Innowacje kluczem do obniżenia kosztów usuwania CO₂ – analiza IEA
Usuwanie dwutlenku węgla z atmosfery zyskuje na znaczeniu, ale koszty tych technologii pozostają wysokie. Najnowsza analiza Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) pokazuje, dlaczego innowacje są niezbędne do rozwoju sektora CDR oraz jakie działania mogą przyspieszyć spadek kosztów.
Rosnące znaczenie technologii usuwania dwutlenku węgla (CDR)
Usuwanie dwutlenku węgla (CDR, ang. Carbon Dioxide Removal) to zbiór technologii, które pozwalają na trwałe usunięcie CO₂ z atmosfery. Według najnowszej analizy Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), sektor ten dynamicznie się rozwija, napędzany przez popyt korporacyjny, wsparcie polityczne oraz kapitał inwestycyjny. Jednak wdrożenie CDR na szeroką skalę wymaga innowacji technologicznych i wsparcia ze strony państw.
Przegląd technologii CDR
Wśród technologii usuwania CO₂ dominują obecnie dwa podejścia: BECCS (bioenergia z wychwytem i składowaniem CO₂) oraz DAC (bezpośredni wychwyt CO₂ z powietrza). BECCS polega na wykorzystaniu biomasy do absorpcji CO₂, który następnie jest wychwytywany i magazynowany podczas procesów przemysłowych. DAC natomiast wykorzystuje maszyny do wyciągania CO₂ z powietrza i jego trwałego składowania.
Oprócz tych metod rozwijane są alternatywne technologie, takie jak podziemne składowanie biomasy, mineralizacja CO₂ w skałach czy wychwyt z oceanów. Chociaż obecnie działają na mniejszą skalę, mogą w przyszłości stać się bardziej efektywne kosztowo i zwiększyć dywersyfikację portfela CDR.
Wyzwania kosztowe i potencjał redukcji wydatków
Koszty wdrożenia CDR pozostają główną barierą. DAC to obecnie jedna z najdroższych technologii – koszt wychwytu tony CO₂ wynosi od 500 do 1900 USD, choć innowacje mogą obniżyć tę wartość do ok. 300 USD w połowie stulecia. Z kolei BECCS, w zależności od zastosowania, może kosztować od 40 do 300 USD za tonę CO₂. Najtańsze są rozwiązania wdrażane w bioprzemyśle, a najdroższe – w elektrociepłowniach czy przemyśle papierniczym.
Inne technologie, takie jak podziemne składowanie biomasy, deklarują koszty poniżej 100 USD za tonę CO₂, jednak brak dużych instalacji utrudnia weryfikację tych danych. Kluczowe znaczenie dla spadku kosztów mają inwestycje w badania i rozwój oraz wdrożenia pilotażowe.
Rola państw i rynków w rozwoju sektora CDR
IEA podkreśla, że tylko szerokie wsparcie publiczne umożliwi przełamanie barier kosztowych i przyspieszy innowacje. W ostatnich pięciu latach ogłoszono ponad 5 mld USD wsparcia publicznego, głównie na projekty BECCS i DAC. Jednak rynek dobrowolnych kredytów węglowych jest obecnie zdominowany przez jednego nabywcę – Microsoft odpowiada za 65% zakupów w 2024 roku, co pokazuje brak stabilności i różnorodności popytu.
Państwa mogą wspierać sektor poprzez:
- współfinansowanie pilotaży i demonstratorów,
- tworzenie otwartych platform testowych dla innowatorów,
- zobowiązania do zakupu usług CDR, które zwiększają pewność inwestorów,
- wprowadzanie ram monitoringu, raportowania i weryfikacji (MRV), gwarantujących trwałość i wiarygodność usuwania CO₂.
Międzynarodowa współpraca, jak inicjatywa Mission Innovation’s CDR Mission, pozwala na efektywne dzielenie się wiedzą i przyspiesza rozwój standardów branżowych.
Perspektywy rozwoju i znaczenie innowacji
IEA prognozuje, że jeśli wszystkie zapowiedziane projekty dojdą do skutku, globalna zdolność usuwania CO₂ może wzrosnąć nawet 80-krotnie do 2035 roku w stosunku do obecnego poziomu (ok. 1 mln ton CO₂ rocznie). Jednak kluczowe pozostaje wsparcie publiczne, rozwój technologii oraz stabilny popyt rynkowy, które umożliwią komercjalizację i spadek kosztów CDR.
Źródło: IEA
Może Cię również zainteresować
ORLEN zakończył badania dna Bałtyku pod nową morską farmę wiatrową Baltic East
Grupa ORLEN zakończyła kluczowe badania sejsmiczne i geotechniczne dna Bałtyku dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltic East. Prace prowadzone przez konsorcjum polskich firm umożliwią realizację kolejnych etapów inwestycji o potencjale blisko 1 GW.
Plan STIP UE: pierwsze kroki w kierunku produkcji zielonych paliw dla lotnictwa i żeglugi
Unijny Plan Inwestycji w Zrównoważony Transport (STIP) wskazuje kierunki wsparcia produkcji e-paliw dla lotnictwa i żeglugi, podkreślając pilną potrzebę działań. Eksperci T&E ostrzegają, że kluczowe decyzje muszą zapaść szybko, by Europa utrzymała przewagę technologiczną.
UE na COP30: Europa podtrzymuje kurs na OZE i efektywność energetyczną
Podczas otwarcia COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła determinację Unii Europejskiej w realizacji celów klimatycznych. Europa deklaruje wsparcie dla transformacji energetycznej na świecie oraz dalsze zwiększanie udziału OZE i efektywności energetycznej.
UE osłabia cel klimatyczny na 2040 rok – co to oznacza dla transformacji energetycznej?
Ministrowie państw UE uzgodnili niższy cel redukcji emisji do 2040 roku – 85%, w tym możliwość wykorzystania międzynarodowych offsetów. Decyzja ta budzi kontrowersje i pytania o przyszłość europejskiego przywództwa klimatycznego.
Ulgi dla odbiorców przemysłowych w 2026 roku – nowe zasady i terminy
Urząd Regulacji Energetyki przypomina odbiorcom przemysłowym o nowych zasadach i terminach składania oświadczeń dotyczących ulg na energię elektryczną w 2026 roku. Kluczowy jest termin do 15 listopada 2025 r.
Nowy kompromis klimatyczny i perspektywy OZE – Paulina Hennig-Kloska otwiera konferencję EuroPower
Podczas otwarcia konferencji EuroPower ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska ogłosiła osiągnięcie kompromisu w sprawie ETS2 oraz zapowiedziała dalsze przyspieszenie transformacji energetycznej i inwestycji w OZE.

Komentarze