Historyczny przejazd: Audi Sport quattro zasilane benzyną słoneczną Synhelion
Szwajcarska firma cleantech Synhelion po raz pierwszy na świecie zasiliła samochód benzyną słoneczną. Historyczny przejazd odbył się 3 lipca 2025 roku, gdy klasyczny Audi Sport quattro z 1985 roku przejechał alpejskie trasy z bakiem wypełnionym paliwem wyprodukowanym w przemysłowej instalacji DAWN w Jülich w Niemczech.

Pierwsza jazda samochodu zasilanego paliwem słonecznym
Ten przełomowy moment oznacza debiut benzyny słonecznej jako realnej alternatywy dla tradycyjnych paliw kopalnych. Synhelion podkreśla, że samochód nie wymagał żadnych modyfikacji silnika o mocy 306 KM. To potwierdza, że ich odnawialne, syntetyczne paliwo jest w pełni kompatybilne z istniejącymi pojazdami i infrastrukturą paliwową.
Paliwo słoneczne produkowane w zakładzie DAWN
Benzyna słoneczna została wytworzona w zakładzie DAWN – pierwszej przemysłowej instalacji Synhelion, która od 2024 roku produkuje syntetyczne paliwa na skalę przemysłową. Technologia opracowana przez firmę wykorzystuje ciepło słoneczne do napędzania procesu termochemicznego. W jego wyniku biogeniczne źródło węgla i woda zamieniane są w syntetyczne paliwa typu drop-in: benzynę, olej napędowy i zrównoważone paliwo lotnicze (SAF).
Synhelion podkreśla, że ich paliwa są niemal neutralne pod względem emisji CO₂ – podczas spalania emitują jedynie tyle dwutlenku węgla, ile zostało zużyte podczas ich produkcji.
Benzyna słoneczna na górskich trasach Szwajcarii
Przejazd Audi Sport quattro zasilanego benzyną słoneczną odbył się podczas wydarzenia Supercar Owners Circle Classic Andermatt. Trasa wiodła przez słynne alpejskie przełęcze Oberalp i Furka. Kultowy Audi poprowadził konwój samochodów, symbolicznie łącząc dziedzictwo motoryzacyjne z innowacjami technologicznymi na rzecz mobilności zeroemisyjnej.
Jak zaznacza Philipp Furler, współzałożyciel i współdyrektor generalny Synhelion:
„To ogromny kamień milowy. Nie tylko dla Synhelion, ale dla całej zrównoważonej mobilności. Po raz pierwszy pokazaliśmy, że paliwo słoneczne może napędzać samochód w rzeczywistych warunkach. To dowód, że nasza technologia jest gotowa na drogi i że nawet kultowe silniki spalinowe mogą mieć miejsce w zielonej przyszłości”.
Klasyczne auto na nowej benzynie
Za kierownicą historycznego Audi zasiadł Helmut Ruhl, dyrektor generalny AMAG Group – największej firmy motoryzacyjnej w Szwajcarii. AMAG jest inwestorem i klientem Synhelion. Po przejażdżce Ruhl powiedział:
„To było wspaniałe uczucie prowadzić samochód z benzyną słoneczną Synhelion w baku. Najbardziej uderzyło mnie to, jak normalne było to doświadczenie – żadnej różnicy w porównaniu do benzyny kopalnej, z wyjątkiem znacznie niższej emisji CO₂. To pokazuje, że paliwa odnawialne stanowią ważne uzupełnienie elektryfikacji transportu drogowego – zgodnie z filozofią AMAG, która zakłada podejście do zmian z jasną strategią dekarbonizacji i otwartością technologiczną”.
Kroki milowe Synhelion w produkcji paliw słonecznych
Synhelion nie po raz pierwszy udowadnia potencjał swoich paliw. Wcześniej firma zasiliła motocykl benzyną słoneczną oraz symbolicznie zatankowała parowiec solar-dieslem. Jednak to właśnie przejazd klasycznego Audi był pierwszym realnym użyciem benzyny słonecznej w samochodzie.
Obecnie produkcja paliw w zakładzie DAWN sięga kilku tysięcy litrów rocznie. Synhelion planuje dalsze demonstracje zastosowania swoich paliw w różnych środkach transportu. Równocześnie firma pracuje nad zwiększeniem skali produkcji, by umożliwić ich szersze wdrożenie komercyjne.
Zobacz również:- Nowy etap dla e-lotnictwa: Midnight od Archer z powodzeniem startuje jak klasyczny samolot
- Embraer stawia na Polskę – wspólna walka z emisjami CO₂ w lotnictwie
- Polskie e-paliwa dla lotnictwa? ORLEN i polskie uczelnie łączą siły
Źródło: Synhelion
Może Cię również zainteresować
Grudziądzki blok CCGT na finiszu budowy. Rozruch jeszcze w 2025 roku
Budowa nowoczesnej elektrowni gazowo-parowej CCGT w Grudziądzu osiągnęła ponad 90% zaawansowania. Jak zapowiada inwestor – spółka Energa z Grupy ORLEN – jeszcze w tym roku planowany jest rozruch instalacji, a od 2026 r. blok ma świadczyć usługę mocową. Inwestycja wpisuje się w transformację energetyczną i zastępowanie węgla bardziej elastycznymi źródłami.
Polska kluczowym partnerem odbudowy Ukrainy: zielona energia i logistyka
Polska odgrywa kluczową rolę w odbudowie Ukrainy po rosyjskiej agresji. Podczas Ukraine Recovery Conference 2025 w Rzymie, ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska podkreśliła znaczenie zaangażowania Polski w procesy inwestycyjne, logistyczne i energetyczne. Polskie firmy, dzięki innowacyjnym technologiom, mają szansę stać się istotnym partnerem w zrównoważonej odbudowie Ukrainy.
WindEurope walczy z deficytem pracowników – nowe praktyki i cele dla młodych
WindEurope intensyfikuje działania na rzecz wzmocnienia ścieżek zawodowych i zwiększenia liczby wykwalifikowanych pracowników dla europejskiego sektora energetyki wiatrowej. Organizacja dołączyła do Europejskiego Sojuszu na rzecz Praktyk Zawodowych (EAfA), zobowiązując się do promocji karier technicznych oraz rozwijania oferty staży i praktyk w branży wiatrowej.
MIT rozdaje 1,2 mln dolarów na innowacje. Poznaj nowe przełomowe badania
MIT Energy Initiative (MITEI) przyznało ponad 1,2 mln dolarów na wsparcie siedmiu nowatorskich projektów badawczych z zakresu energii. W ramach programu Seed Fund naukowcy otrzymają po 175 tys. dolarów na rozwój swoich pomysłów przez dwa lata. Projekty obejmują szerokie spektrum tematów: od recyklingu metali ziem rzadkich po nowatorskie metody zarządzania energią w centrach danych.
Baltpool ostrzega: Polska potrzebuje danych, a nie spekulacji o biomasie
W ostatnich tygodniach w Polsce nasiliły się obawy dotyczące potencjalnego niedoboru biomasy. Jednak eksperci podkreślają, że nie ma twardych dowodów potwierdzających te przypuszczenia. Baltpool, międzynarodowa giełda biomasy, wzywa do oparcia toczącej się debaty na danych i faktach, a nie spekulacjach.
Międzynarodowe fundusze klimatyczne wsparły czystą energię miliardami
Międzynarodowe fundusze klimatyczne (MCF) przeznaczyły 7,8 mld USD na projekty czystej energii w latach 2015-2024. Najwięcej środków trafiło do Azji i Afryki. Fundusze te przyczyniają się do realizacji transformacji energetycznej poprzez finansowanie projektów wytwarzania energii, magazynowania oraz sektora końcowego.
Komentarze