Czy wspólnota może odmówić montażu ładowarki do „elektryka”? Sprawdziliśmy!
Na polskich ulicach pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych i hybrydowych. Nie dziwi zatem fakt, że nie tylko właściciele domów jednorodzinnych, ale także mieszkańcy zabudowy wielorodzinnej planują instalację własnej stacji ładowania EV. Okazuje się jednak, że wspólnoty mieszkaniowe niekiedy odmawiają inwestorom montażu ładowarki do „elektryka”. Czy mają do tego prawo? Tak, ale tylko w ściśle określonych przypadkach.
Montaż stacji ładowania EV w bloku – co mówi prawo?
Czy w polskim prawie usystematyzowano obowiązki, jakie w zakresie udostępnienia punktów ładowania samochodów elektrycznych mają właściciele wielorodzinnych budynków mieszkaniowych? Owszem. I to już w 2018 roku. Artykuł 12. ustawy o elektromobilności mówi między innymi:
1. Budynki użyteczności publicznej oraz budynki mieszkalne wielorodzinne, usytuowane w gminach, o których mowa w art. 60 ust. 1, oraz związane z nimi wewnętrzne i zewnętrzne stanowiska postojowe, projektuje się i buduje, zapewniając moc przyłączeniową pozwalającą wyposażyć te stanowiska w punkty ładowania o mocy nie mniejszej niż 3,7 kW.
Jak regulacje zawarte w ustawie o elektromobilności przekładają się na rzeczywistość? Okazuje się coraz więcej mieszkańców zabudowy wielorodzinnej spotyka się z odmowami montażu ładowarki do „elektryka” przy należącym do nich miejscu parkingowym. Co ważne, nie zawsze są to odmowy uzasadnione.
Kiedy wspólnota może odmówić montażu ładowarki?
Przepisy zawarte w ustawie o elektromobilności jasno wskazują na sytuacje, w których zarząd wspólnoty osiedla mieszkaniowego ma prawo rozpatrzyć negatywnie wniosek o montaż stacji ładowania przy prywatnym miejscu postojowym mieszkańca. Może on otrzymać odmowę kiedy:
- Przeprowadzona ekspertyza wykazała, że instalacja stacji ładowania zgodnie ze złożonym wnioskiem nie jest możliwa;
- Wnioskodawca nie posiada tytułu własności lokalu mieszkalnego i przypisanego do niego miejsca parkingowego na wyłączny użytek;
- Wnioskodawca nie załączył do składanego wniosku zgody właściciela lokalu, jeżeli sam nim nie jest;
- Wnioskodawca nie zobowiązał się do pokrycia wszelkich kosztów związanych z montażem ładowarki i jej przyłączeniem do sieci elektroenergetycznej.
Ważne! Jeżeli żadna z powyższych okoliczności nie wystąpi, zarząd wspólnoty nie ma podstawy prawnej, by odmówić montażu ładowarki na indywidualny wniosek mieszkańca. Co więcej, nawet jeżeli przeprowadzona ekspertyza wykaże, że instalacja jest niemożliwa ze względu na niewystarczającą moc przyłączeniową lub konieczność przebudowy istniejącej instalacji, zarząd powinien rozpatrzyć wniosek pozytywnie pod warunkiem pokrycia wszelkich kosztów modyfikacji przez wnioskodawcę.
Ładowarka do „elektryka” bez zgody wspólnoty? To możliwe!
Czy montaż stacji ładowania na wniosek mieszkańca bloku każdorazowo wymaga zgody wspólnoty? Istnieje wyjątkowa sytuacja, w której instalację można przeprowadzić bez aprobaty zarządu wspólnoty.
W przypadku bezskutecznego upływu terminu 30 dni na rozpatrzenie wniosku i jednoczesnym braku obowiązku przeprowadzenia ekspertyzy i pokryciu przez wnioskodawcę wszelkich kosztów inwestycji, może on przystąpić do montażu i następnie eksploatacji stacji ładowania przy własnym miejscu postojowym.
Ekspertyza nie jest wymagana jeżeli na etapie projektowania i budowy budynku wykonano instalację elektryczną przystosowaną do zasilania punktów ładowania samochodów elektrycznych. W innym przypadku zarząd wspólnoty ma również 30 dni o złożenia wniosku na zlecenie wykonania ekspertyzy.
Dlaczego wspólnoty odmawiają montażu stacji ładowania?
Jasno sformułowane wytyczne opisujące jedyne sytuacje, w których wspólnota mieszkaniowa może odmówić montażu ładowarki do „elektryka” nie sprawiają bynajmniej, że zarządy sumiennie się do tych zapisów stosują.
Najczęściej komunikowanym powodem odmów w tym obszarze są subiektywne obawy wspólnot związane z ryzykiem wystąpienia pożarów aut elektrycznych na terenie współdzielonego parkingu zlokalizowanego pod budynkami. Są to argumenty wątpliwe, a przede wszystkim niekonsekwentne w kontekście braku zakazu wjazdu pojazdów elektrycznych do hal garażowych.
Trzeba dodatkowo wspomnieć, że możliwość wystąpienia samozapłonu auta z napędem elektrycznym nie może być według zapisów ustawowych argumentacją do odmowy montażu ładowarki przy miejscu postojowym wnioskodawcy. Jeżeli jednak zarząd wspólnoty konsekwentnie upiera się przy swoim stanowisku, potencjalnemu inwestorowi pozostaje wejście na drogę sądową i dochodzenie swoich praw.
Może Cię również zainteresować
Energa Obrót zapewni energię dla Rafinerii Gdańskiej do 2028 roku
Energa Obrót wygrała przetarg Rafinerii Gdańskiej na dostawy energii elektrycznej do 2028 roku. Umowa obejmuje ponad 2 TWh energii i umacnia pozycję Energi jako kluczowego partnera biznesowego w regionie.
ORLEN z decyzją środowiskową dla Baltic East – druga morska farma coraz bliżej realizacji
Projekt Baltic East, druga morska farma wiatrowa Grupy ORLEN, otrzymał kluczową decyzję środowiskową. Inwestycja o mocy 1 GW zasili ponad 1,25 mln gospodarstw domowych czystą energią i otwiera drogę do udziału w pierwszej polskiej aukcji offshore wind.
Inwestycje w OZE osiągnęły 807 mld USD w 2024 roku – raport IRENA
Globalne inwestycje w transformację energetyczną wzrosły do rekordowych 2,4 bln USD w 2024 r., jednak tempo wzrostu w sektorze OZE wyraźnie spowolniło.
CPK rozpoczyna przygotowania do pierwszego odwiertu geotermalnego
Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę na przygotowanie dokumentacji dla pierwszego odwiertu geotermalnego. To krok w stronę wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie nowego lotniska w Nowym Oryszewie.
TAURON EKO Premium zasili stacje ładowania eTAURON w 2026 roku
TAURON zakontraktował zieloną energię EKO Premium dla swojej sieci stacji ładowania eTAURON na 2026 rok. Dzięki temu niemal wszystkie ładowarki koncernu będą korzystać z energii pochodzącej wyłącznie z OZE, wspierając rozwój elektromobilności i redukcję emisji CO2.
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]

Komentarze