Europejscy producenci ciężarówek apelują o osłabienie regulacji CO₂ – grozi spadkiem sprzedaży pojazdów zeroemisyjnych
Najwięksi producenci ciężarówek w Europie wystosowali apel do Komisji Europejskiej o złagodzenie przepisów dotyczących emisji CO2. Eksperci ostrzegają, że może to spowolnić rozwój rynku pojazdów zeroemisyjnych i infrastruktury ładowania.
Wiodący europejscy producenci ciężarówek – Scania, MAN, Volvo Trucks, Daimler, IVECO oraz Ford – skierowali do komisarzy UE list z prośbą o opóźnienie transformacji w kierunku zeroemisyjnego transportu ciężkiego. Firmy domagają się zmian w regulacjach dotyczących emisji CO₂ dla ciężarówek, które pozwoliłyby im generować dodatkowe kredyty emisyjne. Według analizy organizacji Transport & Environment (T&E), takie działania mogą obniżyć produkcję i sprzedaż pojazdów zeroemisyjnych nawet o 27% do 2030 roku.
Konsekwencje dla rynku i inwestorów
Potencjalne osłabienie regulacji byłoby poważnym ciosem dla firm logistycznych, które oczekują obniżek cen elektrycznych ciężarówek. Wycofanie się z już ustalonych celów produkcyjnych rodzi niepewność inwestycyjną dla sektora infrastruktury ładowania oraz energetyki. Eksperci ostrzegają, że takie działania mogą narazić europejskich producentów na utratę konkurencyjności wobec firm z Chin.
Obawy branży i infrastruktury
Producenci ciężarówek chcą sprawiać wrażenie, że chodzi tylko o drobną korektę, ale w rzeczywistości to poważne wycofanie się z europejskich planów dekarbonizacji ciężarówek i niemal jedna trzecia mniej sprzedanych e-ciężarówek w 2030 roku. Tworzą ogromną niepewność inwestycyjną dla infrastruktury ładowania i sektora energetycznego, które już dziś muszą planować budowę sieci i stacji ładowania. Branża transportowa twierdzi, że brak infrastruktury jest główną przeszkodą, ale jak firmy energetyczne mają inwestować, jeśli producenci wycofują się ze swoich zobowiązań? Komisja Europejska powinna pozostać konsekwentna. Im bardziej Europa i nasi producenci opóźniają transformację, tym większe ryzyko, że stracimy rynek na rzecz konkurencji z Chin.
Takie stanowisko przedstawił Stef Cornelis, dyrektor ds. frachtu i floty w T&E.
Analiza wpływu zmian regulacyjnych
Zgodnie z modelowaniem T&E, rezygnacja z liniowej ścieżki redukcji emisji spowodowałaby, że producenci wykorzystają zgromadzone kredyty emisyjne, aby łatwiej spełnić cele w latach 2030–2032. To oznaczałoby spowolnienie tempa wdrażania zeroemisyjnych ciężarówek w kluczowym okresie transformacji sektora transportowego.
Stanowisko europejskich firm i dalsze kroki
Grupa największych europejskich firm logistycznych, transportowych i energetycznych – w tym Pepsico, Nestlé, IKEA oraz francuski koncern energetyczny EDF – apeluje do Komisji Europejskiej o utrzymanie ambitnych celów klimatycznych i stabilność regulacyjną. To kluczowe dla dalszego rozwoju rynku pojazdów elektrycznych oraz inwestycji w infrastrukturę ładowania.
Zobacz również:
- Ciężarówki wodorowe Mercedes-Benz GenH2 testowane latem w Alpach – przełom w technologii ogniw paliwowych
- Ciężarówki wodorowe Daimler Truck przejechały ponad 225 000 km – podsumowanie pilotażu GenH2
- Ciężkie elektryczne ciężarówki w Europie: realne osiągi i wyzwania dekarbonizacji transportu
- Dachser wdraża elektryczne ciężarówki eActros 600 do transportu dalekobieżnego
- 2 mld zł na elektryczne ciężarówki. Ruszył nabór wniosków
Źródło: T&E – Transport & Environment publikacje
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze