Francuska firma instaluje 2500 drewnianych stacji ładowania i planuje więcej
Francuska firma Rossini Energy zaprezentowała nowe rozwiązania dla elektromobilności – stacje ładowania i zadaszenia parkingowe wykonane z drewna jodły Douglasa. Produkty te powstają z surowca pozyskiwanego z lokalnych lasów i pozwalają znacząco ograniczyć emisję CO2. Warto podkreślić również estetyczne walory drewna, które lepiej komponuje się z naturalnym i klasycznym otoczeniem.

Ekologiczna alternatywa dla stali
Rossini Energy zdecydowało się na wykorzystanie jodły Douglasa ze względu na jej wytrzymałość i odporność na warunki atmosferyczne. Drewno to posiada twardy rdzeń, naturalną klasę 3 i nie wymaga chemicznej impregnacji. Jak podaje producent, surowa jodła zaczyna się odbarwiać po około 3 miesiącach, a po 6 miesiącach uzyskuje szarawy odcień – co może być pożądanym efektem wizualnym.
Zastosowanie drewna jako materiału konstrukcyjnego pozwala ograniczyć emisję CO2. Jak twierdzi Simon Chouvellon, menadżer Rossini Energy, wybór drewna zamiast stali w przypadku zadaszenia dla 10 pojazdów pozwala uniknąć emisji 10 ton CO2. To równowartość średniej rocznej emisji przypadającej na jednego mieszkańca Francji.
Drewno zamiast aluminium – walory środowiskowe i estetyczne
Z informacji przekazanych przez firmę wynika, że produkcja jednej tony aluminium wiąże się z emisją aż 8 ton CO2. Dla porównania – budowa jednej tony konstrukcji drewnianej to emisja zaledwie 34 kg CO2. Dla klientów, którzy preferują inne rozwiązania, dostępny jest także wariant z aluminium pochodzącego z recyklingu.
Poza ekologicznymi zaletami drewno oferuje także walory estetyczne. Stacje ładowania oraz wiaty wykonane z jodły Douglasa mogą lepiej komponować się z klasyczną architekturą lub naturalnym otoczeniem – w przeciwieństwie do nowoczesnych, stalowych lub aluminiowych konstrukcji. Dlatego takie rozwiązanie może być szczególnie atrakcyjne w miejscowościach turystycznych, gminach dbających o spójność architektoniczną czy na terenach wiejskich.
Zobacz również: CarbonScape z amerykańskim patentem na przełomową technologię grafitu – impuls dla łańcucha dostaw baterii EV
Kompleksowe rozwiązanie – ładowarka i fotowoltaika
Rossini Energy rozpoczęło działalność od produkcji 22-kilowatowych stacji ładowania wykonanych z drewna. Z czasem firma zaczęła automatycznie integrować je z fotowoltaicznymi zadaszeniami parkingowymi. Jak wyjaśnia prezes firmy Luca Rossini:
„To dwie nierozerwalne strony tej samej monety. Idealnie do siebie pasują.”
Firma działa w modelu pionowej integracji – odpowiada za projekt, produkcję, montaż, eksploatację i serwis instalacji. Wśród klientów Rossini Energy znajdują się m.in. sieć marketów budowlanych Weldom, firma France Pare-Brise, a także urzędy miast w Wersalu i Wingles.
Oprogramowanie i ekspansja
Rossini Energy stworzyło także własne oprogramowanie do zarządzania energią, które dostosowuje pracę ładowarek do bieżącej produkcji z fotowoltaiki. Pozwala to na maksymalizację autokonsumpcji i zwiększenie opłacalności instalacji.
Firma prowadzi działalność na czterech lokalizacjach we Francji i we Włoszech: Angers, Lille, Saint-Étienne oraz Mediolan. Do tej pory Rossini Energy zainstalowało 2500 stacji ładowania i 50 fotowoltaicznych zadaszeń parkingowych w takich krajach jak Francja, Belgia i północne Włochy. W 2024 roku spółka osiągnęła przychody w wysokości 3,5 mln euro i planuje wzrost do 4,5 mln euro w roku 2025.
Źródło: RossiniEnergy, oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze