Ecobat uruchamia trzy zakłady recyklingu baterii litowo-jonowych w rok – przetworzą 10 tys. ton rocznie
W ciągu zaledwie 12 miesięcy Ecobat uruchomił trzy nowoczesne zakłady recyklingu baterii litowo-jonowych w Niemczech, USA i Wielkiej Brytanii. Nowe obiekty przetwarzają rocznie do 10 000 ton baterii, a firma planuje dalszą ekspansję i zwiększenie mocy do 25 000 ton.

Trzy nowe zakłady i 10 tys. ton baterii rocznie
Ecobat, globalny lider w dziedzinie recyklingu baterii, ogłosił uruchomienie trzech w pełni operacyjnych zakładów recyklingu baterii litowo-jonowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Nowe obiekty znajdują się w:
- Hettstedt (Niemcy) – oddany do użytku w IV kwartale 2023 r.,
- Casa Grande (Arizona, USA) – uruchomiony w kwietniu 2024 r.,
- Darlaston (Anglia) – rozpoczął działalność w listopadzie 2024 r.
Wszystkie trzy placówki razem są w stanie przetworzyć do 10 000 ton zużytych baterii litowo-jonowych rocznie, a firma planuje zwiększyć tę wydajność do 25 000 ton w nadchodzących latach.
Zobacz więcej:
- Recykling może dostarczyć Europie 25% metali potrzebnych do produkcji akumulatorów
- Rozporządzenie bateryjne UE — nadchodzą nowe obowiązki dla producentów i dostawców
- Paszporty dla baterii w elektrykach. O co chodzi?
Kluczowy surowiec dla gospodarki obiegu zamkniętego
Zakłady Ecobat koncentrują się na pozyskiwaniu tzw. czarnej masy – materiału bogatego w lit, kobalt, nikiel, mangan i grafit, który jest podstawą do produkcji nowych ogniw w modelu zamkniętego obiegu. Dzięki temu możliwe jest zmniejszenie zależności od wydobycia surowców pierwotnych i rozwój zrównoważonych łańcuchów dostaw baterii.
Globalna strategia zrównoważonego recyklingu
Nowe zakłady zostały rozmieszczone strategicznie, by odpowiadać na rosnące potrzeby rynków regionalnych:
- Hettstedt (Niemcy) obsługuje europejskich producentów OEM i programy zbiórki baterii – przetwarza ogniwa z pojazdów elektrycznych, elektroniki użytkowej, rowerów elektrycznych i narzędzi.
- Casa Grande (USA) wspiera amerykański system recyklingu baterii, współpracując z producentami baterii i recyklerami e-odpadów.
- Darlaston (Wielka Brytania) pełni funkcję regionalnego centrum diagnostycznego i operacyjnego dla rynku brytyjskiego oraz europejskiego.
Recykling napędza przyszłość elektromobilności
Według Brett’a Hortona, dyrektora zarządzającego Ecobat Solutions:
„Szybka ekspansja naszej infrastruktury pokazuje, że jesteśmy gotowi sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na zamknięty obieg produkcji baterii. To wartość dla naszych partnerów i realny wkład w gospodarkę obiegu zamkniętego”.
Stefanie Scruggs, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i HSE w Ecobat, dodaje:
„Chcemy być liderem innowacji w recyklingu baterii i działać na rzecz czystszej, bardziej zrównoważonej przyszłości”.
Źródło: Ecobat
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze