IEA: Chiny rządzą elektromobilnością. Europa pozostaje daleko w tyle
Sprzedaż samochodów elektrycznych na świecie bije kolejne rekordy. W 2025 roku ich udział w globalnym rynku nowych aut przekroczy 25%, a według prognoz IEA do 2030 roku może sięgnąć aż 40%. Chiny pozostają niekwestionowanym liderem, a dynamiczny wzrost obserwuje się także w Ameryce Łacińskiej i Azji Południowo-Wschodniej.

Globalny rynek aut elektrycznych nadal rośnie
W 2024 roku sprzedano ponad 17 mln aut elektrycznych, co stanowiło ponad 20% wszystkich nowych samochodów. Wzrost sprzedaży o 3,5 mln pojazdów względem roku wcześniejszego to więcej niż wyniosła globalna sprzedaż EV w całym 2020 roku.

W pierwszym kwartale 2025 roku sprzedaż wzrosła o 35% r/r, a według prognoz IEA, w całym 2025 roku może przekroczyć 20 mln sztuk.

Chiny liderem – niemal 60% nowych aut to EV
W 2024 roku w Chinach sprzedano ponad 11 mln samochodów elektrycznych, co stanowiło niemal połowę krajowego rynku motoryzacyjnego. To również blisko dwie trzecie globalnej sprzedaży EV. Co ważne, dwie trzecie tych pojazdów było tańszych od aut spalinowych. Rządowy program wymiany starych pojazdów objął 6,6 mln transakcji, z czego 60% dotyczyło samochodów elektrycznych.
Europa ze stagnacją, USA z umiarkowanym wzrostem
W Europie udział EV w rynku nowych samochodów wyniósł około 20%, podobnie jak rok wcześniej. W niektórych krajach – jak Niemcy czy Francja – ograniczenie subsydiów zahamowało wzrost. Przykładowo w Niemczech dopłaty zakończono z końcem 2023 roku. Z kolei w Wielkiej Brytanii wprowadzono system handlu emisjami, co pozwoliło osiągnąć udział EV bliski 30%.
W USA sprzedaż EV wzrosła o 10% i przekroczyła 1,6 mln aut, co stanowiło ponad 10% rynku. W 2024 roku uruchomiono opcję bezpośredniego odliczenia ulgi podatkowej (do 7500 USD) przy zakupie auta elektrycznego. Co istotne, ponad połowa sprzedanych EV była leasingowana, co zwiększyło dostępność dotacji federalnych.
Eksplozja sprzedaży w krajach rozwijających się
W Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej sprzedaż aut elektrycznych wzrosła w 2024 roku o ponad 60%. W Tajlandii udział EV osiągnął 13%, a w Brazylii – 6,5%. Wzrosty powiązane są z importem tanich aut z Chin, które stanowiły aż 85% rynku w Brazylii i Tajlandii. W regionach takich jak Wietnam, Indonezja czy Malezja również notuje się szybki wzrost sprzedaży i lokalną produkcję.
Prognozy: 40% udziału do 2030 roku
Według scenariuszy IEA, do 2030 roku udział samochodów elektrycznych w sprzedaży globalnej może przekroczyć 40%. Chiny mogą osiągnąć poziom 80%, Europa – 60%, a USA – około 20%. W krajach Azji Południowo-Wschodniej co czwarty sprzedany samochód może być elektryczny, a w przypadku jednośladów – niemal co trzeci.
Ceny spadają, ale nie wszędzie
Średnia cena samochodu elektrycznego w Chinach była niższa niż pojazdu spalinowego. W Niemczech różnica wynosiła jednak nadal 20%, a w USA – 30%. W Brazylii cena EV spadła z ponad 100% powyżej auta spalinowego w 2023 roku do 25% w 2024 roku. Z kolei w Meksyku różnica zmniejszyła się z ponad 100% do 50%.
Wzrost sprzedaży ciężarówek elektrycznych
W 2024 roku sprzedaż elektrycznych ciężarówek wzrosła o 80%, osiągając 2% rynku. W Chinach, dzięki programowi kasacyjnemu, sprzedano 75 tys. pojazdów. W Europie i USA poziom sprzedaży pozostał bez zmian. Kluczowym czynnikiem rosnącego zainteresowania są niższe koszty eksploatacji, które rekompensują wyższą cenę zakupu – zwłaszcza przy intensywnym użytkowaniu.
Infrastruktura ładowania wymaga przyspieszenia
W ciągu dwóch lat liczba publicznych stacji ładowania na świecie podwoiła się. Najszybszy rozwój dotyczył Chin i UE. Jednak w USA i Wielkiej Brytanii tempo nie nadąża za wzrostem liczby EV. W 2024 roku 10% szybkich ładowarek miało moc powyżej 150 kW. Do 2030 roku globalna moc infrastruktury musi wzrosnąć dziewięciokrotnie, by sprostać rosnącej liczbie pojazdów elektrycznych.
Zobacz również:- IEA: Emisje metanu nadal zbyt wysokie, mimo poprawy transparentności danych
- AI napędza wzrost zużycia energii – raport IEA prognozuje przyszłość sektora energetycznego
- IEA: Światowe zużycie energii rośnie, OZE i atom dominują. „Nowa era energetyczna” – mówi Fatih Birol
- Historyczne zmiany na rynku energii. Raport IEA Global Energy Review
- IEA: Niemcy mogą wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne i konkurencyjność dzięki lepszej integracji OZE
Źródło: IEA, Global EV Outlook 2025
Może Cię również zainteresować
Bridgestone World Solar Challenge 2025 na oponach ENLITEN z materiałami z recyklingu
Bridgestone wprowadza innowacyjne opony z ponad 65% udziałem materiałów z recyklingu i surowców odnawialnych na prestiżowy wyścig pojazdów solarnych
Dlaczego płacimy tak dużo za energię? Nowy raport Forum Energii pokazuje przyczyny i możliwe rozwiązania
Średnie ceny energii elektrycznej w Unii Europejskiej należą do najwyższych na świecie. To temat coraz częściej obecny w debacie publicznej. Nowy raport Forum Energii „Anatomia wysokich cen energii i recepta na przyszłość” szczegółowo analizuje przyczyny tej sytuacji oraz wskazuje konkretne rekomendacje dla Polski i całej UE.
Najlepsze moduły PV 2025 według RETC
RETC opublikowało wstępne wyniki swojego dorocznego raportu PV Module Index. Spośród wszystkich testowanych modułów PV tylko 13% modeli uzyskało najwyższe wyróżnienie „Overall Highest Achiever”. To ważny drogowskaz dla inwestorów i deweloperów szukających produktów najwyższej jakości.
Orlen Paliwa rozbudował terminal LPG w Szczecinie. Dwukrotnie większe możliwości za ponad 150 mln zł
Orlen Paliwa zakończył rozbudowę terminalu gazu płynnego w Szczecinie. Inwestycja warta ponad 150 mln zł podwoiła pojemność magazynową i zwiększyła możliwości przeładunkowe obiektu o blisko 65 proc. Nowoczesna infrastruktura ma wzmocnić bezpieczeństwo dostaw LPG i uniezależnić Polskę od rosyjskiego surowca.
PEJ planują pozyskać 30 proc. finansowania dłużnego dla pierwszej elektrowni jądrowej na rynku komercyjnym
Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) zabezpieczyły już ponad 70 proc. finansowania dłużnego dla budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Pozostałą część — ok. 30 proc. — spółka zamierza pozyskać na rynku komercyjnym jeszcze w 2025 roku. To kluczowy krok w największym energetycznym projekcie infrastrukturalnym w kraju.
Branża energetyki wiatrowej apeluje o wsparcie rządu. Przemysł gotowy na inwestycje warte setki miliardów
Energetyka wiatrowa może być filarem bezpiecznej, niezależnej Polski — podkreślali przedstawiciele branży podczas konferencji PSEW 2025. Stowarzyszenie apeluje do rządu o uproszczenie procedur, wsparcie dla przemysłu i stabilne prawo, które pozwoli inwestorom realizować ambitne projekty.
Komentarze