Elektryczna rewolucja w Europie c.d.: Jak samochody elektryczne mogą stabilizować sieć i generować oszczędności?
Europejski rynek e-mobilności, mimo okresowych tarapatów, dynamicznie się rozwija, a Unia Europejska coraz mocniej angażuje się w tworzenie regulacji oraz mechanizmów wspierających rozwój aut elektrycznych. Najnowszy raport Eurelectric i EY, zatytułowany „Plugging into potential: unleashing the flexibility of EVs”, wskazuje, że pojazdy elektryczne mogą nie tylko zużywać energię, ale również wspierać stabilność sieci energetycznej, przynosząc korzyści zarówno operatorom sieci, jak i kierowcom.

Dodatkowo, Komisja Europejska ogłosiła Industrial Action Plan, który zakłada wsparcie dla sektora motoryzacyjnego, m.in. poprzez 1,8 miliarda euro na rozwój łańcucha dostaw surowców do baterii. To wszystko ma na celu przyspieszenie transformacji transportowej i energetycznej.
EV jako aktywa elastyczności: oszczędności dla sieci i kierowców
Jednym z kluczowych wniosków raportu Eurelectric i EY jest to, że samochody elektryczne mogą stać się istotnym elementem systemu elektroenergetycznego. Technologia V2G (Vehicle-to-Grid) pozwala na oddawanie energii z baterii pojazdów do sieci, co:
- Zmniejsza koszty dla operatorów sieci – raport wskazuje, że może to przynieść nawet 4 miliardy euro oszczędności rocznie poprzez ograniczenie potrzeby rozbudowy infrastruktury elektroenergetycznej.
- Oszczędza pieniądze właścicieli EV – dzięki inteligentnemu ładowaniu i wykorzystaniu V2G kierowcy mogą zaoszczędzić od 450 do 2 900 euro rocznie.
- Pomaga w integracji odnawialnych źródeł energii (OZE) – samochody mogą magazynować energię, gdy jest jej nadmiar, i oddawać ją do sieci w czasie największego zapotrzebowania.

Floty EV jako stabilizator sieci – nowa perspektywa
Powszechne postrzeganie samochodów elektrycznych jako zwykłych „aut na prąd” jest coraz bardziej przestarzałe. Floty EV – np. autobusy miejskie, taksówki czy pojazdy firmowe – mogą pełnić rolę ruchomych magazynów energii i odciążać sieć w godzinach szczytu. To oznacza:
- Mniejsze potrzeby rozbudowy sieci energetycznej, bo zamiast inwestować w nowe linie przesyłowe, można lepiej wykorzystać już istniejące zasoby.
- Niższe koszty energii dla wszystkich, bo system V2G pozwala zredukować skoki cenowe na rynku energii.
- Szybsze wdrażanie energii odnawialnej, ponieważ sieć może lepiej zarządzać nadwyżkami z OZE, zamiast je tracić.

UE przyspiesza, a my?
Mimo że Unia Europejska wdraża spójne strategie, w Polsce rozwój elektromobilności jest pełen sprzeczności i krótkoterminowych działań. Największe problemy to:
- Brak infrastruktury i spójnych regulacji – nie ma jasnych przepisów dotyczących podłączania ładowarek do sieci czy wykorzystania technologii V2G.
- Chaotyczne dotacje – zamiast budowania trwałego systemu zachęt, polityka dopłat często jest jednorazowa i podporządkowana cyklom wyborczym.
- Brak standaryzacji ładowania – różne systemy, aplikacje i metody rozliczania powodują bałagan i utrudniają rozwój rynku.
Podczas gdy w Europie mówi się o interoperacyjności, rynkach elastyczności i długofalowej strategii, w Polsce elektromobilność wciąż sprowadza się głównie do dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. To zdecydowanie za mało, by móc realnie wykorzystać potencjał EV jako elementu systemu energetycznego.
Co dalej? Kluczowe zmiany, które powinniśmy wprowadzić
- Aby Polska mogła w pełni wykorzystać potencjał elektromobilności, konieczne jest:
- Stworzenie jednolitych regulacji dla infrastruktury ładowania – standardy, interoperacyjność, jasne zasady przyłączeń.
- Rozwój rynków elastyczności – tak aby kierowcy i floty EV mogli zarabiać na oddawaniu energii do sieci.
- Lepsze planowanie rozwoju sieci elektroenergetycznej – zamiast chaotycznych dotacji, inwestycje w mądrze zarządzaną infrastrukturę.
- Edukacja społeczeństwa – pokazanie, że EV to nie tylko fanaberia, proste oszczędności na paliwie, ale także możliwość zarobku i stabilizacja systemu energetycznego.
Czy w robimy coś w tym kierunku?
EV to więcej niż tylko auta na prąd
Elektromobilność to nie tylko alternatywa dla spalinowych aut, ale część większej transformacji energetycznej. Jeśli w Polsce nie zaczniemy myśleć o EV jako o aktywnej części sieci elektroenergetycznej, stracimy szansę na ogromne oszczędności i innowacje.
Unia Europejska robi krok w dobrą stronę, ale my wciąż gonimy peleton – i to w sposób nieskoordynowany. Potrzebujemy jasnych regulacji, infrastruktury i rynku elastyczności, a nie tylko chaotycznych dopłat i działań zgodnych z kalendarzem wyborczym.
Na podstawie:
- Yusuf Latief, https://www.smart-energy.com/industry-sectors/business/europes-e-mobility-market-flexibility-monetisation-and-a-regulatory-action-plan/
- Questions and answers on the Commission unveiling the Action Plan to drive innovation, sustainability, and competitiveness in the automotive sector
- Plugging into potential: unleashing the untapped flexibility of EVs
Może Cię również zainteresować
Regiony bez wsparcia z FST? Instrat chce aktywacji nowego filaru Funduszu Modernizacyjnego
Fundacja Instrat apeluje o wykorzystanie Funduszu Modernizacyjnego do wsparcia regionów pominiętych w Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Eksperci wskazują konkretne lokalizacje i argumentują, że działanie jest pilne. W tle nowy plan klimatyczno-energetyczny Polski i rosnące zagrożenie bezrobociem w regionach węglowych.
Największa instalacja słoneczna w historii Słowenii – 30 MW energii z PV
Rząd Słowenii zatwierdził plan zagospodarowania przestrzennego pod największą w kraju farmę fotowoltaiczną o mocy 30 MW. Inwestorem będzie spółka Dravska Elektrarna Maribor. Instalacja powstanie w północno-wschodniej części kraju, w gminach Starše, Hajdina, Gorišnica i Markovci.
USA nakładają cła na ogniwa PV z Azji. SEIA ostrzega przed wzrostem cen
U.S. International Trade Commission ogłosiła ostateczne orzeczenie ws. szkody dla amerykańskiego przemysłu fotowoltaicznego. SEIA ostrzega przed konsekwencjami dla cen i rozwoju krajowej produkcji.
Enea z rekordową pożyczką z KPO – 9,13 mld zł na rozwój sieci i OZE
Enea podpisała umowę z BGK na 9,13 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Pieniądze trafią do Enei Operator i posłużą modernizacji sieci w północno-zachodniej Polsce.
Transport truje Polaków. W tych miastach przekroczone normy NO₂
W Polsce transport odpowiada za około 33% emisji tlenków azotu, a w dużych miastach, jak Warszawa, nawet za 43%. Raport PSNM wskazuje na niedostateczny monitoring jakości powietrza, luki w infrastrukturze pomiarowej i potrzebę czterech filarów działań: Stref Czystego Transportu, kontroli technicznej pojazdów, ograniczenia importu starych aut oraz promocji transportu publicznego i mikromobilności.
KE zatwierdza plan oceny projektów Funduszu Wsparcia Energetyki – rusza zielone światło dla naborów z KPO
Komisja Europejska zaakceptowała polski plan oceny projektów realizowanych w ramach Funduszu Wsparcia Energetyki – największego instrumentu pożyczkowego Krajowego Planu Odbudowy (KPO) przeznaczonego na transformację energetyczną. Decyzja otwiera drogę do uruchomienia nowych naborów przez BGK, w tym na inwestycje OZE, magazyny energii i projekty redukujące emisje CO₂.
Komentarze