Enerad
Porównaj oferty
Reklama
Banner Otovo

Europa oszczędzi 20 mln ton CO2 w 2025 roku dzięki samochodom elektrycznym

Według raportu „State of European Transport” opublikowanego przez organizację Transport & Environment (T&E), w 2025 roku Europa uniknie emisji 20 mln ton CO2 dzięki rosnącej liczbie samochodów elektrycznych. Choć transport drogowy staje się coraz bardziej ekologiczny, wzrost emisji w lotnictwie minimalizuje wynikające z tego korzyści.

Według raportu „State of European Transport” opublikowanego przez organizację Transport & Environment (T&E), w 2025 roku Europa uniknie emisji 20 mln ton CO2 dzięki rosnącej liczbie samochodów elektrycznych.

Emisje transportowe w Europie zaczynają spadać

Całkowita emisja CO2 w europejskim transporcie wyniosła w 2024 roku 1,05 mld ton, co oznacza spadek o 5% w porównaniu do 2019 roku (1,1 mld ton). Głównym czynnikiem wpływającym na redukcję emisji jest rosnąca liczba pojazdów elektrycznych. Szacuje się, że do końca 2025 roku po europejskich drogach będzie jeździć prawie 9 mln samochodów z napędem elektrycznym.

Całkowita emisja CO2 w europejskim transporcie wyniosła w 2024 roku 1,05 mld ton, co oznacza spadek o 5% w porównaniu do 2019 roku (1,1 mld ton).
Źródło: T&E

EV kluczowe dla redukcji emisji

T&E podkreśla, że bez transformacji motoryzacyjnej dodatkowe 20 mln ton CO2 trafiłoby do atmosfery. To ekwiwalent emisji siedmiu elektrowni węglowych.

William Todts, dyrektor wykonawczy T&E, skomentował:

Unijne zielone polityki zaczynają przynosić efekty. Dzięki przejściu na pojazdy elektryczne widzimy strukturalny spadek emisji transportowych. Europa stopniowo uwalnia się od zależności od ropy, ale wciąż wydajemy setki miliardów euro na import surowców energetycznych. Teraz nie jest czas na wycofywanie zielonych regulacji – to moment na ich wzmacnianie.

Europa nadal zależna od importu

Pomimo postępów w redukcji emisji, Unia Europejska wciąż pozostaje uzależniona od surowców z zagranicy. Obecnie aż 96% ropy naftowej i 90% gazu ziemnego pochodzi z importu. W przypadku kluczowych materiałów do produkcji baterii EV, UE importuje 100% litu, 75% niklu i 58% aluminium. Istnieje jednak istotna różnica – metale mogą być poddawane recyklingowi.

Zużycie surowców

Według raportu T&E w 2030 roku przeciętny samochód elektryczny zużyje przez całe swoje życie jedynie 20 litrów surowców na baterię, podczas gdy pojazd spalinowy w tym samym czasie spali ponad 12400 litrów paliwa.

Lotnictwo i żegluga wciąż problemem

Podczas gdy emisje drogowe spadają, sektor lotniczy i żegluga pozostają dużymi emitentami CO2. W 2024 roku europejskie linie lotnicze wyemitowały 143 mln ton CO2, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu z rokiem 2023. Emisje z transportu morskiego wyniosły 195 mln ton CO2e.

Od 2024 roku transport morski został włączony do unijnego systemu handlu emisjami (ETS). Dzięki temu zarówno lotnictwo, jak i żegluga przyniosły budżetowi UE 5 mld euro dochodów, a według szacunków kwota ta może wzrosnąć do 30 mld euro rocznie do 2030 roku. Środki te mogą zostać przeznaczone na rozwój ekologicznych paliw alternatywnych, które zredukują emisje w tych sektorach.

Zarówno lotnictwo, jak i żegluga przyniosły budżetowi UE 5 mld euro dochodów, a według szacunków kwota ta może wzrosnąć do 30 mld euro rocznie do 2030 roku.
Źródło: T&E

Wnioski: EV kluczowe dla transformacji transportu

Rosnąca liczba pojazdów elektrycznych ma znaczący wpływ na zmniejszanie emisji w transporcie drogowym w Europie. Jednak wyzwania pozostają – wzrost emisji z lotnictwa i żeglugi wymaga dalszych działań, a UE wciąż jest silnie zależna od importu surowców. Zdaniem ekspertów zamiast wycofywać ekologiczne regulacje, Europa powinna podwoić wysiłki na rzecz zielonej transformacji. Zobacz także: Elektryczna rewolucja w Europie c.d.: Jak samochody elektryczne mogą stabilizować sieć i generować oszczędności?

Źródło: Transport & Environment [State of European Transport].

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Lena Ostapkowicz

Pasjonuje mnie rynek energii i transformacja energetyczna. Specjalizuję się w zagadnieniach związanych ze zmianami na rynku energii elektrycznej oraz OZE. W enerad.pl tworzę treści, które pomagają czytelnikom lepiej zrozumieć dynamicznie zmieniający się sektor energetyczny i elektryczny. Mam kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu i redakcji treści, zdobyte m.in. w branży energetycznej i finansowej. Znajdziesz mnie na enerad.pl i na LinkedIn.

Może Cię również zainteresować

ORLEN zakończył badania dna Bałtyku pod nową morską farmę wiatrową Baltic East

ORLEN zakończył badania dna Bałtyku pod nową morską farmę wiatrową Baltic East

Grupa ORLEN zakończyła kluczowe badania sejsmiczne i geotechniczne dna Bałtyku dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltic East. Prace prowadzone przez konsorcjum polskich firm umożliwią realizację kolejnych etapów inwestycji o potencjale blisko 1 GW.

07.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Plan STIP UE: pierwsze kroki w kierunku produkcji zielonych paliw dla lotnictwa i żeglugi

Plan STIP UE: pierwsze kroki w kierunku produkcji zielonych paliw dla lotnictwa i żeglugi

Unijny Plan Inwestycji w Zrównoważony Transport (STIP) wskazuje kierunki wsparcia produkcji e-paliw dla lotnictwa i żeglugi, podkreślając pilną potrzebę działań. Eksperci T&E ostrzegają, że kluczowe decyzje muszą zapaść szybko, by Europa utrzymała przewagę technologiczną.

07.11.2025
OZE Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
UE na COP30: Europa podtrzymuje kurs na OZE i efektywność energetyczną

UE na COP30: Europa podtrzymuje kurs na OZE i efektywność energetyczną

Podczas otwarcia COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła determinację Unii Europejskiej w realizacji celów klimatycznych. Europa deklaruje wsparcie dla transformacji energetycznej na świecie oraz dalsze zwiększanie udziału OZE i efektywności energetycznej.

07.11.2025
OZE Wiadomości z rynku
UE osłabia cel klimatyczny na 2040 rok – co to oznacza dla transformacji energetycznej?

UE osłabia cel klimatyczny na 2040 rok – co to oznacza dla transformacji energetycznej?

Ministrowie państw UE uzgodnili niższy cel redukcji emisji do 2040 roku – 85%, w tym możliwość wykorzystania międzynarodowych offsetów. Decyzja ta budzi kontrowersje i pytania o przyszłość europejskiego przywództwa klimatycznego.

07.11.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Ulgi dla odbiorców przemysłowych w 2026 roku – nowe zasady i terminy

Ulgi dla odbiorców przemysłowych w 2026 roku – nowe zasady i terminy

Urząd Regulacji Energetyki przypomina odbiorcom przemysłowym o nowych zasadach i terminach składania oświadczeń dotyczących ulg na energię elektryczną w 2026 roku. Kluczowy jest termin do 15 listopada 2025 r.

07.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Nowy kompromis klimatyczny i perspektywy OZE – Paulina Hennig-Kloska otwiera konferencję EuroPower

Nowy kompromis klimatyczny i perspektywy OZE – Paulina Hennig-Kloska otwiera konferencję EuroPower

Podczas otwarcia konferencji EuroPower ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska ogłosiła osiągnięcie kompromisu w sprawie ETS2 oraz zapowiedziała dalsze przyspieszenie transformacji energetycznej i inwestycji w OZE.

07.11.2025
OZE Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły