Historyczny przejazd: Audi Sport quattro zasilane benzyną słoneczną Synhelion
Szwajcarska firma cleantech Synhelion po raz pierwszy na świecie zasiliła samochód benzyną słoneczną. Historyczny przejazd odbył się 3 lipca 2025 roku, gdy klasyczny Audi Sport quattro z 1985 roku przejechał alpejskie trasy z bakiem wypełnionym paliwem wyprodukowanym w przemysłowej instalacji DAWN w Jülich w Niemczech.
Pierwsza jazda samochodu zasilanego paliwem słonecznym
Ten przełomowy moment oznacza debiut benzyny słonecznej jako realnej alternatywy dla tradycyjnych paliw kopalnych. Synhelion podkreśla, że samochód nie wymagał żadnych modyfikacji silnika o mocy 306 KM. To potwierdza, że ich odnawialne, syntetyczne paliwo jest w pełni kompatybilne z istniejącymi pojazdami i infrastrukturą paliwową.
Paliwo słoneczne produkowane w zakładzie DAWN
Benzyna słoneczna została wytworzona w zakładzie DAWN – pierwszej przemysłowej instalacji Synhelion, która od 2024 roku produkuje syntetyczne paliwa na skalę przemysłową. Technologia opracowana przez firmę wykorzystuje ciepło słoneczne do napędzania procesu termochemicznego. W jego wyniku biogeniczne źródło węgla i woda zamieniane są w syntetyczne paliwa typu drop-in: benzynę, olej napędowy i zrównoważone paliwo lotnicze (SAF).
Synhelion podkreśla, że ich paliwa są niemal neutralne pod względem emisji CO₂ – podczas spalania emitują jedynie tyle dwutlenku węgla, ile zostało zużyte podczas ich produkcji.
Benzyna słoneczna na górskich trasach Szwajcarii
Przejazd Audi Sport quattro zasilanego benzyną słoneczną odbył się podczas wydarzenia Supercar Owners Circle Classic Andermatt. Trasa wiodła przez słynne alpejskie przełęcze Oberalp i Furka. Kultowy Audi poprowadził konwój samochodów, symbolicznie łącząc dziedzictwo motoryzacyjne z innowacjami technologicznymi na rzecz mobilności zeroemisyjnej.
Jak zaznacza Philipp Furler, współzałożyciel i współdyrektor generalny Synhelion:
„To ogromny kamień milowy. Nie tylko dla Synhelion, ale dla całej zrównoważonej mobilności. Po raz pierwszy pokazaliśmy, że paliwo słoneczne może napędzać samochód w rzeczywistych warunkach. To dowód, że nasza technologia jest gotowa na drogi i że nawet kultowe silniki spalinowe mogą mieć miejsce w zielonej przyszłości”.
Klasyczne auto na nowej benzynie
Za kierownicą historycznego Audi zasiadł Helmut Ruhl, dyrektor generalny AMAG Group – największej firmy motoryzacyjnej w Szwajcarii. AMAG jest inwestorem i klientem Synhelion. Po przejażdżce Ruhl powiedział:
„To było wspaniałe uczucie prowadzić samochód z benzyną słoneczną Synhelion w baku. Najbardziej uderzyło mnie to, jak normalne było to doświadczenie – żadnej różnicy w porównaniu do benzyny kopalnej, z wyjątkiem znacznie niższej emisji CO₂. To pokazuje, że paliwa odnawialne stanowią ważne uzupełnienie elektryfikacji transportu drogowego – zgodnie z filozofią AMAG, która zakłada podejście do zmian z jasną strategią dekarbonizacji i otwartością technologiczną”.
Kroki milowe Synhelion w produkcji paliw słonecznych
Synhelion nie po raz pierwszy udowadnia potencjał swoich paliw. Wcześniej firma zasiliła motocykl benzyną słoneczną oraz symbolicznie zatankowała parowiec solar-dieslem. Jednak to właśnie przejazd klasycznego Audi był pierwszym realnym użyciem benzyny słonecznej w samochodzie.
Obecnie produkcja paliw w zakładzie DAWN sięga kilku tysięcy litrów rocznie. Synhelion planuje dalsze demonstracje zastosowania swoich paliw w różnych środkach transportu. Równocześnie firma pracuje nad zwiększeniem skali produkcji, by umożliwić ich szersze wdrożenie komercyjne.
Zobacz również:- Nowy etap dla e-lotnictwa: Midnight od Archer z powodzeniem startuje jak klasyczny samolot
- Embraer stawia na Polskę – wspólna walka z emisjami CO₂ w lotnictwie
- Polskie e-paliwa dla lotnictwa? ORLEN i polskie uczelnie łączą siły
Źródło: Synhelion
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze