EMAG: jak laserowa powłoka redukuje emisję i spełnia normy EURO 7
EURO 7 to norma emisji, która reguluje nie tylko emisję spalin, ale również ścieranie się hamulców i opon. Aby spełnić rygorystyczne wymagania, producenci stawiają na innowacyjne rozwiązania, takie jak powlekanie tarcz hamulcowych metodą napawania laserowego. Firma EMAG opracowała system ELC 450 LMD, który umożliwia masową i wydajną produkcję powlekanych tarcz, zmniejszając emisję cząstek stałych oraz wydłużając żywotność hamulców.

EURO 7 – wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego
Norma EURO 7 ustala maksymalny poziom emisji cząstek stałych z układu hamulcowego. Obecnie wiele samochodów emituje nawet do 40 mg/km. Oznacza to konieczność znacznej redukcji. Szczególnie problematyczne stają się duże modele pojazdów, w których emisje są wyższe.
Dlaczego tradycyjne metody zawiodły?
Przez lata podejmowano próby redukcji emisji cząstek z hamulców, ale dostępne technologie miały liczne ograniczenia. Systemy ekstrakcji pyłu montowane przy hamulcach nie eliminowały całkowicie emisji, a dodatkowo zwiększały masę pojazdu. Klocki hamulcowe NAO (Non-Asbestos Organic) okazały się skuteczne jedynie przy nowych tarczach, ale ich wydajność spadała po krótkim okresie użytkowania. Dlatego producenci zaczęli szukać skuteczniejszego rozwiązania.
Laserowe osadzanie metalu
Według EMAG, najlepszą metodą redukcji emisji jest pokrywanie tarcz hamulcowych specjalną powłoką ochronną. Powłoki te są jednak kosztowne i stosowane jedynie w niszowych pojazdach. Tradycyjne metody, takie jak natryskiwanie termiczne czy galwanizacja, wymagają dodatkowej obróbki mechanicznej i, zdaniem firmy, nie zapewniają odpowiedniego połączenia warstw.
Właśnie dlatego EMAG zdecydowało się wykorzystać laserowe osadzanie metalu (technologia LMD). Technologia ta pozwala na nanoszenie cienkiej warstwy ochronnej, która jest trwale związana z materiałem tarczy. Dzięki temu proces jest bardziej efektywny, ekonomiczny i przyjazny dla środowiska.
System ELC 450 LMD – technologia EMAG
Firma EMAG, we współpracy z HPL Technologies, opracowała system ELC 450 LMD, który umożliwia szybkie i wydajne pokrywanie tarcz hamulcowych warstwą ochronną. Rozwiązanie to wyróżnia się:
- Modularnością – system może być dostosowany do różnych potrzeb produkcyjnych, od pojedynczego modułu po wersje DUO i TRIO.
- Ekonomicznością – pozwala na masową produkcję przy optymalnych kosztach.
- Elastycznością – umożliwia stosowanie różnych materiałów powłokowych.
- Zwiększoną trwałością tarcz – powlekane tarcze mają dłuższą żywotność, co zmniejsza częstotliwość ich wymiany.

Korzyści dla środowiska i użytkowników
Zastosowanie powlekanych tarcz hamulcowych przynosi wiele korzyści, zarówno ekologicznych, jak i ekonomicznych. Dzięki zmniejszonej emisji cząstek stałych pojazdy spełniają normy EURO 7, a wydłużona żywotność tarcz redukuje koszty eksploatacji. Dodatkowo, mniejsza liczba wymian hamulców oznacza ograniczenie zużycia surowców i zmniejszenie śladu węglowego produkcji.
Źródło: EMAG (komunikat prasowy), oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Przełom w produkcji zielonego wodoru. Koreańczycy pokazali system działający wyłącznie dzięki słońcu
Koreański Instytut Maszyn i Materiałów (KIMM) opracował nową technologię, która może zrewolucjonizować produkcję wodoru przy użyciu naturalnego światła słonecznego. Dzięki uproszczeniu procesu i zwiększeniu wydajności ogniw fotoelektrochemicznych, możliwa staje się masowa i opłacalna produkcja zielonego wodoru.
Hydrogen Bank: UE rozdaje 992 mln euro. Hiszpania i Norwegia zgarniają najwięcej
Komisja Europejska przeznacza prawie 1 mld euro na rozwój zielonego wodoru w ramach Hydrogen Bank. Wsparcie otrzyma 15 projektów, głównie w Hiszpanii i Norwegii. Celem jest produkcja 2,2 mln ton odnawialnego wodoru w dekadę. To ważny krok, ale eksperci wskazują na bariery infrastrukturalne.
Ponad 2,5 mld zł na „Dystrybucję kolejową 4.0.” – PGE modernizuje sieć zasilającą kolej
PGE otrzymała ponad 2,56 mld zł na modernizację sieci dystrybucyjnej dla kolei. Projekt zwiększy bezpieczeństwo, jakość energii i umożliwi integrację OZE z infrastrukturą kolejową.
Zmiany w zagospodarowaniu elektroodpadów coraz bliżej. Resort klimatu szykuje nowe obowiązki dla użytkowników PV
Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Projekt zakłada m.in. nowe obowiązki dla użytkowników starszych paneli fotowoltaicznych oraz wprowadzenie instytucji autoryzowanego przedstawiciela dla zagranicznych firm. Nowela ma dostosować polskie przepisy do unijnego prawa i może wejść w życie jeszcze w tym roku.
Baltic Towers rusza z produkcją. Gdańska fabryka wież wiatrowych osiągnie pełną moc do 2026 roku
Na gdańskiej wyspie Ostrów powstaje największa i najnowocześniejsza fabryka morskich wież wiatrowych w Europie. Baltic Towers, wspólne przedsięwzięcie ARP i GRI Renewable Industries, już w przyszłym tygodniu rozpocznie produkcję. Do końca 2026 roku zakład osiągnie pełną zdolność operacyjną – będzie mógł wytwarzać ponad 150 wież rocznie.
Engie kończy z węglem w Słupsku. Powstaje nowoczesna pompa ciepła za 70 mln zł
W Słupsku rozpoczęto budowę nowego, ekologicznego źródła ciepła opartego na pompie ciepła i kogeneracji gazowej. Inwestycja spółki Engie ma umożliwić całkowite odejście od węgla i pokryć nawet 20% rocznego zapotrzebowania miasta na ciepło.
Komentarze