CRIST Offshore celuje w Bałtyk. Szykują się nowe inwestycje
CRIST Offshore, spółka zależna stoczni CRIST, realizuje pierwszy w Polsce kontrakt EPC na budowę morskiej stacji elektroenergetycznej dla Ocean Winds. Firma planuje ekspansję w regionie Morza Bałtyckiego i chce dostarczać dwie trafostacje morskie rocznie.

Plany ekspansji i nowe kontrakty
CRIST Offshore, polska spółka specjalizująca się dotąd w konstrukcjach stalowych dla rynku norweskiego, zmienia kierunek działania. Obecnie firma skupia się na budowie trafostacji morskich. Jak poinformował członek zarządu Bogusz Pniewski:
„CRIST Offshore chce się w najbliższych latach skupiać na budowie stacji elektroenergetycznych dla morskich farm wiatrowych. Docelowo chcemy dostarczać dwie trafostacje morskie rocznie.”
Firma już pracuje nad projektem dla spółki Ocean Winds. Równocześnie przygotowuje się do kolejnych przetargów, które rozpoczną się jeszcze w pierwszym półroczu 2025 roku.
„To przetargi związane z Bałtykiem. Nasza strategia zakładała pozyskanie pierwszego kontraktu na rynku polskim, ale naszym celem jest współpraca w regionie Bałtyku, nie tylko w Polsce” – dodał Pniewski.
Pierwszy polski kontrakt EPC w sektorze offshore wind
CRIST Offshore realizuje pierwszy tego typu kontrakt jako generalny wykonawca (EPC) w Polsce. Projekt obejmuje zaprojektowanie, budowę i uruchomienie morskiej stacji elektroenergetycznej (OSS) dla farmy wiatrowej BC-Wind, należącej do Ocean Winds – spółki joint venture EDP Renewables i Engie.
„Projekt dla Ocean Winds to pierwszy tego typu projekt dla nas, ale i pierwszy tego typu projekt dla polskiej firmy. Do tej pory żaden z polskich podmiotów nie pozyskał i nie realizował takiego kontraktu” – powiedział Pniewski.
CRIST Offshore stanie się tym samym wykonawcą klasy TIER 1, co oznacza bezpośrednią współpracę z deweloperem farmy wiatrowej.
„Do tej pory zarówno my, jak i inne polskie firmy w segmencie trafostacji morskich były dostawcą drugiego rzędu (…) Dzisiaj przeskakujemy o jedno oczko w łańcuchu dostaw” – zaznaczył członek zarządu.
Zobacz również: 53 mln zł na innowacyjną linię produkcyjną offshore w Gdyni
Harmonogram budowy trafostacji dla BC-Wind
Projekt farmy BC-Wind zakłada osiągnięcie mocy 390 MW. Trafostacja powstaje w stoczni w Gdyni.
„Rozpoczęliśmy już prace projektowe. Mamy złożone zamówienie na główne komponenty systemu energetycznego” – poinformował Pniewski.
Zakończenie projektowania planowane jest do końca 2025 roku. Produkcja, czyli tzw. pierwsze cięcie stali, ma rozpocząć się na przełomie 2025 i 2026 roku. Prace montażowe potrwają do połowy 2027 roku.
„Energetyzacja, czyli zakończenie prac związanych z rozruchem trafostacji planowane jest na pierwszą połowę 2028 roku”.
Polskie kompetencje i lokalni dostawcy
CRIST Offshore kładzie nacisk na krajowy potencjał inżynieryjny i produkcyjny.
„Nasz podmiot bazuje w 100 proc. na polskiej myśli technicznej, ma w 100 proc. polski kapitał” – zaznaczył Pniewski.
Szacowany udział polskich poddostawców w projekcie wynosi 60-70%.
„Na rynku polskim od lat są dostawcy takich komponentów jak dźwigi, rozdzielnice, szafy sterujące, kable, tory kablowe, izolacje itd.” – powiedział Pniewski.
Wyzwania dla polskich firm na rynku offshore
Zdaniem zarządu CRIST Offshore, główną przeszkodą dla polskich firm w zdobywaniu kontraktów jako generalni wykonawcy jest brak odpowiedniego doświadczenia.
„Często przeszkodą dla krajowych firm w pozyskiwaniu zleceń jako generalny wykonawca jest brak udokumentowanego doświadczenia w tym zakresie” – wyjaśnił Pniewski.
Podkreślił też, że uczestnictwo w przetargach wymaga czasu i przygotowania.
„Procesy przetargowe trwają około dwóch lat i trzeba się wykazać dużą cierpliwością i nieustępliwością (…) Polscy dostawcy niekoniecznie są na to dzisiaj przygotowani”.
CRIST Offshore wykorzystał kompetencje spółki-matki w zakresie realizacji projektów „pod klucz”. To pozwoliło wejść na rynek offshore wind z silniejszej pozycji.
Źródło: PAP / wywiad z Boguszem Pniewskim, członkiem zarządu CRIST Offshore.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze