Czym jest protokół OCPP i jak wpływa na rozwój infrastruktury ładowania?
OCPP (Open Charge Point Protocol) to otwarty standard komunikacji między stacjami ładowania pojazdów elektrycznych (EV) a systemami ich zarządzania (CSMS – Charging Station Management System). Został opracowany przez organizację Open Charge Alliance w celu zapewnienia interoperacyjności i elastyczności w rosnącym ekosystemie e-mobilności.

Kluczowe cechy protokołu OCPP
- Otwartość – OCPP to standard niezależny od producentów, co oznacza, że operatorzy stacji ładowania i dostawcy oprogramowania mogą integrować swoje systemy bez konieczności stosowania zamkniętych rozwiązań.
- Skalowalność – protokół pozwala na łatwe dodawanie nowych punktów ładowania i zarządzanie nimi z poziomu jednej platformy.
- Bezpieczeństwo – nowsze wersje OCPP (np. 1.6 z certyfikacją „Security Certified”) zawierają funkcje szyfrowania i zabezpieczeń chroniące dane i komunikację przed cyberatakami.
- Zarządzanie sesjami ładowania – umożliwia m.in. autoryzację użytkowników, kontrolę mocy ładowania, rozliczenia i raportowanie stanu urządzeń.
Wersje OCPP – przegląd
Wersja OCPP | Rok publikacji | Kluczowe funkcje |
---|---|---|
OCPP 1.5 | 2012 | Pierwsza szeroko stosowana wersja |
OCPP 1.6 | 2015 | Obsługa inteligentnego ładowania (smart charging), wsparcie dla bezpieczeństwa |
OCPP 2.0 i 2.0.1 | 2018–2020 | Zaawansowane funkcje, m.in. wsparcie dla ISO 15118, kontrola zasobów energetycznych |
Jak OCPP wspiera rozwój infrastruktury ładowania?
- Ułatwia integrację – operatorzy mogą łączyć różne urządzenia i systemy zarządzania bez ograniczeń licencyjnych.
- Zwiększa konkurencyjność rynku – producenci sprzętu nie są zależni od jednego dostawcy oprogramowania, co sprzyja innowacjom i obniżeniu kosztów.
- Przyspiesza wdrażanie stacji ładowania – dzięki gotowym ramom komunikacyjnym, nowe punkty ładowania można szybko włączać do istniejącej infrastruktury.
- Wspiera bezpieczeństwo energetyczne – poprzez funkcje inteligentnego zarządzania obciążeniem i integrację z systemami energetycznymi.
Oprac. wł. na podst. OCA.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze