzi mobilności miejskiej.
Nowa era miejskiego lotnictwa – co dalej?
Zarówno chińskie certyfikaty, jak i ekspansja na rynek meksykański potwierdzają, że technologia eVTOL i autonomiczne loty pasażerskie przestają być jedynie futurystyczną wizją. Przyszłość usług taxi powietrznego staje się coraz bardziej realna – choć na razie skupia się głównie na turystyce, kolejne fazy komercjalizacji będą obejmować codzienny transport miejski.
EHang i jego partnerzy zapowiadają dalszy rozwój floty, ekspansję na kolejne rynki oraz prace nad pełną integracją dronów pasażerskich z przestrzenią miejską.
Źródło: EHang.
Może Cię również zainteresować
Energa Obrót zapewni energię dla Rafinerii Gdańskiej do 2028 roku
Energa Obrót wygrała przetarg Rafinerii Gdańskiej na dostawy energii elektrycznej do 2028 roku. Umowa obejmuje ponad 2 TWh energii i umacnia pozycję Energi jako kluczowego partnera biznesowego w regionie.
ORLEN z decyzją środowiskową dla Baltic East – druga morska farma coraz bliżej realizacji
Projekt Baltic East, druga morska farma wiatrowa Grupy ORLEN, otrzymał kluczową decyzję środowiskową. Inwestycja o mocy 1 GW zasili ponad 1,25 mln gospodarstw domowych czystą energią i otwiera drogę do udziału w pierwszej polskiej aukcji offshore wind.
Inwestycje w OZE osiągnęły 807 mld USD w 2024 roku – raport IRENA
Globalne inwestycje w transformację energetyczną wzrosły do rekordowych 2,4 bln USD w 2024 r., jednak tempo wzrostu w sektorze OZE wyraźnie spowolniło.
CPK rozpoczyna przygotowania do pierwszego odwiertu geotermalnego
Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę na przygotowanie dokumentacji dla pierwszego odwiertu geotermalnego. To krok w stronę wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie nowego lotniska w Nowym Oryszewie.
TAURON EKO Premium zasili stacje ładowania eTAURON w 2026 roku
TAURON zakontraktował zieloną energię EKO Premium dla swojej sieci stacji ładowania eTAURON na 2026 rok. Dzięki temu niemal wszystkie ładowarki koncernu będą korzystać z energii pochodzącej wyłącznie z OZE, wspierając rozwój elektromobilności i redukcję emisji CO2.
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]

Komentarze