Elektryki BYD z ultraszybkim ładowaniem za 30 tys. dolarów
Chiński producent BYD zaprezentował pierwsze modele samochodów elektrycznych oparte na nowej platformie Super e-platform 1000V. Sedany Han L i SUV-y Tang L oferują ultraszybkie ładowanie – do 400 km zasięgu w zaledwie 5 minut. Ceny rozpoczynają się od około 30 000 dolarów.

Nowa platforma 1000V i ultraszybkie ładowanie
BYD ogłosił premierę dwóch nowych modeli – Han L oraz Tang L – 9 kwietnia 2025 roku. Oba pojazdy bazują na nowej architekturze Super e-platform 1000V, która umożliwia bardzo szybkie ładowanie.
Według producenta, nowa technologia pozwala na uzupełnienie energii wystarczającej na 400 km (248 mil) zasięgu w ciągu zaledwie 5 minut. Z kolei pełne naładowanie baterii (od 0% do 100%) trwa 20 minut w przypadku sedana Han L i 30 minut w SUV-ie Tang L.
Zobacz również: Nowy system BYD: 470 km zasięgu po 5 minutach ładowania
BYD Han L – elektryczny sedan o zasięgu do 701 km
Model Han L dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia. Ceny zaczynają się od 219800 juanów (ok. 30 000 dolarów), co stanowi spadek względem ceny przedsprzedażowej wynoszącej 270000 juanów (ok. 36800 dolarów).
Sedan ma wymiary zbliżone do Tesli Model S – długość 5050 mm, szerokość 1960 mm i wysokość 1505 mm. Wyposażony jest w baterię BYD Blade o pojemności 83,2 kWh, która zapewnia zasięg do 701 km (wg normy CLTC). System ładowania opiera się na podwójnym gnieździe z mocą ładowania do 10C.
Zobacz również: BYD znowu wyprzedza Teslę – sprzedaż BEV w Q1 2025 wyższa o prawie 24%
BYD Tang L – przestronny SUV z baterią 100,5 kWh
SUV Tang L występuje w trzech wersjach wyposażeniowych. Najniższa cena to 239800 juanów (ok. 32 700 dolarów), również poniżej ceny przedsprzedażowej (280000 juanów, ok. 38200 dolarów).
Tang L został wyposażony w większy akumulator o pojemności 100,5 kWh, który pozwala na przejechanie dokładnie takiej samej odległości, jak w przypadku poprzedniego modelu – 701 km. W 5 minut można uzupełnić zasięg o 370 km (230 mil), a pełne naładowanie trwa około 30 minut. SUV ma wymiary 5040 mm długości, 1996 mm szerokości i 1760 mm wysokości, co czyni go większym od Tesli Model Y Juniper.
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy
Zarówno Han L, jak i Tang L zostały wyposażone w system wspomagania jazdy God’s Eye w wersji „B” oraz pakiet DiPilot 300. Producent podkreśla, że oba modele oferują inteligentne funkcje wspierające kierowcę, w tym technologię opartą na LiDAR.
Zobacz również: BYD kontra Bruksela: Śledztwo ws. fabryki za 4 mld euro w Węgrzech
Dostępność także w wersjach hybrydowych
Oprócz wersji całkowicie elektrycznych, oba modele dostępne będą również jako hybrydy typu plug-in (PHEV). Ceny wersji Han L PHEV zaczynają się od 209800 juanów (ok. 28 500 dolarów), a Tang L PHEV od 229800 juanów (ok. 31 300 dolarów).
Źródło: BYD (komunikat prasowy), oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Instalacja fundamentu dla największej farmy wiatrowej ScottishPower
Rozpoczęła się budowa morskiej farmy wiatrowej East Anglia THREE o mocy 1,4 GW. Pierwszy fundament – największy w Europie zainstalowany z wykorzystaniem jack-up vessel – właśnie trafił na dno Morza Północnego.
Technique Solaire buduje aż 341 instalacji PV w Europie za 302 mln euro
Francuska firma, Technique Solaire ogłosiła pozyskanie rekordowych w swojej historii środków w wysokości 302 mln euro. Posłużą one do realizacji 341 projektów fotowoltaicznych w trzech krajach Europy o łącznej mocy 240 MWp. Spółka kontynuuje dynamiczną ekspansję, równocześnie wspierając fundusz Synergie Renouvelable.
Magazyn energii spłonął po 2 tygodniach. Znamy winnego pożaru w Niemczech
W Neuenhaus w Dolnej Saksonii doszło do pożaru domu jednorodzinnego z powodu zapłonu przydomowego magazynu energii. Choć początkowo podejrzewano baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, producent wykluczył je jako źródło ognia. Winę poniosło połączenie kilku usterek technicznych.
ORLEN na EKG 2025: gaz filarem bezpieczeństwa energetycznego Polski
ORLEN zapowiada inwestycje rzędu 380 mld zł w polską energetykę do 2035 roku. Kluczową rolę w transformacji ma odegrać gaz, który – według prezesa koncernu Ireneusza Fąfary – będzie gwarantem bezpieczeństwa energetycznego państwa przynajmniej do 2050 roku.
WindEurope: farmy wiatrowe będą wspierać służby w działaniach obronnych
Rosnące zagrożenie atakami fizycznymi i cybernetycznymi na infrastrukturę energetyczną skłania Europę do działania. WindEurope podejmuje nowe współprace, by wzmocnić ochronę turbin wiatrowych. W grę wchodzi m.in. integracja systemów obronnych i energetycznych oraz zastosowanie nowoczesnych technologii cyberbezpieczeństwa.
EHPA krytycznie o projekcie unijnych zasad pomocy publicznej dla zielonego przemysłu
Europejskie Stowarzyszenie Pomp Ciepła (EHPA) opublikowało stanowisko wobec projektu unijnych wytycznych dotyczących pomocy publicznej dla czystego przemysłu Clean Industrial State Aid Framework (CISAF). Organizacja podkreśla, że obecna wersja dokumentu może utrudnić, zamiast przyspieszyć, rozwój kluczowych technologii dla dekarbonizacji przemysłu, w tym pomp ciepła.
Komentarze