Francja i Norwegia zainstalują bezprzewodowe ładowarki do elektryków
Europa intensywnie inwestuje w elektromobilność. Proekologiczny transport to jednak nie tylko samochody elektryczne, ale także efektywne metody ich ładowania. W ostatnich latach niektóre kraje zaczęły więc eksperymentować z bezprzewodowym ładowaniem drogowym. To może być rewolucja.

Bezprzewodowe ładowanie drogowe we Francji, Norwegii i Szwecji
Nowych sposobów na ładowanie „elektryków” szukają m.in. Francja i Norwegia. We Francji, na autostradzie A10 w pobliżu Paryża, powstanie 2-km odcinek drogi do bezprzewodowego ładowania. Dodatkowo przy drodze zostanie zamontowana wolnostojąca stacja ładowania, również umożliwiająca ładowanie bez kabla.
Podobne rozwiązanie ma powstać w Norwegii, w regionie Sør-Trøndelag oraz w Trondheim. W Trondheim ma powstać droga do ładowania ciężarówek, autobusów i taksówek.
Norwegia i Francja to nie jedyne kraje z ambicjami w tym obszarze. Na tym polu działa również m.in. Szwecja. Już w ubiegłym roku Volvo uruchomiło w Göteborgu stację ładowania bezprzewodowego. Na drogę umożliwiającą ładowanie trzeba poczekać jednak jeszcze około 2 lat.
Electreon – lider innowacji
Głównym wyzwaniem w tworzeniu systemu bezprzewodowego ładowania drogowego jest zapewnienie jego optymalnej wydajności. Odpowiedzią na te problemy jest ładowanie oparte na rezonansie elektromagnetycznym, które nie wymaga precyzyjnego ustawienia elementów i pozwala na efektywniejszy transfer energii.
Istotny udział w rynku rozwiązań pozwalających na bezprzewodowe ładowanie „elektryków” ma technologia opracowana przez izraelski start-up Electreon. Chodzi o zastosowanie miedzianych cewek pod asfaltem i sprzęgnięciu systemu z odbiornikami zainstalowanymi w podłodze auta. To pozwala „tankować” pojazd w ruchu.
Bezprzewodowe ładowanie jest prostsze i bezpieczniejsze
Ładowanie bezprzewodowe ułatwia proces ładowania – nie wymaga od kierowcy nawet podłączenia kabli. Jest odporne na warunki pogodowe i zwiększa zasięg pojazdów elektrycznych. Jest też bezpieczniejsze, ponieważ eliminuje ryzyko uszkodzenia okablowania potrzebnego do ładowania.
Poza tym, zgodnie z informacjami przekazanymi przez Ministerstwo Transportu we Francji, bezprzewodowe ładowanie to szansa na ograniczenie emisji dwutlenku węgla z transportu drogowego aż o blisko 90%. A to właśnie ten rodzaj transportu odpowiada w Unii Europejskiej nawet za około jedną piątą emisji CO2.
Może Cię również zainteresować
LONGi publikuje nowe wyniki badań nad ogniwami tandemowymi – sprawność sięga 34,6%
LONGi opublikowało dwa nowe artykuły naukowe w Nature i Science, prezentując kolejne usprawnienia w technologii ogniw perowskitowo-krzemowych. Firma informuje o osiągnięciu sprawności konwersji energii do 34,6% – to wynik przekraczający granicę pojedynczego złącza krzemowego. Rozwiązania mogą znacząco wpłynąć na kierunek rozwoju fotowoltaiki.
Wojna o baterie. CATL pozywa Hithium za kopiowanie ogniw 587 Ah
Chiński gigant baterii CATL pozwał konkurenta Hithium o nieuczciwą konkurencję. Pozew może zagrozić planowanemu debiutowi Hithium na giełdzie w Hongkongu.
ORLEN wprowadza SAF na lotniskach w Polsce. Nowe paliwo zmniejszy emisje CO2
ORLEN rozpoczął sprzedaż nowego rodzaju paliwa lotniczego – SAF (Sustainable Aviation Fuel). Od teraz samoloty startujące z Warszawy, Krakowa i Katowic mogą tankować bardziej ekologiczne paliwo, które ogranicza emisję gazów cieplarnianych zarówno podczas produkcji, jak i spalania w silnikach odrzutowych.
Bawaria z rekordem: green flexibility uruchamia magazyn energii 15 MW w Immenstadt
W Immenstadt oficjalnie uruchomiono największy bateryjny magazyn energii w Bawarii. Inwestycję zrealizowały green flexibility oraz Allgäuer Überlandwerk. Obiekt dysponuje mocą 15 MW oraz pojemnością 33 MWh. To pierwsza w Niemczech instalacja pracująca w trybie „netzneutral” – neutralnym dla sieci elektroenergetycznej.
Europa walczy o surowce do baterii – stawką przyszłość elektromobilności
Europa stoi w obliczu niedoboru kluczowych surowców niezbędnych do produkcji baterii do pojazdów elektrycznych, co może opóźnić realizację celów dekarbonizacji transportu. Mimo wprowadzenia Aktu o Surowcach Krytycznych, przedstawiciele Komisji Europejskiej, organizacji branżowych oraz europarlamentarzyści ostrzegają przed rosnącym ryzykiem utraty konkurencyjności wobec Chin i USA.
OZE kluczem do tańszego prądu – gminy zarobią miliony na funduszu wiatrakowym
Energia z wiatru odgrywa coraz większą rolę w transformacji energetycznej Polski. Nowe przepisy mają przyspieszyć rozwój lądowych farm wiatrowych i przynieść wymierne korzyści finansowe gminom i ich mieszkańcom. W gminie Potęgowo widać już pozytywne efekty takich inwestycji.
Komentarze