Enerad
Porównaj oferty

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze, a jednym z kluczowych aspektów ich użytkowania jest koszt ładowania. W artykule omówimy, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu i na stacjach publicznych oraz jakie czynniki wpływają na te koszty.

Dofinansowanie do stacji ładowania

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu?

Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu zależą m.in. od wykorzystywanej taryfy oraz związanej z nią stawki za prąd, a także pojemności baterii samochodu. Poniżej możecie zobaczyć orientacyjny koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu, wyznaczony w oparciu o średnie stawki z taryfy G11 i G12.

Uwaga! Warto pamiętać, że koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu, w czasie działania instalacji fotowoltaicznej, może być praktycznie zerowy. W takim przypadku, bateria samochodu zostanie naładowana w pierwszej kolejności darmowym prądem z PV, a dopiero gdy jego zabranie, prądem z sieci.

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego na stacji ładowania?

W przypadku ogólnodostępnych stacji, wpływ na koszt ładowania samochodu elektrycznego ma m.in. dostawca energii, rodzaj stacji czy typ cennika. Poniższa tabela zawiera orientacyjny, miesięczny koszt ładowania samochodu elektrycznego. Do obliczeń przyjęliśmy profil kierowcy, który rocznie przejeżdża ok. 10.000 km.

Do kosztu zużytej energii konieczne może okazać się doliczenie dodatkowych opłat, np. abonamentu lub kosztu postoju.

Jak obliczyć koszt ładowania samochodu elektrycznego?

W tej sekcji można przedstawić prosty sposób na obliczenie kosztu ładowania samochodu elektrycznego, krok po kroku:

  1. Sprawdź pojemność baterii swojego samochodu elektrycznego (w kWh).
  2. Zidentyfikuj cenę energii elektrycznej w swojej taryfie (za kWh).
  3. Pomnóż pojemność baterii przez cenę energii elektrycznej.

Przykład: Jeśli pojemność baterii wynosi 60 kWh, a cena energii to 0,70 PLN za kWh, koszt pełnego ładowania wyniesie 42 PLN.

Co wpływa na koszt ładowania samochodu elektrycznego?

Koszt ładowania samochodu elektrycznego może się znacznie różnić w zależności od wielu czynników. Oto najważniejsze z nich:

  • Ceny prądu dla domów i przedsiębiorstw: Podstawowym czynnikiem wpływającym na koszt ładowania jest cena energii elektrycznej. Jest ona ustalana przez operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD) oraz Urząd Regulacji Energetyki (URE). Ceny te mogą się różnić w zależności od regionu oraz taryfy, w jakiej korzystamy. Domowe taryfy mogą być tańsze, szczególnie w nocy, podczas gdy taryfy dla przedsiębiorstw są zazwyczaj wyższe. Chcesz wiedzieć ile aktualnie płaci się za prąd? Sprawdź: Cena prądu – Jaka jest cena za 1 kWh?
  • Stawki operatora sieci stacji ładowania: Każdy operator stacji ładowania może ustalać własne ceny za korzystanie z jego infrastruktury. Stawki te zależą od umów z dostawcami energii oraz polityki cenowej operatora. W efekcie, koszty ładowania na różnych stacjach mogą się znacznie różnić.
  • Ładowanie AC lub DC: Stacje ładowania mogą podawać prąd zmienny (AC) lub stały (DC). Ładowanie prądem zmiennym jest zazwyczaj wolniejsze i tańsze, podczas gdy ładowanie prądem stałym jest szybsze, ale droższe. Wybór między AC a DC zależy od potrzeb kierowcy i dostępności stacji.
  • Moc stacji ładowania: Moc stacji ładowania wpływa na szybkość ładowania oraz jego koszt. Stacje o wyższej mocy pozwalają na szybsze ładowanie, ale zazwyczaj są droższe. Na przykład, ładowanie na stacji o mocy powyżej 100 kW może kosztować więcej niż na stacji o mocy 50 kW.
  • Ładowanie w domu lub na stacji: Ładowanie w domu jest zazwyczaj tańsze niż na stacjach publicznych. Ceny za kWh w taryfach domowych są niższe niż na ogólnodostępnych stacjach ładowania. Niektóre firmy oferują również ładowanie dla swoich pracowników za darmo lub na preferencyjnych warunkach.
  • Ładowanie samochodu prądem z fotowoltaiki: Korzystanie z energii słonecznej do ładowania samochodu elektrycznego może znacznie obniżyć koszty. Instalacja paneli fotowoltaicznych pozwala na ładowanie samochodu za pomocą darmowej energii słonecznej, co jest najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem.
  • Korzystanie z pakietów abonamentowych: Niektórzy operatorzy stacji ładowania oferują pakiety abonamentowe, które mogą obniżyć koszty ładowania. Stała, miesięczna opłata abonamentowa często wiąże się z niższymi stawkami za kWh, co jest korzystne dla osób regularnie korzystających z usług konkretnego operatora.
  • Opłaty dodatkowe: Dodatkowe opłaty mogą obejmować kary za przekroczenie czasu ładowania, opłaty za zajmowanie miejsca przy ładowarce bez aktywnego ładowania, czy opłaty za korzystanie z szybszych ładowarek. W zależności od sytuacji, te opłaty mogą znacząco zwiększyć ogólny koszt ładowania.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Emila Biernaciak

Ukończyła Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ekspertka w zakresie fotowoltaiki. Zapalona badaczka zagadnień technicznych i energetycznych Szczera fanka i propagatorka ekologicznych rozwiązań, które mogą zmienić świat na lepsze. Niespokojny duch, wciąż szukający nowej wiedzy i doświadczeń. W wolnym czasie czyta Stephena Kinga, gra w gry i śledzi trendy motoryzacyjne.

Może Cię również zainteresować

Baltpool ostrzega: Polska potrzebuje danych, a nie spekulacji o biomasie

Baltpool ostrzega: Polska potrzebuje danych, a nie spekulacji o biomasie

W ostatnich tygodniach w Polsce nasiliły się obawy dotyczące potencjalnego niedoboru biomasy. Jednak eksperci podkreślają, że nie ma twardych dowodów potwierdzających te przypuszczenia. Baltpool, międzynarodowa giełda biomasy, wzywa do oparcia toczącej się debaty na danych i faktach, a nie spekulacjach.

11.07.2025
OZE Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Międzynarodowe fundusze klimatyczne wsparły czystą energię miliardami

Międzynarodowe fundusze klimatyczne wsparły czystą energię miliardami

Międzynarodowe fundusze klimatyczne (MCF) przeznaczyły 7,8 mld USD na projekty czystej energii w latach 2015-2024. Najwięcej środków trafiło do Azji i Afryki. Fundusze te przyczyniają się do realizacji transformacji energetycznej poprzez finansowanie projektów wytwarzania energii, magazynowania oraz sektora końcowego.

11.07.2025
OZE Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Wrześniowa aukcja na premię kogeneracyjną: 16,5 TWh energii do wsparcia

Wrześniowa aukcja na premię kogeneracyjną: 16,5 TWh energii do wsparcia

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki ogłosił trzecią w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną. Wsparcie obejmie sprzedaż energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji. Do rozdysponowania pozostaje ponad 152 mln zł. Aukcja odbędzie się w dniach 22-24 września 2025 r.

11.07.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Włochy i Ukraina rozpoczynają partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa energetycznego

Włochy i Ukraina rozpoczynają partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa energetycznego

W Rzymie podpisano Memorandum of Understanding między włoską Terna a ukraińskim NPC Ukrenergo. Porozumienie zakłada współpracę w zakresie zarządzania systemami elektroenergetycznymi oraz wymianę doświadczeń i technologii. Wydarzenie odbyło się podczas Ukraine Recovery Conference 2025.

11.07.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Envision uruchamia największą na świecie fabrykę zielonego amoniaku – 1,5 mln ton rocznie

Envision uruchamia największą na świecie fabrykę zielonego amoniaku – 1,5 mln ton rocznie

Envision uruchomiło największą na świecie fabrykę zielonego wodoru i amoniaku, zasilaną wyłącznie energią odnawialną off-grid i wspieraną przez sztuczną inteligencję. Zakład w Chifeng dostarcza już 320000 ton zielonego amoniaku rocznie, a do 2028 roku ma osiągnąć poziom 1,5 miliona ton, stając się globalnym modelem dla przemysłowych hubów zeroemisyjnych.

11.07.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
Globalny rynek falowników PV urósł do 589 GW. Huawei na czele po raz 10

Globalny rynek falowników PV urósł do 589 GW. Huawei na czele po raz 10

Chińskie firmy zdominowały globalny rynek falowników PV w 2024 roku. Łączne dostawy sięgnęły 589 GW, a liderami pozostali Huawei i Sungrow.

11.07.2025
Fotowoltaika Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły