Enerad
Porównaj oferty

Ile elektryków jeździ po polskich drogach? Oto najnowsze dane!

Pod koniec czerwca 2023 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 45 214 samochodów całkowicie elektrycznych (BEV), w tym samochodów osobowych i użytkowych. Z tego wynika, że w I połowie bieżącego roku liczba tych samochodów zwiększyła się o 11 489 sztuk, co stanowi wzrost o 72% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. Jak pokazuje Licznik Elektromobilności, uruchomiony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), po polskich drogach jeździły łącznie 80 232 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Park hybryd typu plug-in (PHEV) liczył 39 452 szt., natomiast aut BEV, czyli w pełni elektrycznych, było ponad tysiąc więcej – 40 780 szt.

ile elektryków jeździ po polskich drogach najnowsze dane

Dynamiczny rozwój pojazdów elektrycznych w Polsce

Równolegle do rosnącej liczby samochodów zwiększa się flota elektrycznych motorowerów i motocykli. Na koniec czerwca wyniosła ona 17 888 sztuk. Jak podkreślił Jakub Faryś, prezes PZPM, we flocie „w czerwcu przekroczyliśmy 40 tys. bateryjnych samochodów osobowych w parku”.

Na koniec czerwca br. liczba samochodów ciężarowych (dostawczych) z napędem elektrycznym zbliżyła się do 4,5 tys. szt. Wyniosła 4 459. W tym przypadku auta typu BEV stanowiły ponad 99%. Jednocześnie liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych wzrosła do 572 426 sztuk, a park autobusów elektrycznych w Polsce powiększył się do 906 sztuk.

Jak widać, producenci i użytkownicy aut wzięli sobie do serca decyzje władz europejskich i krajowych dotyczące przejścia na napędy zeroemisyjne. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że elektromobilność to nie tylko europejski fenomen. Technologia zasilania samochodów energią elektryczną jest rozwijana na całym globie. Mimo że to Europa jest liderem, jeśli chodzi o opracowanie legislacyjnych ram przejścia na technologię zeroemisyjną.

Infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych

Rozwój elektromobilności w Polsce nie ogranicza się jedynie do samych pojazdów. Pod koniec czerwca 2023 r. w kraju funkcjonowało 5709 punktów, w których mogliśmy naładować „elektryka”. Nad szybkimi stacjami ładowania prądem stałym przeważają wolne ładowarki prądu przemiennego o mocy równej 22 kW albo mniej. Relacja jednych do drugich wynosi 69 do 31 proc. Wedle szacunków do 2030 r. na obszarze UE będzie działać 3,5 mln stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów elektrycznych. Po tej dacie, w ciągu następnych dwóch dekad, ich liczba ma przekroczyć 16 mln.

W I połowie 2023 r. łączna liczba nowo uruchomionych stacji ładowania wzrosła tylko nieznacznie (o 7% r/r), ale wzrost w segmencie stacji szybkich (DC) był już bardzo wyraźny – wyniósł prawie 150% r/r. Jednak w tym wszystkim jest co najmniej jeden mankament -infrastruktura nie jest przystosowana do obsługiwania elektrycznych samochodów ciężarowych.

Jak stwierdził Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, to bardzo poważne wyzwanie, któremu trzeba sprostać. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych już we wrześniu na eHDV Forum – konferencji sektora zeroemisyjnego transportu ciężkiego – planuje przedstawić konkretne rozwiązania wypracowane razem z interesariuszami liczącymi się na rynku e-mobility. Chodzi o kroki prawne niezbędne do realizacji obowiązków wynikających z AFIR (rozporządzenia o infrastrukturze paliw alternatywnych).

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Deep Fission: mikroreaktory SMR, które zmieszczą się w odwiertach jak po ropie

Deep Fission: mikroreaktory SMR, które zmieszczą się w odwiertach jak po ropie

Deep Fission proponuje nowatorskie podejście do energetyki jądrowej – zakopane na głębokości jednej mili (ok. 1,6 km) mikroreaktory SMR mają produkować 15 MW energii każdy. Dzięki wykorzystaniu sprawdzonych technologii PWR oraz minimalizacji kosztów infrastrukturalnych, firma chce dostarczać skalowalną, bezpieczną i bezemisyjną energię dla dużych miast, baz wojskowych oraz centrów danych.

23.04.2025
Energia elektryczna Technologia Wiadomości z rynku
Kalifornia rozdaje panele i magazyny energii za darmo

Kalifornia rozdaje panele i magazyny energii za darmo

Haven Energy uruchomiła program, który umożliwia właścicielom domów o niskich dochodach w Kalifornii darmową instalację paneli fotowoltaicznych i magazynów energii. Wszystko dzięki wsparciu stanowego programu SGIP RSSE.

23.04.2025
Dofinansowania Wiadomości z rynku
Cyfrowa rewolucja w Rumi. Politechnika Gdańska pomoże w zarządzaniu miastem

Cyfrowa rewolucja w Rumi. Politechnika Gdańska pomoże w zarządzaniu miastem

Rumia dołącza do pilotażowego projektu „inteligentnej metropolii”, który ma przyspieszyć rozwój miast poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii i analizy danych. Współpraca z Politechniką Gdańską ma poprawić m.in. zarządzanie energią, transportem i planowaniem przestrzennym.

23.04.2025
Efektywność energetyczna Technologia Wiadomości z rynku
PowerHarvester od 1KOMMA5°. Magazyn energii bez fotowoltaiki

PowerHarvester od 1KOMMA5°. Magazyn energii bez fotowoltaiki

Niemiecka firma 1KOMMA5° wprowadziła na rynek innowacyjny system magazynowania energii o nazwie PowerHarvester, który umożliwia gospodarstwom domowym korzystanie z dynamicznych cen energii elektrycznej bez konieczności posiadania własnej instalacji fotowoltaicznej. To rozwiązanie skierowane jest do właścicieli domów, mieszkańców wspólnot mieszkaniowych oraz wszystkich, którzy chcą aktywnie uczestniczyć w transformacji energetycznej i czerpać korzyści z inteligentnego zarządzania energią.

22.04.2025
Efektywność energetyczna Narzędzia Wiadomości z rynku
Hybryda do każdego BEV bez przebudowy – Horse Powertrain zmienia zasady gry

Hybryda do każdego BEV bez przebudowy – Horse Powertrain zmienia zasady gry

Koncepcja hybrydowego układu napędowego pozwoli przekształcać platformy BEV bez kosztownych zmian konstrukcyjnych.

22.04.2025
Elektromobilność Technologia Wiadomości z rynku
Enea podwaja inwestycje w 2025 roku. Priorytetem OZE i dystrybucja energii

Enea podwaja inwestycje w 2025 roku. Priorytetem OZE i dystrybucja energii

Grupa Enea planuje przeznaczyć w 2025 roku aż 7,94 mld zł na inwestycje, czyli ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. To największy CAPEX w historii spółki. Kluczowe obszary, na które postawi Enea, to odnawialne źródła energii (OZE), dystrybucja oraz wytwarzanie energii. Decyzja o znacznym zwiększeniu nakładów wpisuje się w strategię transformacji energetycznej i wzmocnienia pozycji Enei jako wicelidera polskiego rynku elektroenergetycznego.

22.04.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły