Czy UE uderzy w sektor magazynów energii?
Komisja Europejska proponuje zaklasyfikowanie soli litu (chlorku litu i węglanu litu) jako działających szkodliwie na rozrodczość. Zdaniem prezesa Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego, dra inż. Tomasza Zielińskiego, taki pomysł może wynikać z nieprawidłowej interpretacji kryteriów klasyfikacji i niedostatecznego uwzględnienia aktualnego stanu wiedzy na temat wpływu litu na zdrowie. Sole litu mają kluczowe zastosowanie w sektorze baterii, odnawialnych źródeł energii i zielonego transportu. Polska to czołowy producent baterii litowo-jonowych w Europie. W 2022 r. wartość eksportu w naszym przypadku przekroczyła 38 mld zł.

Problem dla gospodarki
Zaklasyfikowanie soli litu jako szkodliwych dla rozrodczości może opóźnić postęp technologiczny, w wyniku spowolnienia tempa rozwoju zielonego transportu i OZE. Zieliński podkreślił, że konsekwencje mogą być nie tylko odczuwalne ekonomicznie, ale i oddalić nas – jako społeczeństwo – od celów Europejskiego Zielonego Ładu. Poza tym zapewne w związku z proponowanymi zmianami pojawią się problemy natury prawno-administracyjnej dotyczące obłożenia producentów baterii jeszcze większą biurokracją.
Tymczasem zapotrzebowanie na produkty bateryjne rośnie, a branża transportowa zwraca uwagę na jeszcze jeden ważny aspekt – potrzebę rozbudowy infrastruktury magazynowej. Z tym niestety też nie jest łatwo, ponieważ przepisy dotyczące magazynowania baterii litowo-jonowych są dość restrykcyjne.
Nie ma jednego, całościowego aktu prawnego regulującego kwestię magazynowania baterii litowo-jonowych, a to przekłada się na niepewność inwestycji ze względu na możliwość odmiennej interpretacji przepisów przez inwestorów i urzędników.
W obronie soli litu
Lit jest szeroko stosowany nie tylko w przemyśle, ale także w medycynie. To koronny argument przytoczony przez prezesa Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego, który dowodzi, że produkty z domieszką tego pierwiastka nie są realnym zagrożeniem dla zdrowia ludzi i środowiska, jeśli używamy ich prawidłowo. Ponadto baterie litowo-jonowe są kluczowym elementem w technologii magazynów energii, czyli de facto w stabilizowaniu systemu elektroenergetycznego. Są pożądanym rozwiązaniem z uwagi na wysoką gęstość energetyczną i długą żywotność.
W odpowiedzi na proponowane regulacje 20 września z inicjatywy Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego odbędzie się spotkanie w celu omówienia potencjalnej klasyfikacji litu. Do udziału w dyskusji zaproszono ekspertów z m.in. branży motoryzacyjnej, chemicznej i bateryjnej.
Może Cię również zainteresować
Sinovoltaics ostrzega: fotowoltaika w Europie pod presją zmian
Sinovoltaics opublikowało najnowszą wersję mapy łańcucha dostaw modułów fotowoltaicznych w Europie, Turcji, Egipcie i Kazachstanie. Choć dodano kilku nowych producentów, raport wskazuje także na falę zamknięć zakładów i bankructw. Obecna zdolność produkcyjna regionu to 21 GW modułów, 3,2 GW ogniw i 1,5 GW wlewków krzemowych
Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.
Komisja Europejska zaapelowała do 44 firm naftowo-gazowych o udział w realizacji wspólnego celu Unii Europejskiej – składowania co najmniej 50 mln ton CO2 rocznie do 2030 roku. Firmy mają uczestniczyć w projekcie proporcjonalnie do swojej produkcji ropy i gazu z lat 2020–2023.
Straty tysięcy złotych. Fotowoltaika w Wielkopolsce blokowana częściej niż w innych regionach
Radio Poznań informuje, że wielkopolscy producenci energii słonecznej skarżą się na dyskryminację. Ich farmy są wyłączane znacznie częściej niż w innych regionach. Rekompensaty za utracone zyski sięgają zaledwie 10 procent.
Hithium wprowadza system ∞Power 6,25MWh dla Europy i rozpoczyna produkcję lokalną
Hithium podczas targów The smarter E Europe 2025 w Monachium zaprezentowało nowy system magazynowania energii ∞Power 6,25MWh 2h/4h w wersji dostosowanej do rynku europejskiego. System wyróżnia się m.in. wysokim poziomem bezpieczeństwa, elastycznością i odpornością na trudne warunki środowiskowe. Firma podpisała również porozumienie z hiszpańską spółką GCRPV, wspierając lokalizację produkcji na kontynencie.
Hyundai i lotnisko Incheon wprowadzają roboty ładujące EV – AI przyspiesza rozwój smart infrastruktury
Hyundai Motor Group oraz Incheon International Airport Corporation ogłosiły strategiczne partnerstwo na rzecz wdrożenia robotów do automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych (ACR) wspieranych przez sztuczną inteligencję. Projekt pilotażowy ruszy na jednym z najnowocześniejszych lotnisk Azji, a jego celem jest zwiększenie wygody, bezpieczeństwa i efektywności ładowania aut elektrycznych.
Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie dołącza do rządowego programu na rzecz rozwoju kompetencji w energetyce jądrowej. Inicjatywa Ministerstwa Przemysłu zakłada ścisłą współpracę uczelni technicznych z polskimi przedsiębiorstwami. Program przewiduje zmiany w programach nauczania oraz płatne staże w firmach z sektora jądrowego.
Komentarze