H2APEX przejmuje projekt wodorowy HH2E w Lubmin
Lider technologii elektrolizy, firma H2APEX, przejmuje spółkę HH2E Lubminwerk GmbH oraz kluczowy projekt wodorowy w Lubmin. Nowa inwestycja znacząco zwiększy moce produkcyjne firmy w strategicznej lokalizacji niemieckiego przemysłu wodorowego.

Nowy etap rozwoju H2APEX w Lubmin
H2APEX, spółka z Rostocku wchodząca w skład H2APEX Group SCA, umacnia swoją pozycję w branży zielonego wodoru dzięki przejęciu HH2E Lubminwerk GmbH wraz z kompletnym projektem produkcyjnym. Lubmin, położony na wybrzeżu Meklemburgii-Pomorza Przedniego, jest jednym z najważniejszych punktów na wodorowej mapie Niemiec.
Przejęcie obejmuje teren inwestycyjny, istniejącą infrastrukturę, przyłącza do sieci energetycznej i wodnej oraz dostęp do gazociągów, które do 2027 roku mają zostać przystosowane do transportu wodoru. H2APEX planuje realizację nowej instalacji elektrolizy o mocy 100 MW do 2028 roku, z perspektywą rozbudowy do 1000 MW w kolejnych etapach.
Zobacz również:
- BASF uruchamia największy elektrolizer PEM w Niemczech – 54 MW zielonego wodoru dla przemysłu chemicznego
- Powstanie korytarz wodorowy łączący Północną Afrykę z Europą
- Niemcy zagrożone szantażem Chin przez turbiny wiatrowe? Rządowy raport bije na alarm
Zielony wodór zasilany offshore wind i OZE z północy Niemiec
Wszystkie instalacje H2APEX w Lubmin mają być zasilane wyłącznie energią odnawialną – głównie z morskich farm wiatrowych i innych źródeł z północnych Niemiec. Bliskość istniejącej stacji przesyłowej oraz planowane podłączenie do niemieckiej sieci wodorowej zapewniają doskonałe warunki logistyczne i infrastrukturalne dla rozwoju produkcji.
To już drugi projekt firmy w tej lokalizacji. Równolegle H2APEX realizuje własny zakład elektrolizy o mocy 100 MW, również z terminem oddania w 2028 roku. Dzięki przejęciu projektu HH2E, firma zyskała możliwość szybszego skalowania działalności – w sumie planowana jest moc 600 MW w jednej lokalizacji oraz dodatkowe 400 MW z nowo nabytej inwestycji.
Strategiczna konsolidacja i długofalowe cele
H2APEX konsekwentnie realizuje strategię rozbudowy własnych mocy produkcyjnych, co ma zapewnić firmie stabilne, przewidywalne przychody oraz większą skalowalność w kolejnych latach. Przejęcie projektu HH2E to nie tylko rozwój infrastruktury, ale też element większego planu – wykorzystania trwającej konsolidacji na niemieckim rynku wodoru.
Jak podkreślił Peter Rößner, CEO H2APEX:
„Lubmin to obecnie najbardziej obiecująca lokalizacja dla niemieckiego przemysłu wodorowego. Przejęcie tego projektu idealnie wpisuje się w nasze cele: rozszerzamy możliwości produkcyjne, zwiększamy efektywność operacyjną i budujemy przewagę konkurencyjną w kluczowym punkcie sieci wodorowej Niemiec.”
Inwestycje, kompetencje i doświadczenie
Koszty pierwszego etapu realizacji nowej inwestycji szacowane są na kilkaset milionów euro. Obejmują one rozwój infrastruktury, analizy wykonalności, planowanie, uzyskanie pozwoleń oraz koszty kadrowe – zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Budowa i zarządzanie obiektem zostaną zrealizowane przez H2APEX wewnętrznie, z wykorzystaniem know-how zdobytego przy wcześniejszych projektach – m.in. zakładzie w Rostock-Laage, a także instalacjach „H2-Wyhlen” i „HyBit” w Bremie.
Zobacz również:
- Latvenergo i H2Pro łączą siły. Zielony wodór wkrótce na Łotwie
- Jakie są rodzaje (kolory) wodoru?
- Przełom w produkcji wodoru: nowa metoda eliminuje emisję CO2
Źródło: H2APEX.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze