Embraer stawia na Polskę – wspólna walka z emisjami CO₂ w lotnictwie
Embraer dołączył do Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM). Współpraca koncentruje się na działaniach na rzecz dekarbonizacji lotnictwa regionalnego. Główne obszary to rozwój zrównoważonych paliw lotniczych, elektrycznych napędów oraz wykorzystanie infrastruktury regionalnej.

Nowy członek PSNM – Embraer stawia na zrównoważony rozwój
Embraer, jeden z największych producentów samolotów na świecie, został członkiem PSNM. Wspólnie z organizacją planuje wspierać transformację sektora lotniczego w kierunku zeroemisyjności. Szczególny nacisk położony zostanie na segment regionalny, który – dzięki swojej elastyczności i krótszym dystansom – może szybciej wdrażać niskoemisyjne technologie.
Dekarbonizacja zgodna z celami klimatycznymi
Współpraca wpisuje się w unijne oraz globalne cele klimatyczne. Do 2050 roku sektor transportu, w tym lotnictwo, ma osiągnąć neutralność emisyjną. Embraer i PSNM planują wspólne działania m.in. w zakresie:
- rozwoju i wdrożenia zrównoważonych paliw lotniczych (SAF),
- promowania napędów elektrycznych i hybrydowych,
- poprawy operacyjnej efektywności lotów,
- tworzenia infrastruktury dla alternatywnych technologii napędowych.
PSNM: Lotnictwo regionalne ma szansę stać się liderem zmian
Aleksander Rajch z PSNM podkreśla wagę współpracy z Embraerem. Jak zaznacza:
– Z radością witamy Embraera w gronie członków PSNM. To poważny partner, którego doświadczenie i zaawansowane technologie mają realny potencjał przyspieszenia transformacji sektora lotniczego. Lotnictwo regionalne może stać się pionierem w redukcji emisji dzięki mniejszym odległościom, elastyczności i otwartości na innowacje.
Rajch wskazuje, że sektor lotniczy odpowiada obecnie za około 2,5% globalnych emisji CO₂, a liczba pasażerów może się podwoić do 2045 roku. Dlatego dekarbonizacja staje się pilną koniecznością.
Embraer: Polska może odegrać kluczową rolę w transformacji
Marie-Louise Phillippe z Embraer dodaje:
– Opierając się na ponad 25-letniej obecności Embraer w Polsce, wzmacniamy nasze zobowiązania i wkład w zrównoważony rozwój lotnictwa poprzez partnerstwo z PSNM. (…) Dzięki partnerstwu z PSNM, (…) będziemy koncentrować się na dostarczaniu specjalistycznej wiedzy i wdrażaniu skutecznych działań w zakresie dekarbonizacji dla Polski i Europy.
Embraer od lat inwestuje w innowacje. Posiada m.in. spółkę zależną Eve Air Mobility, zajmującą się rozwojem elektrycznych pionowzlotów (eVTOL).
Dekarbonizacja oparta na analizach IATA
Zgodnie z danymi Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), do 2050 roku sektor lotniczy może zredukować emisje CO₂ o:
- 65% dzięki SAF,
- 13% dzięki nowym technologiom napędowym,
- pozostałą część dzięki poprawie efektywności operacyjnej i mechanizmom kompensacyjnym.
Pełna dekarbonizacja wymaga również integracji z innymi gałęziami transportu, w tym zeroemisyjnym transportem drogowym oraz cyfrowymi narzędziami planowania podróży.
Polska jako potencjalny lider regionalnego lotnictwa zrównoważonego
W ramach współpracy PSNM i Embraer planują także wsparcie dla rozwoju infrastruktury na ponad 450 regionalnych lotniskach w Europie. Celem jest budowa systemu zrównoważonych połączeń lotniczych w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Nowe partnerstwo otwiera możliwości współpracy z polskimi firmami technologicznymi, instytucjami badawczymi i operatorami lotnisk.
Zobacz również:- AFIR 2025: Polska nie zdąży z budową stacji ładowania. Raport PSNM
- PSNM prowadzi darmowe szkolenia dla samorządów. Rzeszów i Lublin stawiają na czysty transport
- PSNM: Osłabienie limitów CO2 pogłębi podziały w rozwoju e-mobilności w Europie
- Raport PSNM: Elektryki palą się o 14% rzadziej niż spalinowe
Źródło: PSNM
Może Cię również zainteresować
URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025
Ponad 6 TWh energii z wysokosprawnej kogeneracji zyska wsparcie państwa – rozstrzygnięto drugą w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną.
Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii
Qair Polska zapowiada ambitne cele na najbliższe lata – do 2030 roku chce dostarczać ponad 5 TWh energii odnawialnej rocznie dla odbiorców w Polsce. Kluczowe mają być rozwój magazynów energii, hybrydyzacja instalacji i zmiany legislacyjne – w tym ustawa wiatrakowa.
ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii
Rosnące znaczenie ESG nie ogranicza się już do spełniania wymogów prawnych. Coraz więcej firm dostrzega w nim szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu. Przejście od compliance do strategicznego zarządzania ESG staje się nowym standardem – także w Polsce.
Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania
Naturalny wodór może stać się istotnym źródłem czystej energii dla przemysłu i trudnych do dekarbonizacji sektorów. Najnowszy przegląd badawczy opublikowany 13 maja 2025 r. w Nature Reviews Earth & Environment ujawnia, w jakich warunkach dochodzi do jego powstawania i akumulacji w skorupie kontynentalnej. To pierwszy tak kompleksowy opis geologicznych procesów, które mogą zadecydować o przyszłości „białego wodoru”.
177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych
Rola agencji kredytów eksportowych (ECA) w finansowaniu energetyki rośnie, zwłaszcza w kontekście wsparcia transformacji energetycznej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) po raz pierwszy uwzględniła ich działania w swoim sztandarowym raporcie World Energy Investment 2025. Od 2014 r. ECAs udzieliły wsparcia energetycznego o wartości 177 mld USD, z czego coraz większa część trafia do projektów związanych z OZE.
Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej
Deszcz może nie tylko podlewać uprawy czy zasilać rzeki, ale – jak pokazuje tekst Rose Morrison w Renewable Energy Magazine – również dostarczać energii elektrycznej. Dzięki nowatorskim technologiom, takim jak plug flow czy piezoelektryczne dyski, opady zyskują nową rolę w miksie OZE.
Komentarze