Ciężarówki wodorowe Mercedes-Benz GenH2 testowane latem w Alpach – przełom w technologii ogniw paliwowych
Daimler Truck przeprowadził letnie testy najnowszych prototypów ciężarówek wodorowych Mercedes-Benz GenH2 w szwajcarskich Alpach. Pojazdy sprawdzano w ekstremalnych warunkach, by potwierdzić ich gotowość do codziennej eksploatacji.
Letnie testy ciężarówek wodorowych Daimler Truck w Alpach
Niemiecki producent Daimler Truck powrócił do szwajcarskiego regionu Valais, by przeprowadzić letnie testy czterech zaawansowanych prototypów ciężarówek Mercedes-Benz GenH2 napędzanych ogniwami paliwowymi. Po udanych próbach zimowych, tym razem pojazdy musiały zmierzyć się z wysokimi temperaturami przekraczającymi 35°C oraz wymagającymi alpejskimi przełęczami na wysokościach od 600 do 2478 metrów n.p.m.
Wyzwania technologiczne i innowacje
Testy miały na celu sprawdzenie zachowania pojazdów w warunkach ekstremalnych – pod kątem wydajności układu napędowego, zarządzania termicznego oraz współpracy ogniwa paliwowego, baterii i systemu zbiorników wodoru. Kluczowym elementem było również dalsze rozwijanie cyfrowego systemu wsparcia Predictive Powertrain Control (PPC) dla pojazdów wodorowych. Dzięki wykorzystaniu danych geolokalizacyjnych system rozpoznaje nadchodzące wzniesienia z wyprzedzeniem, co pozwala na optymalizację dostarczania mocy i efektywności jazdy.
Tankowanie i logistyka testów
Podczas testów ciężarówki tankowano ciekłym wodorem (standard sLH2) przy mobilnej stacji tankowania firmy Air Products, zlokalizowanej na bazie testowej w Valais.
Wyniki i plany na przyszłość
W trakcie kilku tygodni testów pojazdy pokonały ponad 10 000 km i wspięły się łącznie na 146 000 metrów przewyższenia. Uzyskane dane potwierdzają zaawansowanie technologiczne i niezawodność nowej generacji ciężarówek wodorowych Daimler Truck nawet w najbardziej wymagających warunkach.
Następnym krokiem będzie produkcja krótkiej serii 100 ciągników siodłowych w fabryce Mercedes-Benz w Woerth (Niemcy), które trafią do testów u wybranych klientów pod koniec 2026 roku. Rozpoczęcie seryjnej produkcji na większą skalę z naciskiem na rynek europejski planowane jest na początek lat 30. XXI wieku.
Zobacz również:
- Ciężarówki wodorowe Daimler Truck przejechały ponad 225 000 km – podsumowanie pilotażu GenH2
- Daimler Truck przekazuje pierwsze eActros 600 szwajcarskim przewoźnikom – przełom w elektrycznym transporcie dalekobieżnym
Źródło: Daimler Truck Newsroom
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze