Gdzie jest kierowca? Chińskie ciężarówki-duchy już rozwożą tysiące paczek bez ludzi
Po chińskich autostradach poruszają się ciężarówki bez kabin, bez kierowców i bez snu. To nie test. To rzeczywistość – i pierwsza fala logistycznej rewolucji, która już działa na pełnych obrotach.

Autonomiczne ciężarówki bez kabiny ruszyły w regularne trasy
Na drogach w południowych Chinach można już spotkać pojazdy, które wyglądają jak z futurystycznego filmu – bez kabiny, bez kierowcy, bez świateł wewnętrznych. Tylko płaska, zabudowana ściana z kamerami, czujnikami i technologią LIDAR, za którą ukrywa się w pełni autonomiczny system zarządzania jazdą.
To nie eksperyment. To wdrożony system dostaw. Setki takich autonomicznych pojazdów obsługują już trasy w prowincji Hajnan i poza nią. Każdy z nich potrafi przewieźć ponad 1000 paczek na dystansie przekraczającym 180 kilometrów – bez udziału człowieka na żadnym etapie.
V2X, sztuczna inteligencja i 5G zamiast kierowcy
System działa dzięki zaawansowanym technologiom: pojazdy są wyposażone w systemy V2X (vehicle-to-everything), które pozwalają im komunikować się z sygnalizacją świetlną, drogami i innymi uczestnikami ruchu. Współpraca z siecią 5G zapewnia natychmiastową wymianę danych w czasie rzeczywistym.
Czujniki rozmieszczone dookoła pojazdu tworzą trójwymiarowy obraz otoczenia, a komputer pokładowy analizuje go i podejmuje decyzje – omija przeszkody, ustępuje pieszym, zatrzymuje się na światłach. W rezultacie pojazdy mogą działać całkowicie samodzielnie przez całą dobę, bez przerw, snu i ograniczeń ludzkiej wydolności.
Hainan to tylko początek – ekspansja trwa
Program rozpoczął się w listopadzie 2024 roku jako pilotaż z jednym pojazdem. Po zaledwie kilku miesiącach autonomiczne ciężarówki obsługują już trasy w wielu miastach, a rozwój systemu przyspieszył. Tylko w sierpniu 2024 roku firma ZTO Express we współpracy z Inceptio Technology i Dongfeng Commercial Vehicle uruchomiła 400 autonomicznych ciężarówek ciężkiego transportu na sieci autostrad w całym kraju. To największe wdrożenie tego typu pojazdów na świecie.
Warto zaznaczyć, że chiński rząd systematycznie ułatwia rozwój takich projektów. W prowincji Hajnan wymogi dopuszczenia autonomicznych pojazdów do ruchu ograniczono do 1 864 mil testowych – ponad pięć razy mniej niż w niektórych innych regionach Chin. Łącznie 12 prowincji przyjęło ten uproszczony model certyfikacji.
Autonomia w miastach: dostawy na ostatnim kilometrze też bez ludzi
ZTO rozwija także autonomiczne dostawy miejskie. Już w lipcu 2024 r. w Taizhou uruchomiono pojazdy, które przewożą 600–800 paczek i obsługują przemysłowe dzielnice miasta. Obsługa odbywa się przez aplikację mobilną – kurierzy ładują paczki i ustalają trasę, a pojazd wykonuje kurs samodzielnie, po czym wraca na bazę.
Pod koniec kwietnia 2025 r. ZTO miało już 27 takich pojazdów działających w centrum logistycznym w prowincji Shandong. Do końca roku ich liczba ma wzrosnąć do 1 500, co ma zredukować koszty pracy nawet o połowę.
Chiny nie testują przyszłości logistyki – one ją już rozwożą
Podczas gdy w USA wdrożenia autonomicznych ciężarówek dopiero się rozpoczynają – i są mocno ograniczone przez lokalne przepisy – Chiny budują centralnie zarządzaną, zintegrowaną infrastrukturę. W planach jest m.in. 250 000 autonomicznych pojazdów poziomu 4 do 2030 roku oraz przystosowanie kolejnych tysięcy kilometrów dróg.
To nie jest przyszłość logistyki. To już się dzieje.
Zobacz również:- Chiny osiągnęły szczyt popytu na paliwa – co to oznacza dla rynku ropy?
- Autonomiczne i samowystarczalne – InPost testuje paczkomaty wyposażone w fotowoltaikę i magazyny energii
- Autonomiczne roboty montują 10 000 paneli w Australii w 2 miesiące
Źródło: ZTE Express, oprac. wł.
Może Cię również zainteresować
49 mln euro i 2318 instalacji: GreenYellow zasila dachy Biedronki
GreenYellow zrealizował jedną z największych inwestycji w sektorze rozproszonej fotowoltaiki w Polsce. Firma pozyskała 49 mln euro finansowania na rozwój portfela 116 MW instalacji PV zlokalizowanych na dachach sklepów sieci Biedronka. Projekt obejmuje łącznie ponad 2318 mikroinstalacji przeznaczonych na potrzeby autokonsumpcji.
3,5 GWh od BYD dla Grenergy – rekordowa dostawa baterii do Chile
Grenergy podpisało umowę z BYD Energy Storage na dostawę systemów magazynowania energii o łącznej pojemności 3,5 GWh. Baterie trafią do szóstej fazy projektu Oasis de Atacama w północnym Chile. Jest to największa tego typu dostawa w regionie i druga na świecie pod względem skali.
Regiony bez wsparcia z FST? Instrat chce aktywacji nowego filaru Funduszu Modernizacyjnego
Fundacja Instrat apeluje o wykorzystanie Funduszu Modernizacyjnego do wsparcia regionów pominiętych w Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Eksperci wskazują konkretne lokalizacje i argumentują, że działanie jest pilne. W tle nowy plan klimatyczno-energetyczny Polski i rosnące zagrożenie bezrobociem w regionach węglowych.
Największa instalacja słoneczna w historii Słowenii – 30 MW energii z PV
Rząd Słowenii zatwierdził plan zagospodarowania przestrzennego pod największą w kraju farmę fotowoltaiczną o mocy 30 MW. Inwestorem będzie spółka Dravska Elektrarna Maribor. Instalacja powstanie w północno-wschodniej części kraju, w gminach Starše, Hajdina, Gorišnica i Markovci.
USA nakładają cła na ogniwa PV z Azji. SEIA ostrzega przed wzrostem cen
U.S. International Trade Commission ogłosiła ostateczne orzeczenie ws. szkody dla amerykańskiego przemysłu fotowoltaicznego. SEIA ostrzega przed konsekwencjami dla cen i rozwoju krajowej produkcji.
Enea z rekordową pożyczką z KPO – 9,13 mld zł na rozwój sieci i OZE
Enea podpisała umowę z BGK na 9,13 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Pieniądze trafią do Enei Operator i posłużą modernizacji sieci w północno-zachodniej Polsce.
Komentarze