E-metanol z Danii z pierwszym certyfikatem UE. Nowy standard na rynku energii.
Zakład Power-to-X w duńskim Kassø uzyskał pierwszy w historii certyfikat UE potwierdzający spełnienie kryteriów dla odnawialnych paliw pochodzenia niebiologicznego (RFNBO). E-metanol z tej instalacji może być teraz oficjalnie wykorzystywany w sektorze morskim, lotniczym i przemysłowym na terenie całej Unii Europejskiej.

Pierwszy na świecie certyfikat ISCC-EU RFNBO dla e-metanolu
8 kwietnia 2025 r. ogłoszono, że zakład Power-to-X w miejscowości Aabenraa, na południu Danii, otrzymał certyfikat ISCC-EU RFNBO. To pierwsza w historii certyfikacja potwierdzająca, że produkowany tam e-metanol spełnia wymagania unijnej dyrektywy dotyczącej odnawialnych źródeł energii dla paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego.
Certyfikat nadany w ramach uznanego systemu International Sustainability and Carbon Certification (ISCC) oznacza, że proces wytwarzania e-metanolu w Kassø spełnia rygorystyczne wymogi dotyczące pochodzenia energii elektrycznej (z OZE) oraz źródła emisji CO₂ (pochodzenia biogenicznego).
Czym jest e-metanol?
E-metanol to syntetyczne paliwo powstające w procesie chemicznego łączenia zielonego wodoru (otrzymywanego z elektrolizy wody zasilanej energią odnawialną) z dwutlenkiem węgla pochodzenia biogenicznego.
W przeciwieństwie do tradycyjnego metanolu, e-metanol nie powstaje z paliw kopalnych i nie przyczynia się do wzrostu emisji gazów cieplarnianych. Jego zastosowanie ma kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji sektorów transportowych o dużym śladzie węglowym.
Zgodność z europejskimi regulacjami klimatycznymi
Dzięki certyfikacji, e-metanol z Kassø może być oficjalnie uwzględniany w realizacji celów klimatycznych UE. Może być wykorzystywany zgodnie z regulacjami FuelEU Maritime i ReFuelEU Aviation, a także w krajowych systemach rozliczania udziału odnawialnych paliw.
Certyfikacja obejmuje m.in. ścisłą dokumentację wykorzystania energii odnawialnej i biogenicznego CO₂ oraz spełnienie wymagań dotyczących bilansu masy i systemu identyfikowalności. To oznacza, że produkt z Kassø może być traktowany jako wkład w osiąganie celów klimatycznych przez sektory, które mają ograniczone możliwości dekarbonizacji, takie jak lotnictwo czy żegluga.
E-metanol z Kassø: nowy standard w produkcji paliw syntetycznych
Projekt Kassø Power-to-X to pierwsza na świecie komercyjna instalacja do produkcji e-metanolu na tak dużą skalę. Zakład został zrealizowany przez European Energy we współpracy z japońską firmą Mitsui & Co. Roczna wydajność wynosi 42 tys. ton.
Jak podkreślił Rene Alcaraz Frederiksen, prezes Solar Park Kassø – spółki joint-venture odpowiedzialnej za projekt:
„Certyfikacja ISCC EU RNFBO to ważny krok w kierunku potwierdzenia odnawialnego charakteru naszego e-metanolu i zapewnienia, że może on wspierać działania klimatyczne w całej Europie”.
Integracja Power-to-X z systemami energetycznymi i transportowymi
Zdobycie certyfikatu to kolejny krok w kierunku pełnej integracji technologii Power-to-X z europejskimi systemami regulacyjnymi w sektorach energii i transportu. W ten sposób e-metanol może stać się realną alternatywą dla paliw kopalnych w tzw. sektorach trudno redukowalnych (hard-to-abate), których elektryfikacja jest technicznie lub ekonomicznie trudna.
Źródło: Komunikat prasowy European Energy, oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze