Enerad
Porównaj oferty
Reklama

Ferrari zwleka z elektrykami, a BYD już dostarcza luksusowego U7

Ferrari przesuwa premierę swojego drugiego samochodu elektrycznego na 2028 rok z powodu braku popytu. Tymczasem chiński BYD rozpoczyna dostawy luksusowego sedana Yangwang U7, który oferuje niemal 1300 KM i zaawansowane systemy wspomagania jazdy.

Hybrydowy model Ferrari F80

Pierwszy elektryk Ferrari jeszcze w tym roku

Ferrari planuje wprowadzenie swojego pierwszego elektrycznego samochodu w czwartym kwartale 2025 roku. Ma to być model produkcyjny, lecz w ograniczonej liczbie egzemplarzy. Auto będzie większe niż dotychczasowe modele marki, jednak nie będzie SUV-em. Jeden z informatorów Reutersa określił je jako „nietypowe” dla Ferrari.

Model ten ma być symbolicznym początkiem obecności marki w segmencie elektrycznych samochodów sportowych. Ferrari zamierza ostrożnie wejść na ten rynek, unikając gwałtownych ruchów. Samochód nie zastąpi żadnego z obecnych modeli w gamie producenta.

Drugi elektryk Ferrari przesunięty na 2028 rok

Drugi elektryczny model Ferrari, który miał być seryjnym pojazdem o większym wolumenie produkcji, został przesunięty z końca 2026 roku na 2028 rok. Decyzję podjęto z powodu niskiego zainteresowania ze strony klientów. Jak twierdzi źródło cytowane przez Reutersa, „realny, trwały popyt na elektryczny samochód sportowy nie istnieje”.

EV miał być produkowany w liczbie od 5 000 do 6 000 egzemplarzy w ciągu pięciu lat. Ferrari pokładało w nim duże nadzieje, jednak brak wystarczającego zainteresowania zmusił firmę do zmiany harmonogramu. Producent chce wykorzystać dodatkowy czas na dopracowanie konstrukcji, co – jak się zakłada – może przynieść korzyści w dłuższej perspektywie.

BYD rozpoczyna dostawy luksusowego Yangwang U7

Podczas gdy Ferrari opóźnia swoje plany, chiński koncern BYD rozpoczął w czerwcu 2025 roku dostawy swojego pierwszego luksusowego sedana elektrycznego – Yangwang U7. Samochód jest wyposażony w cztery silniki elektryczne, które łącznie generują moc 1 287 KM (960 kW). Umożliwia to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy.

Model U7 posiada baterię o pojemności 135,5 kWh, która według chińskiego cyklu CLTC zapewnia zasięg do 720 km. Sedan został wyposażony w systemy wspomagania jazdy „God’s Eye A”.

Premiera BYD U7
Premiera BYD U7

Komfort i technologia w chińskim wydaniu

Wnętrze Yangwang U7 zaprojektowano w stylu „Star Ring Cockpit”. Znajdują się w nim m.in. zakrzywiony ekran centralny o przekątnej 12,8″, ekran kierowcy o przekątnej 23″ oraz dodatkowe 6″ ekrany dla pasażerów z tyłu. System DiLink i sztuczna inteligencja DeepSeek odpowiadają za funkcje rozrywki i obsługę pojazdu.

U7 mierzy 5 265 mm długości, 1 998 mm szerokości i 1 517 mm wysokości – jest więc nieco większy niż Porsche Panamera. Samochód kosztuje w Chinach od 628 000 juanów (ok. 81 000 euro). Wersja czteroosobowa to wydatek 708 000 juanów (ok. 91 000 euro). To wciąż około połowa ceny najtańszego modelu Ferrari.

Perspektywy na rynku EV

Ferrari planuje zaprezentować swój pierwszy EV podczas Capital Markets Day 9 października 2025 roku. Dostawy mają rozpocząć się jeszcze w tym samym miesiącu. W międzyczasie BYD coraz śmielej zaznacza swoją obecność w segmencie luksusowych elektryków, pokazując, że chińscy producenci mogą rzucić wyzwanie najbardziej prestiżowym markom motoryzacyjnym.

BYD U7
BYD U7
Zobacz również:

Źródła: Reuters, Electrek, The Drive, BYD

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Lena Ostapkowicz

Pasjonuje mnie rynek energii i transformacja energetyczna. Specjalizuję się w zagadnieniach związanych ze zmianami na rynku energii elektrycznej oraz OZE. W enerad.pl tworzę treści, które pomagają czytelnikom lepiej zrozumieć dynamicznie zmieniający się sektor energetyczny i elektryczny. Mam kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu i redakcji treści, zdobyte m.in. w branży energetycznej i finansowej. Znajdziesz mnie na enerad.pl i na LinkedIn.

Może Cię również zainteresować

Energa Obrót zapewni energię dla Rafinerii Gdańskiej do 2028 roku

Energa Obrót zapewni energię dla Rafinerii Gdańskiej do 2028 roku

Energa Obrót wygrała przetarg Rafinerii Gdańskiej na dostawy energii elektrycznej do 2028 roku. Umowa obejmuje ponad 2 TWh energii i umacnia pozycję Energi jako kluczowego partnera biznesowego w regionie.

18.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
ORLEN z decyzją środowiskową dla Baltic East – druga morska farma coraz bliżej realizacji

ORLEN z decyzją środowiskową dla Baltic East – druga morska farma coraz bliżej realizacji

Projekt Baltic East, druga morska farma wiatrowa Grupy ORLEN, otrzymał kluczową decyzję środowiskową. Inwestycja o mocy 1 GW zasili ponad 1,25 mln gospodarstw domowych czystą energią i otwiera drogę do udziału w pierwszej polskiej aukcji offshore wind.

18.11.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Inwestycje w OZE osiągnęły 807 mld USD w 2024 roku – raport IRENA

Inwestycje w OZE osiągnęły 807 mld USD w 2024 roku – raport IRENA

Globalne inwestycje w transformację energetyczną wzrosły do rekordowych 2,4 bln USD w 2024 r., jednak tempo wzrostu w sektorze OZE wyraźnie spowolniło.

18.11.2025
OZE Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
CPK rozpoczyna przygotowania do pierwszego odwiertu geotermalnego

CPK rozpoczyna przygotowania do pierwszego odwiertu geotermalnego

Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę na przygotowanie dokumentacji dla pierwszego odwiertu geotermalnego. To krok w stronę wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie nowego lotniska w Nowym Oryszewie.

18.11.2025
Efektywność energetyczna Wiadomości z rynku
TAURON EKO Premium zasili stacje ładowania eTAURON w 2026 roku

TAURON EKO Premium zasili stacje ładowania eTAURON w 2026 roku

TAURON zakontraktował zieloną energię EKO Premium dla swojej sieci stacji ładowania eTAURON na 2026 rok. Dzięki temu niemal wszystkie ładowarki koncernu będą korzystać z energii pochodzącej wyłącznie z OZE, wspierając rozwój elektromobilności i redukcję emisji CO2.

18.11.2025
Elektromobilność Wiadomości z rynku
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce

Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce

Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]

17.11.2025
Efektywność energetyczna Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły