Hyundai buduje fabrykę ogniw wodorowych. Produkcja ruszy w 2028 roku
Hyundai ogłosił budowę pierwszej w Korei fabryki ogniw wodorowych w Ulsan. Zakład ruszy w 2028 roku i będzie produkować systemy wodorowe dla 6 500 aut rocznie. To część strategii firmy, która chce zwiększyć globalne zużycie wodoru do 3 mln ton rocznie do 2035 roku. Hyundai rozwija również markę HTWO i planuje premierę nowego modelu wodorowego IniSiium w 2025 roku.

Nowa inwestycja w Ulsan
Hyundai Motor ogłosił, że w swojej fabryce w Ulsan powstanie pierwsza w Korei fabryka ogniw paliwowych na wodór. Budowa nowego zakładu jest częścią strategii koncernu, który chce umocnić swoją pozycję lidera w technologii wodorowej.
Zakład powstanie na terenie nieużywanej obecnie części fabryki, w której wcześniej produkowano automatyczne skrzynie biegów oraz systemy dwusprzęgłowe (DCT). Hyundai uzyskał porozumienie ze związkami zawodowymi w sprawie wykorzystania tej przestrzeni do nowej produkcji.
Fabryka w Ulsan będzie drugim na świecie zakładem Hyundai Motor specjalizującym się w ogniwach paliwowych. Pierwsza taka fabryka działa już w Guangzhou w Chinach, gdzie produkuje systemy dla 6 500 samochodów wodorowych rocznie. Nowy zakład w Korei ma osiągnąć podobną wydajność, co pozwoli Hyundaiowi na dalszy rozwój napędów wodorowych.
Hyundai stawia na rozwój technologii wodorowej
Nowa fabryka w Ulsan będzie łączyć dwa kluczowe procesy produkcyjne:
- proces chemiczny – produkcja stosów ogniw paliwowych,
- proces montażowy – składanie kompletnych systemów wodorowych.
Dzięki temu Hyundai będzie w stanie realizować produkcję w sposób bardziej efektywny, zmniejszając koszty i skracając czas montażu. Połączenie produkcji ogniw paliwowych i montażu pojazdów w jednym miejscu pozwoli firmie na optymalizację łańcucha dostaw i zwiększenie konkurencyjności.
Hyundai rozwija markę HTWO
Hyundai od lat inwestuje w rozwój technologii wodorowej. Model Hyundai Nexo, jeden z pierwszych seryjnych samochodów wodorowych, stał się symbolem strategii firmy w tym segmencie.
W 2023 roku Hyundai przejął dział ogniw paliwowych od spółki Hyundai Mobis, co było wyraźnym sygnałem, że koncern chce samodzielnie rozwijać tę technologię. W styczniu 2024 roku firma zaprezentowała na targach CES w Las Vegas markę HTWO, która zajmuje się pełnym łańcuchem dostaw wodoru – od jego produkcji, przez magazynowanie i transport, aż po zastosowanie w pojazdach.
Strategia Hyundaia – 3 mln ton wodoru rocznie do 2035
Hyundai dąży do zwiększenia globalnego wykorzystania zielonego wodoru jako źródła energii. Firma ogłosiła, że do 2035 roku planuje rozszerzyć produkcję i konsumpcję wodoru do poziomu 3 milionów ton rocznie. To część szerokiej strategii ekologicznej, która ma na celu ograniczenie emisji dwutlenku węgla i promocję bezemisyjnych technologii transportowych.
Nowy model wodorowy IniSiium już w 2025 roku
Hyundai nie tylko inwestuje w produkcję ogniw paliwowych, ale także rozwija swoją gamę pojazdów napędzanych wodorem. W pierwszej połowie 2025 roku na rynek trafi nowy model – IniSiium, który będzie następcą Hyundaia Nexo.
Dodatkowo, 20 kwietnia 2025 roku, podczas walnego zgromadzenia akcjonariuszy, Hyundai planuje oficjalnie dodać „biznes wodorowy” do swoich celów strategicznych. To pokazuje, jak ważnym elementem przyszłości firmy jest rozwój tej technologii.
Hyundai umacnia swoją pozycję lidera wodorowej motoryzacji
Budowa nowej fabryki w Ulsan to kolejny krok Hyundaia w stronę dominacji na rynku pojazdów wodorowych. Firma już teraz jest jednym z głównych graczy w tym sektorze, a nowe inwestycje mają jeszcze bardziej umocnić jej pozycję.
Wodór staje się coraz bardziej realną alternatywą dla pojazdów elektrycznych z akumulatorami. Dzięki nowej fabryce i rozwojowi marki HTWO Hyundai chce obniżyć koszty produkcji ogniw paliwowych i przyspieszyć ich wdrażanie na skalę masową.
Może Cię również zainteresować
49 mln euro i 2318 instalacji: GreenYellow zasila dachy Biedronki
GreenYellow zrealizował jedną z największych inwestycji w sektorze rozproszonej fotowoltaiki w Polsce. Firma pozyskała 49 mln euro finansowania na rozwój portfela 116 MW instalacji PV zlokalizowanych na dachach sklepów sieci Biedronka. Projekt obejmuje łącznie ponad 2318 mikroinstalacji przeznaczonych na potrzeby autokonsumpcji.
3,5 GWh od BYD dla Grenergy – rekordowa dostawa baterii do Chile
Grenergy podpisało umowę z BYD Energy Storage na dostawę systemów magazynowania energii o łącznej pojemności 3,5 GWh. Baterie trafią do szóstej fazy projektu Oasis de Atacama w północnym Chile. Jest to największa tego typu dostawa w regionie i druga na świecie pod względem skali.
Regiony bez wsparcia z FST? Instrat chce aktywacji nowego filaru Funduszu Modernizacyjnego
Fundacja Instrat apeluje o wykorzystanie Funduszu Modernizacyjnego do wsparcia regionów pominiętych w Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Eksperci wskazują konkretne lokalizacje i argumentują, że działanie jest pilne. W tle nowy plan klimatyczno-energetyczny Polski i rosnące zagrożenie bezrobociem w regionach węglowych.
Największa instalacja słoneczna w historii Słowenii – 30 MW energii z PV
Rząd Słowenii zatwierdził plan zagospodarowania przestrzennego pod największą w kraju farmę fotowoltaiczną o mocy 30 MW. Inwestorem będzie spółka Dravska Elektrarna Maribor. Instalacja powstanie w północno-wschodniej części kraju, w gminach Starše, Hajdina, Gorišnica i Markovci.
USA nakładają cła na ogniwa PV z Azji. SEIA ostrzega przed wzrostem cen
U.S. International Trade Commission ogłosiła ostateczne orzeczenie ws. szkody dla amerykańskiego przemysłu fotowoltaicznego. SEIA ostrzega przed konsekwencjami dla cen i rozwoju krajowej produkcji.
Enea z rekordową pożyczką z KPO – 9,13 mld zł na rozwój sieci i OZE
Enea podpisała umowę z BGK na 9,13 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Pieniądze trafią do Enei Operator i posłużą modernizacji sieci w północno-zachodniej Polsce.
Komentarze