Elektrykiem do Biedronki! PowerDot zamontuje 600 ładowarek!
Firma PowerDot, realizująca w Polsce projekt budowy 850 stacji szybkiego ładowania, zamierza uruchomić 600 ładowarek o mocy 120 kW przy sklepach sieci Biedronka. Każde z urządzeń będzie dysponowało trzema punktami ładowania. Ładowarki będą wyposażone w jedno złącze CCS, jedno ChadeMo i jedno złącze AC o mocy 11 kW.
Paweł Stolecki, dyrektor operacyjny sieci Biedronka, w imieniu firmy zadeklarował budowę rozległej sieci ładowania aut elektrycznych. Ma złożyć się na nią 600 stacji, co oznacza 1800 punktów ładowania do końca 2024 r. rozlokowanych zarówno w mniejszych, jak i większych miejscowościach.
Pierwsze stacje już działają
Współpraca firmy PowerDot, która będzie odpowiedzialna także za funkcjonowanie stacji od strony sprzedaży energii, obsługi płatności oraz oprogramowania, z siecią Biedronka, rozpoczęła się w marcu 2022 r. Od tamtego czasu czekano na warunki przyłączeniowe. W ok. 30 przypadkach będzie też konieczne wybudowanie stacji trafo.
Moc każdej z ładowarek, która stanie na parkingach Biedronek, pozwoli naładować samochód w 20–30 minut. Pod warunkiem, że będzie to samochód z baterią o pojemności 50 kWh.
Jak twierdzi Grigoriy Grigoriev, dyrektor zarządzający firmy PowerDot, jeszcze w tym roku do użytku klientom Biedronki zostanie oddanych 150 stacji. Obecnie dwie już działają, trzecia czeka na dopuszczenie przez URE, natomiast 9 kolejnych jest już wybudowanych. Pierwsze stacje stanęły na parkingu Biedronek przy ulicach Sytej i Pałacowej w Warszawie.
Przy ładowarkach będzie można dokonać płatności kartami płatniczymi, za pomocą zeskanowania kodu QR lub w ramach roamingu za pomocą aplikacji czy karty RFiD. Wszystkie 600 stacji będzie miało niezależne przyłącza energetyczne.
Krok w stronę przyszłości
Krok w kierunku elektromobilności to element PR-owych działań Biedronki, które nie są oderwane od twardych danych. A te świadczą o jednym – jako globalna populacja z roku na rok jesteśmy coraz bardziej elektromobilni.
Eksperci z ISI Emerging Markets Group przewidują, że rok 2023 przyniesie nowe rekordy dla globalnego rynku pojazdów elektrycznych. Prognozują, że sprzedaż e-samochodów w bieżącym roku wzrośnie i przekroczy 14 mln jednostek tego typu sprzedanych na świecie. Te statystyki są napędzane głównie przez Chiny, USA i Unię Europejską.
Według danych z Licznika Elektromobilności na koniec maja bieżącego roku w Polsce działało 2836 publicznych stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych, złożonych z 5597 punktów. Większość z nich – 69 proc. – to wolne ładowarki AC o mocy do 22 kW. W maju zainaugurowano 68 nowych stacji ładowania, co oznacza dodatkowe 157 punktów.
Zdaniem dyrektora Grigorieva koszt inwestycji w przypadku Biedronki można szacować na poniżej 0,5 mln zł na stację, chyba że będzie konieczna budowa stacji trafo. Wtedy koszt zwiększy się o 300–400 tys. zł.
Może Cię również zainteresować
ORLEN zakończył badania dna Bałtyku pod nową morską farmę wiatrową Baltic East
Grupa ORLEN zakończyła kluczowe badania sejsmiczne i geotechniczne dna Bałtyku dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltic East. Prace prowadzone przez konsorcjum polskich firm umożliwią realizację kolejnych etapów inwestycji o potencjale blisko 1 GW.
Plan STIP UE: pierwsze kroki w kierunku produkcji zielonych paliw dla lotnictwa i żeglugi
Unijny Plan Inwestycji w Zrównoważony Transport (STIP) wskazuje kierunki wsparcia produkcji e-paliw dla lotnictwa i żeglugi, podkreślając pilną potrzebę działań. Eksperci T&E ostrzegają, że kluczowe decyzje muszą zapaść szybko, by Europa utrzymała przewagę technologiczną.
UE na COP30: Europa podtrzymuje kurs na OZE i efektywność energetyczną
Podczas otwarcia COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła determinację Unii Europejskiej w realizacji celów klimatycznych. Europa deklaruje wsparcie dla transformacji energetycznej na świecie oraz dalsze zwiększanie udziału OZE i efektywności energetycznej.
UE osłabia cel klimatyczny na 2040 rok – co to oznacza dla transformacji energetycznej?
Ministrowie państw UE uzgodnili niższy cel redukcji emisji do 2040 roku – 85%, w tym możliwość wykorzystania międzynarodowych offsetów. Decyzja ta budzi kontrowersje i pytania o przyszłość europejskiego przywództwa klimatycznego.
Ulgi dla odbiorców przemysłowych w 2026 roku – nowe zasady i terminy
Urząd Regulacji Energetyki przypomina odbiorcom przemysłowym o nowych zasadach i terminach składania oświadczeń dotyczących ulg na energię elektryczną w 2026 roku. Kluczowy jest termin do 15 listopada 2025 r.
Nowy kompromis klimatyczny i perspektywy OZE – Paulina Hennig-Kloska otwiera konferencję EuroPower
Podczas otwarcia konferencji EuroPower ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska ogłosiła osiągnięcie kompromisu w sprawie ETS2 oraz zapowiedziała dalsze przyspieszenie transformacji energetycznej i inwestycji w OZE.

Komentarze