Hornsea 3: rusza budowa największej morskiej farmy wiatrowej na świecie
Pierwsza morska stacja przekształtnikowa dla projektu Hornsea 3 – przyszłej największej farmy wiatrowej na świecie – wyruszyła z Tajlandii do Norwegii. Konstrukcja o wysokości 70 metrów powstała we współpracy Ørsted, Aibel i Hitachi Energy. Farma osiągnie moc 2,85 GW i zasili ponad 3 miliony domów w Wielkiej Brytanii. Wcześniej konstrukcja została pobłogosławiona przez mnichów buddyjskich, a następnie załadowana na statek BigLift Barentsz. Jej podróż do Haugesund potrwa 55 dni i obejmie ponad 13 tys. mil morskich.

Hitachi Energy i Aibel odpowiedzialne za kluczowe elementy
W ramach projektu Hornsea 3 firma Hitachi Energy dostarczy cztery stacje przekształtnikowe HVDC (wysokiego napięcia prądu stałego). Dwie z nich zostaną zainstalowane na morzu, a dwie przy połączeniach z siecią lądową. Technologia HVDC umożliwia przesyłanie energii elektrycznej na duże odległości z minimalnymi stratami. System oparty jest na modułowej technologii HVDC Light® i zaawansowanym systemie sterowania MACH™. Platformy morskie dostarczy firma Aibel.
Hornsea 3 to pierwsza część klastra, która wykorzysta technologię HVDC, choć Hitachi Energy wspierało już Ørsted przy wcześniejszych projektach: Hornsea One i Hornsea Two.
Zobacz również: Elektrownie wiatrowe w Polsce
Nowy rekord w morskiej energetyce wiatrowej
Farma Hornsea 3 zostanie uruchomiona w 2027 roku. Będzie zlokalizowana ponad 120 kilometrów od wschodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii. Po zakończeniu budowy będzie to największa morska farma wiatrowa na świecie. Jej całkowita moc wyniesie co najmniej 2,85 GW, co pozwoli na zasilenie ponad 3 milionów brytyjskich gospodarstw domowych.
Na obszarze blisko 700 km² zostanie zainstalowanych ponad 200 turbin wiatrowych. Projekt jest istotnym krokiem w realizacji brytyjskiej strategii bezpieczeństwa energetycznego, której celem jest osiągnięcie 50 GW mocy z morskich farm wiatrowych do 2030 roku.
Zobacz również: Małe turbiny wiatrowe w Polsce – czy to się opłaca? Nowe badanie analizuje 173 lokalizacje
Komentarz przedstawiciela Ørsted
Luke Bridgman, wiceprezes i dyrektor zarządzający projektu Hornsea 3 w firmie Ørsted, podkreślił skalę przedsięwzięcia:
„Ta ogromna konstrukcja to imponujące dzieło inżynierii – ukończone bezpiecznie, sprawnie, na czas i zgodnie z budżetem. Obecnie znajduje się w 55-dniowej podróży, liczącej ponad 13 000 mil morskich, do Haugesund w Norwegii, gdzie zostanie zainstalowane i uruchomione wyposażenie wysokiego napięcia.”
Projekt Hornsea 3 stanowi przykład rosnącej roli zaawansowanej technologii HVDC w transformacji energetycznej. Hitachi Energy zapowiada dalszy rozwój rozwiązań wspierających elastyczne sieci morskie przyszłości.
Zobacz również: Ruszyła budowa farmy wiatrowej Baltic Power – 1,14 GW czystej energii od 2026 r
Źródło: Hitachi Energy (komunikat prasowy), oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze