Ferrari zwleka z elektrykami, a BYD już dostarcza luksusowego U7
Ferrari przesuwa premierę swojego drugiego samochodu elektrycznego na 2028 rok z powodu braku popytu. Tymczasem chiński BYD rozpoczyna dostawy luksusowego sedana Yangwang U7, który oferuje niemal 1300 KM i zaawansowane systemy wspomagania jazdy.
Pierwszy elektryk Ferrari jeszcze w tym roku
Ferrari planuje wprowadzenie swojego pierwszego elektrycznego samochodu w czwartym kwartale 2025 roku. Ma to być model produkcyjny, lecz w ograniczonej liczbie egzemplarzy. Auto będzie większe niż dotychczasowe modele marki, jednak nie będzie SUV-em. Jeden z informatorów Reutersa określił je jako „nietypowe” dla Ferrari.
Model ten ma być symbolicznym początkiem obecności marki w segmencie elektrycznych samochodów sportowych. Ferrari zamierza ostrożnie wejść na ten rynek, unikając gwałtownych ruchów. Samochód nie zastąpi żadnego z obecnych modeli w gamie producenta.
Drugi elektryk Ferrari przesunięty na 2028 rok
Drugi elektryczny model Ferrari, który miał być seryjnym pojazdem o większym wolumenie produkcji, został przesunięty z końca 2026 roku na 2028 rok. Decyzję podjęto z powodu niskiego zainteresowania ze strony klientów. Jak twierdzi źródło cytowane przez Reutersa, „realny, trwały popyt na elektryczny samochód sportowy nie istnieje”.
EV miał być produkowany w liczbie od 5 000 do 6 000 egzemplarzy w ciągu pięciu lat. Ferrari pokładało w nim duże nadzieje, jednak brak wystarczającego zainteresowania zmusił firmę do zmiany harmonogramu. Producent chce wykorzystać dodatkowy czas na dopracowanie konstrukcji, co – jak się zakłada – może przynieść korzyści w dłuższej perspektywie.
BYD rozpoczyna dostawy luksusowego Yangwang U7
Podczas gdy Ferrari opóźnia swoje plany, chiński koncern BYD rozpoczął w czerwcu 2025 roku dostawy swojego pierwszego luksusowego sedana elektrycznego – Yangwang U7. Samochód jest wyposażony w cztery silniki elektryczne, które łącznie generują moc 1 287 KM (960 kW). Umożliwia to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy.
Model U7 posiada baterię o pojemności 135,5 kWh, która według chińskiego cyklu CLTC zapewnia zasięg do 720 km. Sedan został wyposażony w systemy wspomagania jazdy „God’s Eye A”.

Komfort i technologia w chińskim wydaniu
Wnętrze Yangwang U7 zaprojektowano w stylu „Star Ring Cockpit”. Znajdują się w nim m.in. zakrzywiony ekran centralny o przekątnej 12,8″, ekran kierowcy o przekątnej 23″ oraz dodatkowe 6″ ekrany dla pasażerów z tyłu. System DiLink i sztuczna inteligencja DeepSeek odpowiadają za funkcje rozrywki i obsługę pojazdu.
U7 mierzy 5 265 mm długości, 1 998 mm szerokości i 1 517 mm wysokości – jest więc nieco większy niż Porsche Panamera. Samochód kosztuje w Chinach od 628 000 juanów (ok. 81 000 euro). Wersja czteroosobowa to wydatek 708 000 juanów (ok. 91 000 euro). To wciąż około połowa ceny najtańszego modelu Ferrari.
Perspektywy na rynku EV
Ferrari planuje zaprezentować swój pierwszy EV podczas Capital Markets Day 9 października 2025 roku. Dostawy mają rozpocząć się jeszcze w tym samym miesiącu. W międzyczasie BYD coraz śmielej zaznacza swoją obecność w segmencie luksusowych elektryków, pokazując, że chińscy producenci mogą rzucić wyzwanie najbardziej prestiżowym markom motoryzacyjnym.

- BYD zapowiada ultraszybkie ładowarki w UE – 400 km zasięgu w 5 minut
- Elektryki BYD z ultraszybkim ładowaniem za 30 tys. dolarów
- BYD znowu wyprzedza Teslę – sprzedaż BEV w Q1 2025 wyższa o prawie 24%
- BYD prezentuje system Chess Plus dla magazynów energii
Źródła: Reuters, Electrek, The Drive, BYD
Może Cię również zainteresować
Energa Obrót zapewni energię dla Rafinerii Gdańskiej do 2028 roku
Energa Obrót wygrała przetarg Rafinerii Gdańskiej na dostawy energii elektrycznej do 2028 roku. Umowa obejmuje ponad 2 TWh energii i umacnia pozycję Energi jako kluczowego partnera biznesowego w regionie.
ORLEN z decyzją środowiskową dla Baltic East – druga morska farma coraz bliżej realizacji
Projekt Baltic East, druga morska farma wiatrowa Grupy ORLEN, otrzymał kluczową decyzję środowiskową. Inwestycja o mocy 1 GW zasili ponad 1,25 mln gospodarstw domowych czystą energią i otwiera drogę do udziału w pierwszej polskiej aukcji offshore wind.
Inwestycje w OZE osiągnęły 807 mld USD w 2024 roku – raport IRENA
Globalne inwestycje w transformację energetyczną wzrosły do rekordowych 2,4 bln USD w 2024 r., jednak tempo wzrostu w sektorze OZE wyraźnie spowolniło.
CPK rozpoczyna przygotowania do pierwszego odwiertu geotermalnego
Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę na przygotowanie dokumentacji dla pierwszego odwiertu geotermalnego. To krok w stronę wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie nowego lotniska w Nowym Oryszewie.
TAURON EKO Premium zasili stacje ładowania eTAURON w 2026 roku
TAURON zakontraktował zieloną energię EKO Premium dla swojej sieci stacji ładowania eTAURON na 2026 rok. Dzięki temu niemal wszystkie ładowarki koncernu będą korzystać z energii pochodzącej wyłącznie z OZE, wspierając rozwój elektromobilności i redukcję emisji CO2.
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]

Komentarze