Elektromobilność w Europie: rekordowy wzrost sprzedaży i wyzwania dla producentów
Sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie rośnie niemal o 40%, a producenci muszą sprostać rygorystycznym normom emisji CO₂. Czy Unia Europejska utrzyma tempo transformacji i globalną konkurencyjność przemysłu motoryzacyjnego?
Europejski wyścig elektromobilności nabiera tempa
W pierwszej połowie 2025 roku sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie wzrosła o niemal 40%. To efekt obowiązujących standardów emisji CO₂, które motywują producentów do inwestycji w nowe technologie i obniżania cen modeli elektrycznych. Volkswagen, największy europejski producent, odnotował wzrost sprzedaży EV aż o 89%.
Presja ze strony azjatyckich rynków – takich jak Chiny, Indonezja czy Tajlandia – sprawia, że europejscy producenci muszą utrzymać konkurencyjność na globalnym rynku. Kluczowe znaczenie mają tu ambitne cele klimatyczne i jasne regulacje.
Większość producentów spełni cele emisji, ale nie wszyscy
Mimo krytyki ze strony branży, niemal wszyscy europejscy producenci są na dobrej drodze do spełnienia wymogów emisji na lata 2025–2027. Wyjątkiem jest Mercedes-Benz, który według raportu Transport & Environment może nie osiągnąć celu i będzie musiał kupować kredyty emisyjne od Volvo Cars i Polestar.
Przesunięcie terminu realizacji norm z 2025 na 2027 rok skutkuje jednak ograniczeniem sprzedaży elektryków – prognozuje się, że przez to na rynku pojawi się o 2 mln mniej EV. Dalsze łagodzenie regulacji zagraża pozycji Europy w globalnej transformacji motoryzacji.
Problemy branży motoryzacyjnej: zwolnienie tempa nie pomoże
Europejscy producenci lobbują za opóźnieniem transformacji, argumentując trudnościami na rynku chińskim i opóźnieniami w automatyzacji oraz elektryfikacji. Jednak spowolnienie wdrażania EV może tylko pogłębić problemy i sprawić, że europejska motoryzacja pozostanie w tyle za światową czołówką.
Jeśli Europa zrezygnuje z ambicji opanowania kluczowych technologii XXI wieku, stanie się muzeum motoryzacji.
Sprzedaż aut elektrycznych rośnie na całym świecie, a eksport wymaga dostosowania się do nowych oczekiwań rynków zagranicznych.
Warunki rynkowe sprzyjają rozwojowi elektromobilności
Do końca 2025 roku na europejskim rynku pojawi się 9 nowych modeli EV w cenie od 25 tys. euro, a do 2027 r. liczba ta wzrośnie do 19. Koszty baterii mają spaść o 27% w porównaniu z 2022 rokiem, a do 2027 r. przewidywany jest kolejny spadek o 28% względem poziomu z 2025 roku.
Infrastruktura ładowania rozwija się dynamicznie – 77% głównych tras UE jest już wyposażonych w stacje ładowania, a wszystkie państwa członkowskie spełniły lub przekroczyły wymagania dotyczące liczby publicznych punktów ładowania na 2025 rok.
Zobacz również:
- Nowe otwarcie Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych: nacisk na elektromobilność i rozwój sieci
- TotalEnergies i XING Mobility wspólnie rozwijają technologię chłodzenia bateryjnego dla rynku elektromobilności
- Elektromobilność w Europie: udział BEV i emisje CO2 w lipcu 2025
- Licznik Elektromobilności: rekordowe wzrosty na rynku aut elektrycznych i infrastruktury ładowania
- Pięć kluczowych polityk dla rozwoju elektromobilności w krajach rozwijających się
Źródło: T&E – Transport & Environment publikacje
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze