e-BOK PGNiG – jak to działa i do czego jest przydatne?
Dostaliśmy właśnie fakturę za gaz. Mieszkanie 80 m2, piec gazowy do wody i c.o. Na fakturze za ostatni miesiąc 1627 brutto do zapłaty. 805 m3 zużytych…. Trochę dużo jak na jeden miesiąc… i to w miarę ciepły kwiecień.

Za wysoki rachunek z PGNiG
A wszystko przez gapiostwo, umowa podpisana rok temu, zobowiązanie do comiesięcznego podawania stanu licznika via SMS/telefon. Tylko o tym podawaniu stanu „się zapomniało” i przychodziły faktury abonamentowe na 20,95 pln za miesiąc. Przypomniało się w marcu, na którego koniec podaliśmy szanownemu PGNiG stan. I przyszła faktura (ta z poprzedniego miesiąca, prawidłowa), która obejmowała de facto cały rok. Na 1680 zł. Zapłacone.
Za to w kolejnym miesiącu, już za kwiecień (czyli faktura dostarczona obecnie: maj) – zdziwienie – kolejna na 1600 zł z hakiem. PGNiG po prostu „założyło”, że poprzedni odczyt był tylko miesięczny, a w związku z tym, że nie dostało odczytu, przysłało rachunek na podstawie wartości prognozowanej…
Wyprostowanie sytuacji – kontakt z BOK przez call center
To zajęło dosłownie chwilę, widocznie motyw taki jest dość powszechny – nie każdy pamięta… Pani na podstawie odczytu określiła faktyczną kwotę do zapłaty (~200), poprosiła o przelew i poinformowała, że korekta pojawi się w skrzynce pocztowej do 2 tygodni.
A przy okazji, na pytanie, czy nie ma jakiejś możliwości przypominania SMS-ami bądź mailem o konieczności odczytu poinformowała nas o e-BOKu. Będąc na linii i online na laptopie od razu tam weszliśmy. Rejestracja (~30 sek), logowanie (~5 sek) i zdziwienie. DZIAŁA!
Pani z Call Center PGNiG serdecznie dziękujemy za pomoc – przemiła, naprawdę (porównując do innych tego typu kontaktów) obsługa. Teraz czas na poklikanie po e-BOKu. I wrażenia…
e-BOK PGNiG – jak to działa?
Najpierw rejestracja, która naprawdę zajmuje chwileczkę, podajemy podstawowe dane (mała uwaga: obrazki małe – po kliknięciu się powiększą…):

…i za chwilę na skrzynce ląduje mail z linkiem do potwierdzenia.
Po potwierdzeniu przechodzimy do logowania, najpierw wybieramy oddział:

a za chwilkę formularz do danych logowania:

Przechodzimy zatem do strony głównej PGNiGowego BOKu (tu mała uwaga, screenshoty, które Wam pokazujemy są nieco zamazane… to nasze dane…). Na tym widoku przedstawione są nasze podstawowe dane – nr klienta, nazwa konta (można sobie zmienić), saldo i wartość najbliższej faktury (to ta na podstawie prognozy – wynik naszego zapominalstwa :/ ).

A po lewej menu kontekstowe strony głównej. Zakładki:
- zgody – czyli miejsce, gdzie możemy odklikać czy zgadzamy się na przetwarzanie danych, elektroniczne otrzymywanie informacji oraz eko-fakturę (czyli mailową – swoją drogą nie wiadomo czy ona jest tak do końca eko – trzeba by policzyć co jest bardziej eko: wydruk na papierze, koperta, znaczek, wysyłka, transport, wsadzenie do skrzynki VS zbudowanie serwerów, komputerów, hostingów, kabli no i całego Internetu… taniej jest via mail bezwzględnie… ale czy eko? trzeba by to jakoś policzyć…)
- powiadomienia – tu możemy ustawić czy chcemy dostawać takie eko (?) powiadomienia na e-mail: o terminie płatności, o jego minięciu, o nowej fakturze. PRZYDATNE!
- historia operacji – bardzo fajne: możemy zobaczyć czy i kiedy się logowaliśmy, kiedy zmienialiśmy dane
- komunikaty – tutaj nic nie ma… ale chyba chodzi o możliwość przedstawiania informacji dla Szanownego Klienta.
Następna większa zakładka to „płatności i rozliczenia”. Tu widoczne podstawowe informacje o stanie naszych relacji finansowych z PGNiG:

A w menu dostępne:
- faktury – to bardzo fajna sprawa: wykresik z fakturami za ostatnie 12 miesięcy:

- historia wpłat – gdybyśmy potrzebowali skonfrontować ją z naszymi płatnościami:

Kolejna z głównych pozycji to odczyt licznika. Na wstępie wykres historyczny naszych odczytów:

…a w menu kontekstowym tej pozycji mamy:
- PODAJ STAN LICZNIKA – to właśnie tu możemy przedstawiać nasz aktualny stan:

- i historię odczytów:

Dalej mamy jeszcze zakładkę kontaktową, a rodzaje kontaktu podzielone na 3 obszary: faktury, płatności oraz inne sprawy:

E-BOK PGNiG – przydatny czy nie?
Z całą pewnością tak! Fakt, że dowiedzieliśmy się o nim zupełnie przypadkiem jest dość dziwny… ale pokazuje jak wszyscy traktujemy korespondencję przychodzącą z rachunkami – rzut oka na kwotę i tyle…
A PGNiG zupełnie po cichu dał nam narzędzie, które jasno i klarownie pozwala nam śledzić nasze wydatki na gaz – bez konieczności prowadzenia zapisków w zeszyciku czy po prostu arkusza w XLS. Wydatki oraz płatności. A przede wszystkim pozwala na podanie stanu licznika gazowego!
Czego brakuje w e-BOK PGNiG?
Funkcjonalności przypominania o konieczności odczytu. To powinno być MUST BE! Jak? A no tak: użytkownik definiuje swój adres e-mail i termin przychodzenia wiadomości mailowej z przypomnieniem (i najlepiej z linkiem od razu do strony gdzie podajemy odczyt), dostajemy maila, klikamy w guzik, podajemy odczyt… i tyle.
Kolejna funkcjonalność, o którą aż się prosi to proste płatności online: coś na wzór tego co ma Vectra czy T-mobile, które po przysłaniu informacji o rachunku umożliwiają od razu przeklikanie się do płatności – po prostu: bez pamiętania o płatnościach, bez stania w kolejce na poczcie etc etc etc. Internet. Wygoda 🙂
To co nas niepokoi w e-BOK PGNiG
Bezpieczeństwo. Brak konieczności realnej weryfikacji (wizyta w realnym BOKu) konta umożliwia pewne manipulacje dla złośliwych… W zasadzie jak mamy nr klienta + pesel sąsiada… no można, można mu zrobić krzywdę, o np. podać zużycie za poprzedni m-c np. 1000 m3… a potem włączyć elektroniczne powiadamianie i przysyłanie faktur. Jeśli nie lubisz sąsiada… to będzie miał spotkanie z windykacją… A wystarczy wyjąć ze skrzynki fakturkę ze wszystkimi danymi…
Kilka adresów na sam koniec:
- Rejestracja: https://ebok.pgnig.pl/aktywacja
- Logowanie do e-BOK PGNiG: https://ebok.pgnig.pl/
Może Cię również zainteresować
Baltpool ostrzega: Polska potrzebuje danych, a nie spekulacji o biomasie
W ostatnich tygodniach w Polsce nasiliły się obawy dotyczące potencjalnego niedoboru biomasy. Jednak eksperci podkreślają, że nie ma twardych dowodów potwierdzających te przypuszczenia. Baltpool, międzynarodowa giełda biomasy, wzywa do oparcia toczącej się debaty na danych i faktach, a nie spekulacjach.
Międzynarodowe fundusze klimatyczne wsparły czystą energię miliardami
Międzynarodowe fundusze klimatyczne (MCF) przeznaczyły 7,8 mld USD na projekty czystej energii w latach 2015-2024. Najwięcej środków trafiło do Azji i Afryki. Fundusze te przyczyniają się do realizacji transformacji energetycznej poprzez finansowanie projektów wytwarzania energii, magazynowania oraz sektora końcowego.
Wrześniowa aukcja na premię kogeneracyjną: 16,5 TWh energii do wsparcia
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki ogłosił trzecią w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną. Wsparcie obejmie sprzedaż energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji. Do rozdysponowania pozostaje ponad 152 mln zł. Aukcja odbędzie się w dniach 22-24 września 2025 r.
Włochy i Ukraina rozpoczynają partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
W Rzymie podpisano Memorandum of Understanding między włoską Terna a ukraińskim NPC Ukrenergo. Porozumienie zakłada współpracę w zakresie zarządzania systemami elektroenergetycznymi oraz wymianę doświadczeń i technologii. Wydarzenie odbyło się podczas Ukraine Recovery Conference 2025.
Envision uruchamia największą na świecie fabrykę zielonego amoniaku – 1,5 mln ton rocznie
Envision uruchomiło największą na świecie fabrykę zielonego wodoru i amoniaku, zasilaną wyłącznie energią odnawialną off-grid i wspieraną przez sztuczną inteligencję. Zakład w Chifeng dostarcza już 320000 ton zielonego amoniaku rocznie, a do 2028 roku ma osiągnąć poziom 1,5 miliona ton, stając się globalnym modelem dla przemysłowych hubów zeroemisyjnych.
Globalny rynek falowników PV urósł do 589 GW. Huawei na czele po raz 10
Chińskie firmy zdominowały globalny rynek falowników PV w 2024 roku. Łączne dostawy sięgnęły 589 GW, a liderami pozostali Huawei i Sungrow.
Komentarze