Gaz-System zainwestuje 4,5 mld w Gdańsku. Nowy gazociąg i terminal LNG
W Gdańsku powstaje nowy terminal do odbioru gazu z tankowców. Gaz-System planuje wydać na tę inwestycję około 4,5 mld zł. Terminal ma zacząć działać w 2028 roku i dostarczać gaz m.in. dla Orlenu.
Nowy terminal LNG zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski
Pływający terminal LNG (FSRU), który ma stanąć na Bałtyku u wybrzeży Gdańska, to element rozbudowy infrastruktury gazowej w Polsce. Jego zadaniem będzie odbiór skroplonego gazu ziemnego (LNG) z tankowców, regazyfikacja go na jednostce i przesył dalej do krajowego systemu gazowego.
Jednostka FSRU zostanie zacumowana około 3 km od brzegu, na wschód od portu w Gdańsku. W planach jest budowa nabrzeża i falochronu umożliwiającego bezpieczne cumowanie dwóch takich jednostek, jednak obecnie zakontraktowana jest tylko jedna.
Koszt inwestycji bez zakupu statku to 4,5 mld zł
Prezes Gaz-Systemu Sławomir Hinc poinformował, że całkowity koszt inwestycji – bez kosztów statku – wyniesie około 4,5 mld zł. Jednostka FSRU nie będzie bowiem kupowana, lecz czarterowana od japońskiej firmy Mitsui na 15 lat. Statek zbuduje koreański wykonawca, a za jego budowę zapłaci armator, co oznacza, że ten wydatek nie będzie wliczany do nakładów inwestycyjnych spółki.
Zakres projektu obejmuje budowę terminala i nowej sieci przesyłowej
Projekt FSRU w Gdańsku to nie tylko sam terminal. Zakłada on również powstanie:
- falochronu (sfinansowanego przez Urząd Morski w Gdańsku),
- nabrzeża przeładunkowego,
- podmorskiego gazociągu prowadzącego z jednostki FSRU na brzeg,
- lądowego gazociągu Gdańsk–Kolnik–Gardeja–Gustorzyn.
Gazociąg lądowy będzie miał około 250 km długości i przebiegać będzie m.in. dwukrotnie pod Wisłą oraz raz pod Martwą Wisłą. Do tej pory Gaz-System zakontraktował w polskich firmach usługi i materiały o wartości około 1,8 mld zł.
Prace bezwykopowe na dużą skalę
Obecnie prowadzone są już niektóre etapy prac. Firma GGT Solutions wykonuje przewiert pod Wisłą na odcinku między Gniewem a Kwidzynem metodą Direct Pipe. Ten przewiert ma długość ponad 1000 m i jest drugim co do długości na całej trasie gazociągu. Najdłuższym będzie przewiert pod Martwą Wisłą – 1042 m.
W sumie inwestycja obejmie ok. 15,6 km odcinków realizowanych technologiami bezwykopowymi.
Zobacz również:Harmonogram zakłada start terminala na początek 2028 roku
Prezes Gaz-Systemu zapowiedział, że prace nad lądową częścią inwestycji powinny zakończyć się do końca 2026 roku. Do tego czasu zespawany ma być cały odcinek gazociągu, a jego ułożenie w wykopach zaplanowano na maj i czerwiec 2026 roku. Odbiór techniczny zaplanowano na 7 września 2026 roku.
Jednostka FSRU ma przypłynąć do Gdańska w trzecim lub czwartym kwartale 2027 roku. Rozpoczęcie regazyfikacji i świadczenia usług przez terminal zaplanowano na początek 2028 roku.
Orlen zarezerwował całą przepustowość terminala
Zdolności regazyfikacyjne jednostki FSRU mają wynosić 6,1 mld m³ gazu rocznie. Całość została już zakontraktowana przez Orlen. Terminal został zaprojektowany z możliwością obsługi drugiej jednostki FSRU, jednak w 2023 roku Gaz-System zrezygnował z tego etapu, ponieważ przeprowadzona procedura Open Season nie wykazała wystarczającego zainteresowania rynku.
Prezes Hinc nie wykluczył jednak, że procedura zostanie powtórzona, jeśli pojawią się sygnały o chęci wykorzystania dodatkowych mocy.
Gaz-System realizuje strategiczne inwestycje w gaz
Gaz-System to w 100% państwowy operator systemu przesyłowego gazu. Zarządza głównymi gazociągami w Polsce i jest właścicielem terminala LNG w Świnoujściu. Budowa terminala FSRU w Gdańsku ma zwiększyć niezależność energetyczną Polski i zapewnić większe bezpieczeństwo dostaw gazu z różnych kierunków.
Zobacz również:- GAZ-SYSTEM rozdaje 300 tys. zł na eko projekty. Sprawdź, kto może dostać pieniądze
- GAZ-SYSTEM bada potencjał biometanu w Polsce. Nowe punkty zbiorcze i warsztaty
- GAZ-SYSTEM przedłuża przepustowość do Ukrainy – 2,2 mld m³ gazu rocznie
Źródło: Informacja prasowa Gaz-System / PAP
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze