Dramatyczny spadek rejestracji pojazdów elektrycznych w 2024. Przyczyny?
Transformacja energetyczna i rozwój nowej mobilności to nie tylko trendy przyszłości, ale także pilna potrzeba współczesnych czasów. Niestety, jak pokazuje raport Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), w 2024 roku Polska zmagała się z wieloma trudnościami w tym obszarze. Spadek rejestracji nowych samochodów elektrycznych (BEV), nieefektywne programy wsparcia oraz bariery legislacyjne to tylko część problemów, które kształtowały polski rynek elektromobilności w minionym roku.

Rok 2024 był pierwszym w historii polskiego rynku elektromobilności, kiedy liczba rejestracji nowych samochodów elektrycznych spadła rok do roku. Zaledwie 3% udziału BEV w rynku nowych pojazdów osobowych to jeden z najgorszych wyników w Unii Europejskiej, wyprzedzając jedynie Chorwację i Słowację. W segmencie dostawczych pojazdów elektrycznych spadek był jeszcze bardziej dramatyczny – aż o 29% r/r.

Źródło: https://psnm.org/2024/raport/podsumowanie-2024-bardzo-trudny-rok-dla-zrownowazonego-transportu/
Przedwczesne zakończenie programu „Mój Elektryk 1.0” i niewystarczające konsultacje dotyczące jego następcy, „Mój Elektryk 2.0”, były kluczowymi czynnikami hamującymi rozwój. PSNM ostrzega, że źle zaprojektowany system wsparcia może skutkować zmarnowaniem dużej części z 1,6 mld zł przeznaczonych na rozwój elektromobilności.
Pozytywne sygnały – rozwój infrastruktury ładowania
Nie wszystko jednak maluje się w ciemnych barwach. W 2024 roku Polska odnotowała rekordowy przyrost punktów ładowania prądem stałym (DC). Tylko w ciągu pierwszych 11 miesięcy uruchomiono niemal 1000 nowych stacji szybkiego ładowania, co jest wynikiem dwukrotnie lepszym niż w roku 2023. To efekt ambitnych działań inwestycyjnych mimo licznych barier systemowych.

Źródło: https://psnm.org/2024/raport/podsumowanie-2024-bardzo-trudny-rok-dla-zrownowazonego-transportu/
Niestety, skala infrastruktury wciąż pozostaje niewystarczająca – Polska dysponuje jedynie ok. 8,3 tys. punktów ładowania, co stawia nas daleko za krajami o mniejszym rynku motoryzacyjnym, takimi jak Belgia czy Austria.
Tymczasem w USA…
Podczas gdy Polska zmaga się z wyzwaniami, inne rynki pokazują, jak dynamiczny może być rozwój elektromobilności. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła aż o 474% od 2019 roku, podczas gdy sprzedaż aut spalinowych spadła o 15%. Sukcesy te wynikają m.in. z efektywnych programów wsparcia, rozbudowanej infrastruktury ładowania i szerokiej akceptacji społecznej.

Źródło: https://cleantechnica.com/2024/12/29/us-electric-car-sales-up-474-since-q3-2019-fossil-car-sales-down-15/
92% właścicieli elektryków z pewnością kupi kolejnego
Pomimo wyzwań, z jakimi boryka się polska elektromobilność, światowi kierowcy nie mają wątpliwości: samochody elektryczne to przyszłość. Badanie Global EV Alliance, obejmujące ponad 23 000 użytkowników EV z 18 krajów, pokazało, że aż 92% obecnych właścicieli elektryków zdecydowanie kupiłoby kolejny taki pojazd. Zaledwie 4% rozważyłoby hybrydę plug-in, a tylko 1% wróciłoby do aut spalinowych. Co sprawia, że kierowcy na całym świecie tak wysoko oceniają swoje elektryki?
Jednym z najważniejszych argumentów podawanych przez ankietowanych właścicieli pojazdów EV jest oczywiście ekonomia. Koszty ładowania – szczególnie w domowych warunkach (zwłaszcza z wykorzystaniem własnej instalacji fotowoltaicznej) – są znacznie niższe niż tankowanie paliwa, a koszty eksploatacyjne (serwis, części) są o wiele niższe niż w przypadku pojazdów spalinowych. EV nie potrzebują wymiany oleju czy napraw związanych z pracą silnika, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.
Elektromobilność w Polsce – co dalej?
Złoto! Właściciele elektryków odpalili się w kolejce po ładowarkę. Polska gotowa na elektryczną rewolucję😆 pic.twitter.com/gVIcqDHPeV
— Ekonomat (@ekonomat_pl) October 27, 2024
Patrząc na obrazek powyżej i stykając się z elektromobilnością na co dzień wydaje się, że istnieją 3 główne obszary, których poprawa wpłynęłaby pozytywnie na rynek EV:
- Infrastruktura i aspekt technologiczny – chyba każdy z nas już widział kolejki na stacjach ładowania… i nie, nie każdy ma czas na samo ładowanie…
- Zasięg – ładowanie co „200 km”, zwłaszcza w dłuższej trasie, nie zachęca do podróży, zwłaszcza w połączeniu z punktem pierwszym powyżej
- Programy wsparcia – ciężko wyobrazić sobie transformację energetyczną, również w obszarze EV, która pozbawiona będzie strategicznego (i stabilnego!) programu stymulującego rozwój. To nie jest wiek XIX i przesiadka z dyliżansu do Forda T – mamy inne państwa, inne gospodarki, inne wyzwania – systemowe rozwiązania, które przyspieszą rozwój są konieczne.
Rok 2025 przyniesie nowe regulacje unijne, które zmuszą koncerny motoryzacyjne do intensyfikacji sprzedaży aut elektrycznych. Polska, będąc na końcu europejskiego rankingu e-mobility, ryzykuje jednak pozostanie w tyle. Czy uda się przezwyciężyć bariery i wykorzystać potencjał programów wsparcia o wartości 6 mld zł? Czas przyniesie odpowiedź, wydaje się jednak, że zwłaszcza w dłuższej perspektywie nie ma odwrotu od elektromobilności jako takiej. Można ją jedynie odłożyć w czasie…
Co sądzicie o przyszłości elektromobilności w Polsce? Czy 2025 rok będzie przełomowy, czy Polska nadal pozostanie w cieniu innych krajów? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Źródła:
- raport PSNM: https://psnm.org/2024/raport/podsumowanie-2024-bardzo-trudny-rok-dla-zrownowazonego-transportu/
- https://cleantechnica.com/2024/12/29/us-electric-car-sales-up-474-since-q3-2019-fossil-car-sales-down-15/
- https://cleantechnica.com/2024/12/28/the-media-has-it-wrong-92-of-electric-vehicle-owners-worldwide-would-definitely-buy-another-ev/
Może Cię również zainteresować
Sinovoltaics ostrzega: fotowoltaika w Europie pod presją zmian
Sinovoltaics opublikowało najnowszą wersję mapy łańcucha dostaw modułów fotowoltaicznych w Europie, Turcji, Egipcie i Kazachstanie. Choć dodano kilku nowych producentów, raport wskazuje także na falę zamknięć zakładów i bankructw. Obecna zdolność produkcyjna regionu to 21 GW modułów, 3,2 GW ogniw i 1,5 GW wlewków krzemowych
Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.
Komisja Europejska zaapelowała do 44 firm naftowo-gazowych o udział w realizacji wspólnego celu Unii Europejskiej – składowania co najmniej 50 mln ton CO2 rocznie do 2030 roku. Firmy mają uczestniczyć w projekcie proporcjonalnie do swojej produkcji ropy i gazu z lat 2020–2023.
Straty tysięcy złotych. Fotowoltaika w Wielkopolsce blokowana częściej niż w innych regionach
Radio Poznań informuje, że wielkopolscy producenci energii słonecznej skarżą się na dyskryminację. Ich farmy są wyłączane znacznie częściej niż w innych regionach. Rekompensaty za utracone zyski sięgają zaledwie 10 procent.
Hithium wprowadza system ∞Power 6,25MWh dla Europy i rozpoczyna produkcję lokalną
Hithium podczas targów The smarter E Europe 2025 w Monachium zaprezentowało nowy system magazynowania energii ∞Power 6,25MWh 2h/4h w wersji dostosowanej do rynku europejskiego. System wyróżnia się m.in. wysokim poziomem bezpieczeństwa, elastycznością i odpornością na trudne warunki środowiskowe. Firma podpisała również porozumienie z hiszpańską spółką GCRPV, wspierając lokalizację produkcji na kontynencie.
Hyundai i lotnisko Incheon wprowadzają roboty ładujące EV – AI przyspiesza rozwój smart infrastruktury
Hyundai Motor Group oraz Incheon International Airport Corporation ogłosiły strategiczne partnerstwo na rzecz wdrożenia robotów do automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych (ACR) wspieranych przez sztuczną inteligencję. Projekt pilotażowy ruszy na jednym z najnowocześniejszych lotnisk Azji, a jego celem jest zwiększenie wygody, bezpieczeństwa i efektywności ładowania aut elektrycznych.
Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie dołącza do rządowego programu na rzecz rozwoju kompetencji w energetyce jądrowej. Inicjatywa Ministerstwa Przemysłu zakłada ścisłą współpracę uczelni technicznych z polskimi przedsiębiorstwami. Program przewiduje zmiany w programach nauczania oraz płatne staże w firmach z sektora jądrowego.
Komentarze