Infrastruktura ładowania ciężarówek elektrycznych w UE do 2030 roku – wyzwania i potrzeby
Nowy raport ICCT analizuje, jakie moce i liczby ładowarek będą potrzebne dla elektrycznych ciężarówek w Unii Europejskiej do 2030 r. oraz jak te potrzeby mają się do celów AFIR. Wskazuje także luki infrastrukturalne i sugeruje rozwiązania dla decydentów.
Rosnące potrzeby ładowania ciężarówek elektrycznych w UE
Do 2030 roku producenci ciężarówek w Unii Europejskiej będą musieli znacząco zwiększyć sprzedaż pojazdów bateryjnych (BET), by sprostać wymogom redukcji emisji CO2 dla pojazdów ciężkich na poziomie 45%. Realizacja tych celów oznacza konieczność rozwoju rozbudowanej infrastruktury ładowania dedykowanej ciężarówkom.
W 2023 r. UE przyjęła rozporządzenie AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), które określa minimalne wymagania dla infrastruktury wspierającej pojazdy na alternatywne paliwa, w tym BET.
Wyniki analizy ICCT: skala wyzwania
Najnowsze badanie International Council on Clean Transportation (ICCT) szacuje zapotrzebowanie na infrastrukturę ładowania BET w krajach UE-27 do 2030 r. W analizie uwzględniono prognozy liczby pojazdów, ich zużycie energii, wzorce jazdy i zachowania dotyczące ładowania.
- Do 2030 r. flota BET w UE-27 będzie potrzebować od 22 do 28 GW mocy zainstalowanej w ładowarkach.
- Potrzeby te rozkładają się niemal po równo między ładowarki publiczne i prywatne.
- Oznacza to konieczność uruchomienia 150 000–175 000 ładowarek prywatnych oraz 60 000–80 000 publicznych.
- Dominującym trybem będzie ładowanie nocne, ale przewiduje się również potrzebę 4 000–5 300 ładowarek megawatowych (MW), które stanowić będą 15% całkowitej mocy, lecz tylko 2% liczby punktów ładowania.
- Ładowarki o mocy 350 kW pokryją ponad połowę potrzeb szybkiego ładowania dla transportu dalekobieżnego.
Luki wobec celów AFIR
Regulacja AFIR ma zapewnić od 50% do 70% publicznych potrzeb ładowania w UE-27 do 2030 r. W przypadku głównych korytarzy transportowych TEN-T pokrycie wyniesie 65%–85%, natomiast na całej sieci TEN-T – tylko 35%–45%. Analiza pokazuje duże różnice między państwami członkowskimi: w połowie z nich AFIR pokryje zaledwie 30%–50% oczekiwanych potrzeb (np. w Holandii i Belgii), podczas gdy w Rumunii cele AFIR są dwukrotnie wyższe niż prognozowane zapotrzebowanie.
Rekomendacje dla polityki UE
- Rozwój infrastruktury na kluczowych korytarzach: Wspieranie inicjatyw takich jak Clean Transport Corridor Initiative, by przyspieszyć budowę stacji ładowania na głównych szlakach TEN-T i wdrożyć najlepsze praktyki w innych regionach.
- Uproszczenie procesów inwestycyjnych i przyłączeniowych: Nadanie stacjom ładowania statusu inwestycji o nadrzędnym interesie publicznym może przyspieszyć wydawanie pozwoleń i zmniejszyć obciążenia administracyjne dla operatorów.
- Aktywna rola operatorów sieci: Przejście od reaktywnego do proaktywnego planowania sieci elektroenergetycznej umożliwi terminową realizację inwestycji. Narodowi regulatorzy energii powinni tworzyć odpowiednie ramy regulacyjne wspierające takie działania.
- Większa transparentność i dostępność danych o możliwościach przyłączeniowych: Udostępnianie map pojemności sieci ułatwi operatorom stacji i właścicielom baz planowanie inwestycji i skróci czas oczekiwania na przyłączenie.
Zobacz również:
- Ciężkie elektryczne ciężarówki w Europie: realne osiągi i wyzwania dekarbonizacji transportu
- Dachser wdraża elektryczne ciężarówki eActros 600 do transportu dalekobieżnego
- 2 mld zł na elektryczne ciężarówki. Ruszył nabór wniosków
Źródło: ICCT Publications
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze