GravitHy z 60 mln euro na niskoemisyjną stal
GravitHy ogłosiło rundę finansowania o wartości 60 mln euro, wspieraną m.in. przez program „Première Usine” oraz globalnych inwestorów branżowych. Środki umożliwią realizację planu inwestycyjnego i przyspieszą rozwój projektu niskoemisyjnej produkcji żelaza w Fos-sur-Mer. Docelowo fabryka ma rozpocząć produkcję w 2029 roku, tworząc do 500 miejsc pracy.

Nowi inwestorzy i wsparcie publiczne
GravitHy poinformowało o pozyskaniu 60 mln euro w ramach nowej rundy finansowania. Wśród inwestorów znalazły się międzynarodowe podmioty, takie jak: Ecolab, Japan Hydrogen Fund (zarządzany przez Advantage Partners), Marcegaglia, Rio Tinto, Siemens Financial Services oraz dotychczasowi udziałowcy – Engie New Ventures i InnoEnergy.
Runda obejmuje również środki publiczne z francuskiego programu „Première Usine”. Pozyskany kapitał umożliwi dokończenie fazy przygotowawczej, zawarcie kluczowych kontraktów, uzyskanie pozwoleń oraz rekrutację specjalistów.
Inwestycja o wartości 2,2 mld euro w Fos-sur-Mer
Planowana fabryka ma powstać na terenie o powierzchni 75 hektarów w strefie przemysłowej Fos-sur-Mer (Francja). Rozpoczęcie produkcji zaplanowano na 2029 rok, po zakończeniu testów rozruchowych i fazy przedkomercyjnej.
Zakład będzie produkował 2 mln ton żelaza bezpośrednio zredukowanego (DRI) oraz brykietowanego na gorąco żelaza (HBI) rocznie. Jak podkreślono, to równowartość jednej wieży Eiffla dziennie. Do redukcji rudy żelaza wykorzystany zostanie zielony wodór produkowany przez elektrolizer o mocy ok. 750 MW – największy tego typu obiekt we Francji i jeden z największych na świecie.
Współpraca z EDF i dostęp do infrastruktury przesyłowej
W 2024 roku GravitHy podpisało list intencyjny z EDF w sprawie kontraktu na dostawy energii jądrowej (CAPN). Jednocześnie dostęp do planowanej rozbudowy sieci przesyłowej został potwierdzony przez RTE w dziesięcioletnim planie rozwoju sieci.
Zielona stal jako element transformacji energetycznej
Produkcja żelaza w oparciu o koks odpowiada za ponad 80% emisji CO2 w całym procesie wytwarzania stali. Cały sektor stalowy generuje około 8% globalnych emisji dwutlenku węgla.
GravitHy planuje zrewolucjonizować ten proces, oferując stalowniom niskoemisyjny surowiec, bez konieczności dużych inwestycji we własną infrastrukturę DRI. Model biznesowy spółki zakłada rozdzielenie procesu produkcji żelaza i stali oraz handel HBI jako niezależnym surowcem.
Szerokie poparcie ze strony branży
W projekcie uczestniczą globalne firmy reprezentujące cały łańcuch wartości w sektorze stali. Udział takich podmiotów jak Rio Tinto (dostawca rudy żelaza i zarządzający sprzedażą HBI), Marcegaglia, Siemens Financial Services, czy Ecolab zwiększa wiarygodność inwestycji.
José Noldin, CEO GravitHy, podkreślił znaczenie współpracy: „Jesteśmy dumni, że nasi inwestorzy podzielają naszą wizję i wspierają rozwój projektu w Fos-sur-Mer. Dzięki nim tworzymy fundament pod odporną i zdekarbonizowaną europejską branżę stalową.”
Diego Pavía z InnoEnergy zaznaczył: „Pozyskanie inwestorów strategicznych z całego łańcucha wartości zielonej stali to dowód na rosnące znaczenie takich projektów w europejskiej transformacji przemysłowej.”
Richard Folsom z Advantage Partners dodał: „To jeden z najważniejszych projektów zielonej stali w Europie. Mamy nadzieję na silną współpracę euro-japońską.”
Pozostali inwestorzy również wyrazili wsparcie dla transformacji sektora przemysłowego i wspólne zaangażowanie w ochronę zasobów naturalnych oraz ograniczanie emisji.
GravitHy jako filar europejskiej suwerenności przemysłowej
Projekt wpisuje się w europejskie cele dotyczące suwerenności przemysłowej i dekarbonizacji. Jego realizację wspiera legislacja w ramach Clean Industrial Deal oraz Steel & Metals Transition Plan. Jednocześnie rosnące zapotrzebowanie na niskoemisyjne surowce metalurgiczne tworzy sprzyjające warunki rynkowe dla rozwoju GravitHy.
Źródła: World Steel Association, GravitHy (komunikat prasowy)
Może Cię również zainteresować
Czechy: Nowy program E.ON pozwala zarobić 200 euro za udział w bilansowaniu sieci
Nowa inicjatywa w Czechach pozwala mieszkańcom zarabiać na dostosowywaniu zużycia energii do potrzeb sieci. Partnerstwo Delta Green i E.ON Czechia wpisuje się w rosnący trend wirtualnych elektrowni (VPP).
ContourGlobal zainwestuje 1,6 GW w magazyny energii we Włoszech
ContourGlobal przejmuje projekty BESS o mocy 1,6 GW i pojemności do 9,5 GWh we Włoszech. Inwestycje mają kluczowe znaczenie przed wrześniowymi aukcjami MACSE i wzmacniają pozycję firmy w transformacji energetycznej.
Biometan szansą dla Polski? Do 2035 roku możliwa produkcja 5 mld m³ rocznie
Do 2035 roku Polska może osiągnąć roczną produkcję biometanu na poziomie nawet 5 mld m³ – wynika z najnowszego raportu Banku Gospodarstwa Krajowego. Choć obecnie działa tylko jedna instalacja, w przygotowaniu jest już 30 kolejnych. To istotny krok na drodze do uniezależnienia się od rosyjskiego gazu i realizacji założeń planu REPowerEU.
EIB wydał 7,79 mld euro na drogi i lotniska sprzeczne z celami klimatycznymi
Europejski Bank Inwestycyjny (EIB) udzielił w latach 2021-2024 ponad 7 miliardów euro pożyczek na budowę nowych dróg, rozbudowę lotnisk i inne inwestycje transportowe zwiększające emisje CO2. Tak wynika z najnowszej analizy organizacji Transport & Environment (T&E). Działania te podważają klimatczne deklaracje EIB, który w 2021 roku ogłosił się „bankiem klimatycznym UE”.
Rekordowy czerwiec 2025: energia słoneczna największym źródłem prądu w UE
Po raz pierwszy w historii fotowoltaika wygenerowała najwięcej energii elektrycznej w Unii Europejskiej – wyprzedzając zarówno atom, jak i wiatr. Czerwiec 2025 okazał się przełomowym miesiącem dla transformacji energetycznej w Europie.
BMW Group: Rośnie sprzedaż aut elektrycznych i modeli MINI. Solidne wyniki za II kwartał 2025 roku
BMW Group zakończyło drugi kwartał 2025 roku z pozytywnym wynikiem sprzedaży, mimo trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym – globalna sprzedaż wzrosła o 0,4% r/r. Wzrosty napędzały auta elektryczne (+18,5% od początku roku), nowe modele MINI (+17,3%) oraz rekordowy wynik BMW M GmbH (ponad 100 tys. pojazdów).
Komentarze