Historyczne osiągnięcie Candela C-8 – pierwszy elektryczny rejs z Europy do Afryki
Szwedzki producent łodzi elektrycznych Candela zapisał się na kartach historii – model C-8 jako pierwszy bezemisyjny statek pokonał trasę z Europy do Afryki. Rejs przez Cieśninę Gibraltarską nie tylko udowodnił możliwości technologii hydrofoil, ale też zapowiada nową erę w transporcie morskim.

Elektryczna rewolucja na wodzie: z Hiszpanii do Afryki bez kropli paliwa
W środę, 28 maja 2025 roku, szwedzka łódź Candela C-8 Polestar Edition przepłynęła z Sotogrande (Hiszpania) do Ceuty (Afryka Północna), pokonując 24 mile morskie w nieco ponad godzinę. Co istotne – był to pierwszy w historii międzykontynentalny rejs zrealizowany przez w pełni elektryczny statek
Załoga, na czele z CEO Candela Gustavem Hasselskogiem, po krótkim doładowaniu wróciła tego samego dnia do Hiszpanii, a cały rejs miał na celu zaprezentowanie potencjału nadchodzącego modelu P-12 – elektrycznego promu opartego na tej samej technologii
Hydrofoile zmieniają zasady gry – oszczędność energii i komfort pasażerów
Kluczem do sukcesu Candeli są podwodne skrzydła (hydrofoile), które unoszą kadłub ponad powierzchnię wody, redukując opór i zużycie energii aż o 80% w porównaniu do konwencjonalnych jednostek. Podczas rejsu przez znaną z silnych prądów Cieśninę Gibraltarską zużycie energii wyniosło zaledwie 40 kWh (ok. 8 euro), podczas gdy jednostka towarzysząca na benzynę spaliła 50 litrów paliwa (ok. 90 euro)
Candela nie tylko oszczędza energię i obniża koszty, ale też oferuje bezprecedensowy komfort. Dzięki komputerowemu systemowi stabilizacji, który dostosowuje pozycję hydrofoili 100 razy na sekundę, podróż przypomina lot, a nie rejs – co ma ogromne znaczenie dla pasażerów podatnych na chorobę morską
Nowa wizja transportu – zrównoważone połączenia w rejonie Morza Śródziemnego
Dzięki współpracy z firmą Avangreen, odpowiedzialną m.in. za największą elektrownię słoneczną w Ceucie, Candela planuje rozwój zeroemisyjnych linii morskich. Ich celem jest nie tylko wsparcie istniejących przewoźników promowych, ale przede wszystkim stworzenie nowych, szybkich i ekologicznych połączeń, które byłyby nieopłacalne dla dużych promów spalinowych
Jak podkreśla Hasselskog, rosnące zapotrzebowanie na szybki, czysty i dostępny transport w regionie Morza Śródziemnego tworzy idealne warunki do rozwoju nowoczesnej, elektrycznej floty promowej
Zobacz również:- Port of Leith prezentuje pierwszy na świecie system zasilania statków zielonym wodorem
- Największy na świecie statek elektryczny zaprezentowany w Hobart
Źródło: Energías Renovables, Candela
Może Cię również zainteresować
Bridgestone World Solar Challenge 2025 na oponach ENLITEN z materiałami z recyklingu
Bridgestone wprowadza innowacyjne opony z ponad 65% udziałem materiałów z recyklingu i surowców odnawialnych na prestiżowy wyścig pojazdów solarnych
Dlaczego płacimy tak dużo za energię? Nowy raport Forum Energii pokazuje przyczyny i możliwe rozwiązania
Średnie ceny energii elektrycznej w Unii Europejskiej należą do najwyższych na świecie. To temat coraz częściej obecny w debacie publicznej. Nowy raport Forum Energii „Anatomia wysokich cen energii i recepta na przyszłość” szczegółowo analizuje przyczyny tej sytuacji oraz wskazuje konkretne rekomendacje dla Polski i całej UE.
Najlepsze moduły PV 2025 według RETC
RETC opublikowało wstępne wyniki swojego dorocznego raportu PV Module Index. Spośród wszystkich testowanych modułów PV tylko 13% modeli uzyskało najwyższe wyróżnienie „Overall Highest Achiever”. To ważny drogowskaz dla inwestorów i deweloperów szukających produktów najwyższej jakości.
Orlen Paliwa rozbudował terminal LPG w Szczecinie. Dwukrotnie większe możliwości za ponad 150 mln zł
Orlen Paliwa zakończył rozbudowę terminalu gazu płynnego w Szczecinie. Inwestycja warta ponad 150 mln zł podwoiła pojemność magazynową i zwiększyła możliwości przeładunkowe obiektu o blisko 65 proc. Nowoczesna infrastruktura ma wzmocnić bezpieczeństwo dostaw LPG i uniezależnić Polskę od rosyjskiego surowca.
PEJ planują pozyskać 30 proc. finansowania dłużnego dla pierwszej elektrowni jądrowej na rynku komercyjnym
Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) zabezpieczyły już ponad 70 proc. finansowania dłużnego dla budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Pozostałą część — ok. 30 proc. — spółka zamierza pozyskać na rynku komercyjnym jeszcze w 2025 roku. To kluczowy krok w największym energetycznym projekcie infrastrukturalnym w kraju.
Branża energetyki wiatrowej apeluje o wsparcie rządu. Przemysł gotowy na inwestycje warte setki miliardów
Energetyka wiatrowa może być filarem bezpiecznej, niezależnej Polski — podkreślali przedstawiciele branży podczas konferencji PSEW 2025. Stowarzyszenie apeluje do rządu o uproszczenie procedur, wsparcie dla przemysłu i stabilne prawo, które pozwoli inwestorom realizować ambitne projekty.
Komentarze