Enerad
Porównaj oferty
Reklama
Polenergia Banner Obniżyć rachunki V2

Europa oszczędzi 20 mln ton CO2 w 2025 roku dzięki samochodom elektrycznym

Według raportu „State of European Transport” opublikowanego przez organizację Transport & Environment (T&E), w 2025 roku Europa uniknie emisji 20 mln ton CO2 dzięki rosnącej liczbie samochodów elektrycznych. Choć transport drogowy staje się coraz bardziej ekologiczny, wzrost emisji w lotnictwie minimalizuje wynikające z tego korzyści.

Według raportu „State of European Transport” opublikowanego przez organizację Transport & Environment (T&E), w 2025 roku Europa uniknie emisji 20 mln ton CO2 dzięki rosnącej liczbie samochodów elektrycznych.

Emisje transportowe w Europie zaczynają spadać

Całkowita emisja CO2 w europejskim transporcie wyniosła w 2024 roku 1,05 mld ton, co oznacza spadek o 5% w porównaniu do 2019 roku (1,1 mld ton). Głównym czynnikiem wpływającym na redukcję emisji jest rosnąca liczba pojazdów elektrycznych. Szacuje się, że do końca 2025 roku po europejskich drogach będzie jeździć prawie 9 mln samochodów z napędem elektrycznym.

Całkowita emisja CO2 w europejskim transporcie wyniosła w 2024 roku 1,05 mld ton, co oznacza spadek o 5% w porównaniu do 2019 roku (1,1 mld ton).
Źródło: T&E

EV kluczowe dla redukcji emisji

T&E podkreśla, że bez transformacji motoryzacyjnej dodatkowe 20 mln ton CO2 trafiłoby do atmosfery. To ekwiwalent emisji siedmiu elektrowni węglowych.

William Todts, dyrektor wykonawczy T&E, skomentował:

Unijne zielone polityki zaczynają przynosić efekty. Dzięki przejściu na pojazdy elektryczne widzimy strukturalny spadek emisji transportowych. Europa stopniowo uwalnia się od zależności od ropy, ale wciąż wydajemy setki miliardów euro na import surowców energetycznych. Teraz nie jest czas na wycofywanie zielonych regulacji – to moment na ich wzmacnianie.

Europa nadal zależna od importu

Pomimo postępów w redukcji emisji, Unia Europejska wciąż pozostaje uzależniona od surowców z zagranicy. Obecnie aż 96% ropy naftowej i 90% gazu ziemnego pochodzi z importu. W przypadku kluczowych materiałów do produkcji baterii EV, UE importuje 100% litu, 75% niklu i 58% aluminium. Istnieje jednak istotna różnica – metale mogą być poddawane recyklingowi.

Zużycie surowców

Według raportu T&E w 2030 roku przeciętny samochód elektryczny zużyje przez całe swoje życie jedynie 20 litrów surowców na baterię, podczas gdy pojazd spalinowy w tym samym czasie spali ponad 12400 litrów paliwa.

Lotnictwo i żegluga wciąż problemem

Podczas gdy emisje drogowe spadają, sektor lotniczy i żegluga pozostają dużymi emitentami CO2. W 2024 roku europejskie linie lotnicze wyemitowały 143 mln ton CO2, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu z rokiem 2023. Emisje z transportu morskiego wyniosły 195 mln ton CO2e.

Od 2024 roku transport morski został włączony do unijnego systemu handlu emisjami (ETS). Dzięki temu zarówno lotnictwo, jak i żegluga przyniosły budżetowi UE 5 mld euro dochodów, a według szacunków kwota ta może wzrosnąć do 30 mld euro rocznie do 2030 roku. Środki te mogą zostać przeznaczone na rozwój ekologicznych paliw alternatywnych, które zredukują emisje w tych sektorach.

Zarówno lotnictwo, jak i żegluga przyniosły budżetowi UE 5 mld euro dochodów, a według szacunków kwota ta może wzrosnąć do 30 mld euro rocznie do 2030 roku.
Źródło: T&E

Wnioski: EV kluczowe dla transformacji transportu

Rosnąca liczba pojazdów elektrycznych ma znaczący wpływ na zmniejszanie emisji w transporcie drogowym w Europie. Jednak wyzwania pozostają – wzrost emisji z lotnictwa i żeglugi wymaga dalszych działań, a UE wciąż jest silnie zależna od importu surowców. Zdaniem ekspertów zamiast wycofywać ekologiczne regulacje, Europa powinna podwoić wysiłki na rzecz zielonej transformacji. Zobacz także: Elektryczna rewolucja w Europie c.d.: Jak samochody elektryczne mogą stabilizować sieć i generować oszczędności?

Źródło: Transport & Environment [State of European Transport].

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Lena Ostapkowicz

Pasjonuje mnie rynek energii i transformacja energetyczna. Specjalizuję się w zagadnieniach związanych ze zmianami na rynku energii elektrycznej oraz OZE. W enerad.pl tworzę treści, które pomagają czytelnikom lepiej zrozumieć dynamicznie zmieniający się sektor energetyczny i elektryczny. Mam kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu i redakcji treści, zdobyte m.in. w branży energetycznej i finansowej. Znajdziesz mnie na enerad.pl i na LinkedIn.

Może Cię również zainteresować

Regiony bez wsparcia z FST? Instrat chce aktywacji nowego filaru Funduszu Modernizacyjnego

Regiony bez wsparcia z FST? Instrat chce aktywacji nowego filaru Funduszu Modernizacyjnego

Fundacja Instrat apeluje o wykorzystanie Funduszu Modernizacyjnego do wsparcia regionów pominiętych w Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Eksperci wskazują konkretne lokalizacje i argumentują, że działanie jest pilne. W tle nowy plan klimatyczno-energetyczny Polski i rosnące zagrożenie bezrobociem w regionach węglowych.

21.05.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Największa instalacja słoneczna w historii Słowenii – 30 MW energii z PV

Największa instalacja słoneczna w historii Słowenii – 30 MW energii z PV

Rząd Słowenii zatwierdził plan zagospodarowania przestrzennego pod największą w kraju farmę fotowoltaiczną o mocy 30 MW. Inwestorem będzie spółka Dravska Elektrarna Maribor. Instalacja powstanie w północno-wschodniej części kraju, w gminach Starše, Hajdina, Gorišnica i Markovci.

21.05.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
USA nakładają cła na ogniwa PV z Azji. SEIA ostrzega przed wzrostem cen

USA nakładają cła na ogniwa PV z Azji. SEIA ostrzega przed wzrostem cen

U.S. International Trade Commission ogłosiła ostateczne orzeczenie ws. szkody dla amerykańskiego przemysłu fotowoltaicznego. SEIA ostrzega przed konsekwencjami dla cen i rozwoju krajowej produkcji.

21.05.2025
Fotowoltaika Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Enea z rekordową pożyczką z KPO – 9,13 mld zł na rozwój sieci i OZE

Enea z rekordową pożyczką z KPO – 9,13 mld zł na rozwój sieci i OZE

Enea podpisała umowę z BGK na 9,13 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Pieniądze trafią do Enei Operator i posłużą modernizacji sieci w północno-zachodniej Polsce.

21.05.2025
Dofinansowania Wiadomości z rynku
Transport truje Polaków. W tych miastach przekroczone normy NO₂

Transport truje Polaków. W tych miastach przekroczone normy NO₂

W Polsce transport odpowiada za około 33% emisji tlenków azotu, a w dużych miastach, jak Warszawa, nawet za 43%. Raport PSNM wskazuje na niedostateczny monitoring jakości powietrza, luki w infrastrukturze pomiarowej i potrzebę czterech filarów działań: Stref Czystego Transportu, kontroli technicznej pojazdów, ograniczenia importu starych aut oraz promocji transportu publicznego i mikromobilności.

21.05.2025
Elektromobilność Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
KE zatwierdza plan oceny projektów Funduszu Wsparcia Energetyki – rusza zielone światło dla naborów z KPO

KE zatwierdza plan oceny projektów Funduszu Wsparcia Energetyki – rusza zielone światło dla naborów z KPO

Komisja Europejska zaakceptowała polski plan oceny projektów realizowanych w ramach Funduszu Wsparcia Energetyki – największego instrumentu pożyczkowego Krajowego Planu Odbudowy (KPO) przeznaczonego na transformację energetyczną. Decyzja otwiera drogę do uruchomienia nowych naborów przez BGK, w tym na inwestycje OZE, magazyny energii i projekty redukujące emisje CO₂.

21.05.2025
Dofinansowania Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły