Czym jest napęd EREV i jak działa?
EREV (Extended-Range Electric Vehicle) to pojazd elektryczny z rozszerzonym zasięgiem. Głównym źródłem napędu jest silnik elektryczny, zasilany z akumulatora. W odróżnieniu od klasycznego EV (Electric Vehicle), pojazd EREV posiada dodatkowy generator spalinowy, który pełni funkcję tzw. range extendera – nie napędza bezpośrednio kół, ale służy do doładowywania baterii w trakcie jazdy, gdy ich poziom naładowania spadnie poniżej określonego poziomu.

Jak działa napęd EREV?
- Tryb elektryczny (EV) – Pojazd porusza się wyłącznie dzięki silnikowi elektrycznemu, wykorzystując energię zgromadzoną w akumulatorze.
- Akumulator się rozładowuje – Gdy poziom naładowania baterii spadnie do określonego minimum, uruchamiany jest silnik spalinowy.
- Tryb rozszerzonego zasięgu (range extender) – Silnik spalinowy napędza generator, który ładuje akumulator, umożliwiając kontynuację jazdy bez konieczności zatrzymywania się w celu ładowania.
- Zatrzymanie lub ładowanie – Po zakończonej jeździe baterię można naładować z gniazdka lub stacji ładowania, jak w klasycznym EV.
Główne cechy pojazdu EREV
- Napęd realizowany wyłącznie przez silnik elektryczny
- Silnik spalinowy pełni funkcję generatora (nie napędza mechanicznie kół)
- Możliwość ładowania z gniazdka (plug-in)
- Dłuższy realny zasięg niż klasyczne EV
- Cicha praca w trybie elektrycznym
EV vs EREV – porównanie
Cecha | EV (Electric Vehicle) | EREV (Extended-Range EV) |
---|---|---|
Napęd | Wyłącznie elektryczny | Wyłącznie elektryczny |
Silnik spalinowy | Brak | Obecny – tylko jako generator |
Ładowanie z gniazdka | Tak | Tak |
Zasięg całkowity | Ograniczony pojemnością baterii | Większy – rozszerzony przez range extender |
Emisje CO₂ w czasie jazdy | Brak (jeśli energia ze źródeł OZE) | Niskie, tylko przy uruchomieniu silnika spalinowego |
Zużycie paliwa | Brak | Tylko w trybie range extender |
Serwis i konserwacja | Mniej skomplikowany | Bardziej złożony (obecność układu spalinowego) |
Przykładowe modele | Tesla Model 3, Nissan Leaf | BMW i3 REx, Chevrolet Volt |
Dla kogo jest EREV?
Pojazdy EREV to rozwiązanie dla osób, które chcą jeździć na co dzień elektrycznie, ale obawiają się ograniczonego zasięgu klasycznego EV. Dzięki obecności generatora, EREV sprawdzi się także podczas dłuższych podróży – bez ryzyka „utknięcia” z rozładowaną baterią.
Może Cię również zainteresować
Niemcy i Wielka Brytania połączą się podmorskim rurociągiem wodorowym
GASCADE i National Gas planują stworzenie podmorskiego połączenia wodorowego między Niemcami a Wielką Brytanią. Projekt ma wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne Europy, wspierać dekarbonizację przemysłu i zwiększyć elastyczność rozwijającej się gospodarki wodorowej.
Przełom w produkcji zielonego wodoru. Koreańczycy pokazali system działający wyłącznie dzięki słońcu
Koreański Instytut Maszyn i Materiałów (KIMM) opracował nową technologię, która może zrewolucjonizować produkcję wodoru przy użyciu naturalnego światła słonecznego. Dzięki uproszczeniu procesu i zwiększeniu wydajności ogniw fotoelektrochemicznych, możliwa staje się masowa i opłacalna produkcja zielonego wodoru.
Hydrogen Bank: UE rozdaje 992 mln euro. Hiszpania i Norwegia zgarniają najwięcej
Komisja Europejska przeznacza prawie 1 mld euro na rozwój zielonego wodoru w ramach Hydrogen Bank. Wsparcie otrzyma 15 projektów, głównie w Hiszpanii i Norwegii. Celem jest produkcja 2,2 mln ton odnawialnego wodoru w dekadę. To ważny krok, ale eksperci wskazują na bariery infrastrukturalne.
Ponad 2,5 mld zł na „Dystrybucję kolejową 4.0.” – PGE modernizuje sieć zasilającą kolej
PGE otrzymała ponad 2,56 mld zł na modernizację sieci dystrybucyjnej dla kolei. Projekt zwiększy bezpieczeństwo, jakość energii i umożliwi integrację OZE z infrastrukturą kolejową.
Zmiany w zagospodarowaniu elektroodpadów coraz bliżej. Resort klimatu szykuje nowe obowiązki dla użytkowników PV
Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Projekt zakłada m.in. nowe obowiązki dla użytkowników starszych paneli fotowoltaicznych oraz wprowadzenie instytucji autoryzowanego przedstawiciela dla zagranicznych firm. Nowela ma dostosować polskie przepisy do unijnego prawa i może wejść w życie jeszcze w tym roku.
Baltic Towers rusza z produkcją. Gdańska fabryka wież wiatrowych osiągnie pełną moc do 2026 roku
Na gdańskiej wyspie Ostrów powstaje największa i najnowocześniejsza fabryka morskich wież wiatrowych w Europie. Baltic Towers, wspólne przedsięwzięcie ARP i GRI Renewable Industries, już w przyszłym tygodniu rozpocznie produkcję. Do końca 2026 roku zakład osiągnie pełną zdolność operacyjną – będzie mógł wytwarzać ponad 150 wież rocznie.
Komentarze