Enerad
Porównaj oferty
Reklama
Polenergia Banner Obniżyć rachunki V2

Czym jest napęd EREV i jak działa?

EREV (Extended-Range Electric Vehicle) to pojazd elektryczny z rozszerzonym zasięgiem. Głównym źródłem napędu jest silnik elektryczny, zasilany z akumulatora. W odróżnieniu od klasycznego EV (Electric Vehicle), pojazd EREV posiada dodatkowy generator spalinowy, który pełni funkcję tzw. range extendera – nie napędza bezpośrednio kół, ale służy do doładowywania baterii w trakcie jazdy, gdy ich poziom naładowania spadnie poniżej określonego poziomu.

Schemat ilustrujący działanie napędu EREV

Jak działa napęd EREV?

  1. Tryb elektryczny (EV) – Pojazd porusza się wyłącznie dzięki silnikowi elektrycznemu, wykorzystując energię zgromadzoną w akumulatorze.
  2. Akumulator się rozładowuje – Gdy poziom naładowania baterii spadnie do określonego minimum, uruchamiany jest silnik spalinowy.
  3. Tryb rozszerzonego zasięgu (range extender) – Silnik spalinowy napędza generator, który ładuje akumulator, umożliwiając kontynuację jazdy bez konieczności zatrzymywania się w celu ładowania.
  4. Zatrzymanie lub ładowanie – Po zakończonej jeździe baterię można naładować z gniazdka lub stacji ładowania, jak w klasycznym EV.

Główne cechy pojazdu EREV

  • Napęd realizowany wyłącznie przez silnik elektryczny
  • Silnik spalinowy pełni funkcję generatora (nie napędza mechanicznie kół)
  • Możliwość ładowania z gniazdka (plug-in)
  • Dłuższy realny zasięg niż klasyczne EV
  • Cicha praca w trybie elektrycznym

EV vs EREV – porównanie

CechaEV (Electric Vehicle)EREV (Extended-Range EV)
NapędWyłącznie elektrycznyWyłącznie elektryczny
Silnik spalinowyBrakObecny – tylko jako generator
Ładowanie z gniazdkaTakTak
Zasięg całkowityOgraniczony pojemnością bateriiWiększy – rozszerzony przez range extender
Emisje CO₂ w czasie jazdyBrak (jeśli energia ze źródeł OZE)Niskie, tylko przy uruchomieniu silnika spalinowego
Zużycie paliwaBrakTylko w trybie range extender
Serwis i konserwacjaMniej skomplikowanyBardziej złożony (obecność układu spalinowego)
Przykładowe modeleTesla Model 3, Nissan LeafBMW i3 REx, Chevrolet Volt

Dla kogo jest EREV?

Pojazdy EREV to rozwiązanie dla osób, które chcą jeździć na co dzień elektrycznie, ale obawiają się ograniczonego zasięgu klasycznego EV. Dzięki obecności generatora, EREV sprawdzi się także podczas dłuższych podróży – bez ryzyka „utknięcia” z rozładowaną baterią.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Niemcy i Wielka Brytania połączą się podmorskim rurociągiem wodorowym

Niemcy i Wielka Brytania połączą się podmorskim rurociągiem wodorowym

GASCADE i National Gas planują stworzenie podmorskiego połączenia wodorowego między Niemcami a Wielką Brytanią. Projekt ma wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne Europy, wspierać dekarbonizację przemysłu i zwiększyć elastyczność rozwijającej się gospodarki wodorowej.

23.05.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
Przełom w produkcji zielonego wodoru. Koreańczycy pokazali system działający wyłącznie dzięki słońcu

Przełom w produkcji zielonego wodoru. Koreańczycy pokazali system działający wyłącznie dzięki słońcu

Koreański Instytut Maszyn i Materiałów (KIMM) opracował nową technologię, która może zrewolucjonizować produkcję wodoru przy użyciu naturalnego światła słonecznego. Dzięki uproszczeniu procesu i zwiększeniu wydajności ogniw fotoelektrochemicznych, możliwa staje się masowa i opłacalna produkcja zielonego wodoru.

23.05.2025
Gaz i wodór Technologia Wiadomości z rynku
Hydrogen Bank: UE rozdaje 992 mln euro. Hiszpania i Norwegia zgarniają najwięcej

Hydrogen Bank: UE rozdaje 992 mln euro. Hiszpania i Norwegia zgarniają najwięcej

Komisja Europejska przeznacza prawie 1 mld euro na rozwój zielonego wodoru w ramach Hydrogen Bank. Wsparcie otrzyma 15 projektów, głównie w Hiszpanii i Norwegii. Celem jest produkcja 2,2 mln ton odnawialnego wodoru w dekadę. To ważny krok, ale eksperci wskazują na bariery infrastrukturalne.

23.05.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
Ponad 2,5 mld zł na „Dystrybucję kolejową 4.0.” – PGE modernizuje sieć zasilającą kolej

Ponad 2,5 mld zł na „Dystrybucję kolejową 4.0.” – PGE modernizuje sieć zasilającą kolej

PGE otrzymała ponad 2,56 mld zł na modernizację sieci dystrybucyjnej dla kolei. Projekt zwiększy bezpieczeństwo, jakość energii i umożliwi integrację OZE z infrastrukturą kolejową.

23.05.2025
Efektywność energetyczna Wiadomości z rynku
Zmiany w zagospodarowaniu elektroodpadów coraz bliżej. Resort klimatu szykuje nowe obowiązki dla użytkowników PV

Zmiany w zagospodarowaniu elektroodpadów coraz bliżej. Resort klimatu szykuje nowe obowiązki dla użytkowników PV

Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Projekt zakłada m.in. nowe obowiązki dla użytkowników starszych paneli fotowoltaicznych oraz wprowadzenie instytucji autoryzowanego przedstawiciela dla zagranicznych firm. Nowela ma dostosować polskie przepisy do unijnego prawa i może wejść w życie jeszcze w tym roku.

23.05.2025
Rynek elektryczny Wiadomości z rynku
Baltic Towers rusza z produkcją. Gdańska fabryka wież wiatrowych osiągnie pełną moc do 2026 roku

Baltic Towers rusza z produkcją. Gdańska fabryka wież wiatrowych osiągnie pełną moc do 2026 roku

Na gdańskiej wyspie Ostrów powstaje największa i najnowocześniejsza fabryka morskich wież wiatrowych w Europie. Baltic Towers, wspólne przedsięwzięcie ARP i GRI Renewable Industries, już w przyszłym tygodniu rozpocznie produkcję. Do końca 2026 roku zakład osiągnie pełną zdolność operacyjną – będzie mógł wytwarzać ponad 150 wież rocznie.

23.05.2025
OZE Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły