Emisje gazów cieplarnianych z samochodów osobowych w UE – aktualizacja 2025: BEV-y wciąż najczystsze
Zaktualizowana analiza ICCT pokazuje, że samochody elektryczne mają nawet czterokrotnie niższe emisje gazów cieplarnianych niż auta benzynowe. Mimo wyższych emisji w produkcji, BEV-y nadrabiają to już po kilkunastu tysiącach kilometrów. Eksperci ostrzegają: jedynie pełna elektryfikacja transportu osobowego pozwoli UE zrealizować cele klimatyczne.
BEV-y deklasują inne napędy pod względem emisji
Według najnowszego raportu ICCT (International Council on Clean Transportation), opublikowanego w lipcu 2025 r., samochody bateryjne (BEV) sprzedawane w Unii Europejskiej generują o 73% mniej emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia niż samochody benzynowe. Przy zasilaniu wyłącznie energią odnawialną, różnica ta rośnie do 78%.
Raport analizuje emisje związane z produkcją pojazdów i baterii, eksploatacją (w tym produkcją paliw i energii elektrycznej), recyklingiem oraz konserwacją. Dla BEV-ów przyjęto średni miks energetyczny UE na lata 2025–2044, co pozwala uzyskać realne oszacowanie wpływu na klimat.
Co istotne, choć produkcja BEV-ów wiąże się z emisjami wyższymi o ok. 40% w porównaniu do aut spalinowych, są one rekompensowane już po przejechaniu 17 tys. km, czyli zwykle w ciągu 1–2 lat użytkowania.
Hybrydy i wodór – mniejsze zyski, większe ryzyko
Z raportu wynika, że:
- pojazdy hybrydowe (HEV) redukują emisje jedynie o 20%,
- hybrydy plug-in (PHEV) – o 30%,
- samochody na gaz ziemny mają o 13% niższe emisje niż auta benzynowe,
- pojazdy na wodór (FCEV) mogą być niskoemisyjne tylko przy wykorzystaniu wodoru z OZE.
Tymczasem auta diesla mają emisje porównywalne z benzynowymi, a ewentualne stosowanie e-paliw pozostaje niepewne ze względu na wysokie koszty i ograniczoną dostępność.
Eksperci ostrzegają też przed uproszczeniami w analizach LCA – nieuwzględnianie zmian miksu energetycznego w czasie czy nierealistycznych założeń co do zużycia paliwa może znacząco zniekształcać porównania między technologiami napędowymi.

Rekomendacje polityczne: czas na twarde decyzje
Autorzy raportu wprost wskazują, że tylko wycofanie ze sprzedaży aut spalinowych, hybrydowych i PHEV-ów do 2035 r. pozwoli utrzymać transport osobowy w ramach unijnych celów klimatycznych.
Rekomendowane działania to m.in.:
- dekarbonizacja produkcji pojazdów (np. regulacje śladu węglowego baterii),
- dalsze obniżanie emisji z sieci elektroenergetycznych (np. poprzez ETS),
- wprowadzenie standardów efektywności energetycznej dla BEV-ów,
- subsydia powiązane z emisjami w całym cyklu życia pojazdu.
Choć regulacje oparte na pełnej analizie LCA są potencjalnie skuteczne, wiążą się z dużym obciążeniem administracyjnym i wymagają czasu na wdrożenie. ICCT podkreśla, że bez ujednoliconych metodologii i danych porównywanie technologii napędowych może prowadzić do błędnych wniosków i decyzji.
Zobacz również:- Nowy cel klimatyczny UE na 2040 rok: 90% redukcji emisji – kluczowe założenia
- Komisja Europejska proponuje większą elastyczność dla producentów samochodów w realizacji celów CO₂ na lata 2025–2027
- Europa oszczędzi 20 mln ton CO2 w 2025 roku dzięki samochodom elektrycznym
- „Social leasing” w Europie według T&E – sposób na tani samochód elektryczny dla mniej zamożnych?
Źródło: International Council on Clean Transportation
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze