Green Energy i DHL Freight Sweden testują panele słoneczne na ciężarówkach zasilanych HVO i LBG
Green Energy oraz DHL Freight Sweden rozpoczęły pilotażowy projekt wykorzystania zaawansowanych paneli fotowoltaicznych na ciężarówkach napędzanych HVO i skroplonym biogazem. Celem jest poprawa efektywności energetycznej i ograniczenie emisji w transporcie ciężkim.
Green Energy oraz szwedzki oddział DHL Freight rozpoczęły wspólny pilotażowy projekt, polegający na testowaniu zaawansowanych systemów fotowoltaicznych na dziesięciu ciężarówkach napędzanych alternatywnymi paliwami: HVO (uwodorniony olej roślinny) oraz skroplonym biogazem (LBG).
Zakres pilotażu i technologia
Pojazdy biorące udział w projekcie będą kursować przez 12 miesięcy na trasach w całej Szwecji – od Luleå na północy po Skanię na południu. Instalowane na dachach ciężarówek panele słoneczne mają za zadanie zasilać pokładowe systemy, takie jak windy załadunkowe i układy chłodzenia. Dzięki temu zmniejsza się obciążenie alternatora, zużycie paliwa oraz emisje związane z eksploatacją pojazdów.
Testowane są systemy o mocy 240 Wp (na czterech ciężarówkach z HVO i czterech z LBG) oraz 320 Wp (na dwóch pojazdach z LBG), zarówno na modelach Scania, jak i Volvo. Każdy pojazd wyposażono w kontroler ładowania oraz oprogramowanie Fleet Tracker do monitorowania wydajności i zbierania danych w czasie rzeczywistym.
Efekty wcześniejszych wdrożeń i oczekiwania
Green Energy podkreśla, że wcześniejsze wdrożenia tej technologii na flotach z silnikami diesla pozwoliły zredukować zużycie paliwa i emisje CO₂ o 4–7%. Obecny pilotaż ma sprawdzić efektywność rozwiązań solarnych na pojazdach napędzanych paliwami alternatywnymi.
Już dziś ograniczyliśmy emisję gazów cieplarnianych dzięki pojazdom elektrycznym i na biopaliwa w naszej sieci transportowej. Teraz robimy kolejny krok, testując zaawansowane panele słoneczne z Green Energy. Ta współpraca pozwala nam zbadać, jak fotowoltaika może uczynić nasze ciężarówki jeszcze bardziej wydajnymi i zrównoważonymi.
– Ylva Öhrnell, Sustainability Manager, DHL Freight Sweden
Ultracienkie i wytrzymałe panele słoneczne Green Energy już wykazały wysoką wydajność w ekstremalnych warunkach pogodowych. To daje nam pewność, że sprawdzą się w zróżnicowanym szwedzkim klimacie i przyniosą wymierne korzyści naszej flocie.
– Ylva Öhrnell
Ten pilotaż opiera się na sprawdzonych wynikach we flotach diesla, gdzie nasze systemy solarne zmniejszyły zużycie paliwa i emisje CO₂ o 4–7%. Jesteśmy ciekawi, jaki będzie wpływ fotowoltaiki na efektywność i niezawodność ciężarówek DHL z napędami alternatywnymi.
– Anders Mikkelsen, Strategic Sales Manager, Green Energy
Innowacyjne rozwiązania dla transportu
W projekcie wykorzystano cienkowarstwową technologię paneli CIGS, zaprojektowaną specjalnie do zastosowań transportowych. Panele są lekkie, odporne na ogień, warunki atmosferyczne oraz wstrząsy, a ich montaż nie wpływa negatywnie na aerodynamikę pojazdu.
Znaczenie projektu dla dekarbonizacji transportu
Pilotażowa współpraca Green Energy i DHL Freight Sweden stanowi krok w kierunku dekarbonizacji transportu drogowego, łącząc odnawialną energię słoneczną z paliwami alternatywnymi. Celem jest ograniczenie kosztów eksploatacyjnych, emisji oraz zapewnienie niezawodności codziennych operacji flotowych.
Zobacz również:
- Obowiązkowa fotowoltaika na budynkach. Nowe przepisy unijne zmienią polski rynek budowlany
- Europejski rynek PPA rośnie: 1 429 MW w czerwcu, fotowoltaika dominuje
- Aukcje OZE 2025: Fotowoltaika znów górą, wiatr i inne źródła w cieniu
- Fotowoltaika przetrwała morskie fale! Przełomowe testy w Holandii
- Nowość z Holandii: ognioodporna powłoka AllShield Blue dla dachów z fotowoltaiką
Źródło: Green Energy
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze