Enerad
Porównaj oferty
Reklama
Polenergia Banner Obniżyć rachunki V2

Instytut Paliw i Energii Odnawialnej (IPiEO)

Instytut Paliw i Energii Odnawialnej (IPiEO) istniał w latach 2006-2010, a przedmiotem jego działalności były głównie prace badawcze i rozwojowe związane z tematyką OZE. Czym jeszcze zajmował się Instytut Paliw i Energii Odnawialnej i co sprawiło, że był on wówczas wiodącą jednostką naukowo-badawczą?

Instytut Paliw i Energii Odnawialnej (IPiEO)

Instytut Paliw i Energii Odnawialnej (IPiEO) – powstanie

Instytut Paliw i Energii Odnawialnej (IPiEO) został utworzony na mocy rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 listopada 2006 roku. Przez wiele lat siedziba Instytutu znajdowała się w Warszawie, a przedmiotem jego zainteresowania, było przede wszystkim prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, stanowiących praktycznie niewyczerpalne źródło energii. Wraz bowiem z rozwojem technologii i gospodarki, rośnie zapotrzebowanie na prąd, który byłby nie tylko tani w produkcji, ale i nie przyczyniał się do zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Zatem, coraz więcej krajów na świecie, w tym i Polska, inwestuje w odnawialne źródła energii, które są nie tylko przyszłością energetyki, ale i motorem napędowym rozrastania się rynku pracy i rozkwitu gospodarki.

Jest to tym ważne, że nasz kraj już od wielu lat jest jednym z największych emitentów dwutlenku węgla. Wynika to z obszernej analizy przeprowadzonej przez brytyjską stronę internetową Carbon Brief specjalizującą się w nauce i polityce dotyczącej zmian klimatycznych. Jak się bowiem okazuje, w tym niechlubnym zestawieniu Polska zajmuje 17. miejsce, generując od 1850 roku (w efekcie spalania paliw kopalnych z obecnego terytorium) 28,1 mld ton CO2:

najwięksi emitenci CO2
Analiza dotycząca tego, które kraje są historycznie odpowiedzialne za zmiany klimatu (lata 1850 – 2021). Podsumowanie to dotyczy paliw kopalnych i cementu (kolor szary) oraz użytkowania gruntów i leśnictwa (kolor zielony). Źródło: Analiza Carbon Brief z danych liczbowych z Global Carbon Project, CDIAC, Carbon Monitor, Our World in Data, Houghton and Nassikas oraz Hansis et al.

Instytut Paliw i Energii Odnawialnej – prowadzone prace

Instytut Paliw i Energii Odnawialnej był swego czasu wiodącą jednostką naukowo-badawczą.

Zaangażowanie IPiEO w energetykę odnawialną na polskim rynku

Do głównych jej zadań należało prowadzenie badań naukowych, jak również prac rozwojowych i wdrażanie nowych technologii w obszarze wykorzystywania OZE. Dotyczyły one m.in. biokomponentów, biopaliw ciekłych oraz środków smarowych. W tym przede wszystkim oceny ich jakości, przystosowywania wyników do wdrażania w przemyśle i transporcie oraz określania zagrożeń ekologicznych wynikających z ich stosowania. Co więcej, prace te dotyczyły także:

  • opracowywania i wdrażania technologii wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych oraz nowych technik wytwarzania biokomponentów, paliw ciekłych, biopaliw ciekłych i środków smarowych, dodatków uszlachetniających do paliw ciekłych;
  • prowadzenia badań naukowych i podejmowania działalności w zakresie zbiórki i regeneracji olejów przepracowanych;
  • prowadzenia badań naukowych w zakresie magazynowania, transportu i dystrybucji biokomponentów, paliw ciekłych, biopaliw ciekłych i środków smarowych;
  • upowszechniania wyników prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych.

Przy czym wśród przyczyn, dla których IPiEO zajmowało się biopaliwami ciekłymi stosowanymi w transporcie, znalazły się te związane m.in. z:

  • bezpieczeństwem energetycznym;
  • ochroną środowiska poprzez zmniejszenie nadmiernej emisji gazów przez transport;
  • tym, że stanowiły one nowy atrakcyjny sektor biznesu oraz miejsce w usługach i rolnictwie;
  • powstawaniem w 2000 roku ustawy o biokomponentach;
  • tym, że Polska była opóźniona w rozwoju biopaliw ciekłych, które stanowiły wówczas zbyt niski udział w bilansie paliw transportowych (co wiązało się z sankcjami Komisji Europejskiej).

Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej a przemysł motoryzacyjny

Zakresem działań Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej objęte były również inne działania związaną z przemysłem motoryzacyjnym, takie jak, chociażby te związane z:

  • konstruowaniem oraz wykonywaniem prototypów pojazdów, ich zespołów, osprzętu oraz aparatury i urządzeń badawczych;
  • homologacją i certyfikacją wyrobów motoryzacyjnych w zakresie uzyskanych uprawnień;
  • prowadzeniem prac badawczych dotyczących m.in. komponowania benzyn, olejów napędowych i opałowych, czy też doboru dodatków uszlachetniających. Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej zajmował się także opracowywaniem technologii produkcji olejów silnikowych, przekładniowych samochodowych, przekładniowych przemysłowych, hydraulicznych, sprężarkowych, turbinowych, ochronnych, jak również innych cieczy smarujących.

Instytut Paliw i Energii Odnawialnej – pozostałe obszary prowadzonej działalności

Eksperci, zatrudnieni w Instytucie Paliw i Energii Odnawialnej prowadzili liczne prace naukowe – badawcze i rozwojowe, które związane były z szeroko rozumianą tematyką odnawialnych źródeł energii. Często także we współpracy nie tylko z innymi ośrodkami badawczymi, z kraju i całej Europy (gdzie miejsce miała wymiana specjalistów, udział w seminariach, czy konferencjach i szkoleniach), ale i przedsiębiorstwami energetycznymi oraz produkcyjnymi, zainteresowanymi wykorzystaniem energii odnawialnej.

Co więcej, Instytut Paliw i Energii Odnawialnej służył pomocą administracji rządowej i jednostkom samorządu terytorialnego w kształtowaniu strategii i prawa regulującego wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w Polsce. Ponadto IPiEO prowadził też działalność uzupełniającą, zwłaszcza w zakresie:

  • szkolenia, informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej;
  • transferu wiedzy naukowej;
  • realizacji programów pilotażowych;
  • wdrażania nowoczesnych rozwiązań technicznych;
  • przygotowania planów inwestycyjnych.

Należy tu również podkreślić, że do Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej należało również Laboratorium Badawcze (LB), w ramach którego działało sześć pracowni. Realizowane w nich były badania dotyczące m.in. biokomponentów, biopaliw, paliw, LPG (skroplonego gazu petrochemicznego, gazolu), środków smarowych oraz kolektorów słonecznych. Ponadto Laboratorium Badawcze posiadało też:

  • wdrożony system jakości zgodny z normą PN-EN ISO/IEC 17025;
  • certyfikat nr AB 279 przyznany przez Polskie Centrum Akredytacji (PCA);
  • Ruchome Laboratorium Kontrolne do badania LPG, które działało w ramach Samodzielnej Pracowni Analiz Instrumentalnych (pobierało ono próbki zgodnie z opracowaną w IPiEO normą ZN/MG/CN-18). Celem tego mobilnego laboratorium była szybka i solidna weryfikacja jakości produktu i możliwość wykonania tych badań bez konieczności transportu próbek do laboratorium.
Ruchome Laboratorium Kontrolne
Źródło: Kontrola w praktyce. Sposoby wykrywania paliwa niewłaściwej jakości Panel I, Andrzej Kulczycki Instytut Paliw i Energii Odnawialnej

W strukturze organizacyjnej Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej wyodrębniona była także Jednostka Certyfikująca Wyroby (biokomponenty i paliwa). Prowadziła ona nie tylko bezstronną i niezależną działalność, ale i stosowała w procesie certyfikacji politykę jakości opartą na księdze jakości oraz procedurach (wszystko zgodnie z wymaganiami normy PN-EN 45011:2000). IPiEO pełnił również funkcję koordynatora Polskiej Platformy Technologicznej Biopaliw i Biokomponentów, której cele sfokusowane były na:

  • budowaniu strategii rozwoju nowoczesnych technologii wytwarzania oraz stosowania biokomponentów i biopaliw;
  • kreowaniu polityki i prawodawstwa służących pobudzaniu innowacyjności przemysłu i transportu.

Instytut Paliw i Energii Odnawialnej – najważniejsze fakty

Warte przypomnienia jest też, że Instytut Paliw i Energii Odnawialnej był również Instytucją Wdrażającą w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, którego zadaniem (zarówno pierwszej, jak i drugiej odsłony) było dążenie do zrównoważonego rozwoju gospodarki i zwiększenia konkurencyjności, poprzez wsparcie rozwoju infrastruktury technicznej w Polsce. Wysokość zarezerwowanych na ten cel środków wynosiła 1.762,31 mln euro. Przeznaczone one były na działania, które miały na celu wzrost energii elektrycznej i cieplnej ze źródeł odnawialnych.

W ich zakres wchodziły m.in. inwestycje związane z instalacją ekologicznych kolektorów słonecznych i pomp ciepła, które w 2010 roku stanowiły jedynie ok. 1 proc. sprzedaży wszystkich urządzeń grzewczych (był to wynik o wiele słabszy niż w innych krajach europejskich, takich jak chociażby Szwajcaria, Norwegia, czy Szwecja, gdzie ich sprzedaż zajmowała w tym czasie już kilkadziesiąt procent całej dystrybucji). Wówczas Instytut Paliw i Energii Odnawialnej był odpowiedzialny za ogłaszanie konkursów i nabór wniosków w ramach dodatkowego finansowania na odnawialne źródła energii. Natomiast beneficjentami regionalnych programów operacyjnych mogły zostać m.in. jednostki samorządu terytorialnego i administracji publicznej, instytucje ochrony zdrowia oraz małe, średnie i dużych przedsiębiorstwa. Obszary wsparcia dotyczyły zaś:

  • zmniejszenia emisyjności gospodarki – poprzez wytwarzanie energii z OZE i jej wykorzystanie w przedsiębiorstwach, sektorze publicznym i mieszkaniowym, a także poprawa efektywności energetycznej (dotacje otrzymały inwestycje związane z budową farm wiatrowych, biogazowni, elektrowni biomasowych, farm fotowoltaicznych, elektrowni geotermalnych czy elektrowni wodnych);
  • adaptacji do zmian klimatu, w której zakres wchodził rozwój infrastruktury środowiskowej, ochrona i zahamowanie spadku różnorodności biologicznej oraz poprawa jakości środowiska miejskiego.

Instytut Paliw i Energii Odnawialnej był również organizatorem konkursów na dofinansowanie m.in.

  • produkcji biopaliw;
  • budowę zakładów produkujących wiatraki i elektrownie wodne;
  • urządzeń do produkcji biomasy, biogazu, wiatraków, małych elektrowni wodnych do 10 MW i ciepła, przy wykorzystaniu biomasy oraz energii geotermalnej i słonecznej (fotowoltaika).

Dotacje te pochodziły ze środków unijnych, a występować o nie mogli przedsiębiorcy, jednostki samorządu terytorialnego, kościoły, kościelne osoby prawne oraz ich stowarzyszenia i inne związki wyznaniowe.

IPiEO – co się z nim stało?

Otóż, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2010 roku IPiEO został zlikwidowany. Jak się okazało, bezpośrednią przyczyną takiego postępowania były nieprawidłowości wykazane przez Najwyższą Izbę Kontroli, dotyczące polityki finansowej Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej, a także zadłużenie, które uniemożliwiało jego dalszą działalność. Po likwidacji IPiEO został wraz z pracownikami, majątkiem oraz wszystkimi prawami i obowiązkami, włączony do Przemysłowego Instytutu Motoryzacji z siedzibą w Warszawie. Z kolei od 1 kwietnia 2019 roku Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji (Łukasiewicz – PIMOT) jest częścią Sieci Badawczej Łukasiewicz, będącej trzecią największą siecią badawczą w Europie. Ten projekt, o dużym potencjale komercyjnym, dostarcza obecnie atrakcyjne, kompletne i konkurencyjne rozwiązania biznesowe w obszarach:

  • biomedycyny;
  • chemii;
  • automatyki;
  • teleinformatyki;
  • materiałów;
  • zaawansowanego wytwarzania.

Sieć badawcza Łukasiewicz to obecnie aż 26 instytutów badawczych zlokalizowanych w 12 polskich miastach, stanowiących tę część nauki, która pracuje dla przedsiębiorczości i wspiera rozwój polskich firm.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Sinovoltaics ostrzega: fotowoltaika w Europie pod presją zmian

Sinovoltaics ostrzega: fotowoltaika w Europie pod presją zmian

Sinovoltaics opublikowało najnowszą wersję mapy łańcucha dostaw modułów fotowoltaicznych w Europie, Turcji, Egipcie i Kazachstanie. Choć dodano kilku nowych producentów, raport wskazuje także na falę zamknięć zakładów i bankructw. Obecna zdolność produkcyjna regionu to 21 GW modułów, 3,2 GW ogniw i 1,5 GW wlewków krzemowych

23.05.2025
Fotowoltaika Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.

Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.

Komisja Europejska zaapelowała do 44 firm naftowo-gazowych o udział w realizacji wspólnego celu Unii Europejskiej – składowania co najmniej 50 mln ton CO2 rocznie do 2030 roku. Firmy mają uczestniczyć w projekcie proporcjonalnie do swojej produkcji ropy i gazu z lat 2020–2023.

23.05.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Straty tysięcy złotych. Fotowoltaika w Wielkopolsce blokowana częściej niż w innych regionach

Straty tysięcy złotych. Fotowoltaika w Wielkopolsce blokowana częściej niż w innych regionach

Radio Poznań informuje, że wielkopolscy producenci energii słonecznej skarżą się na dyskryminację. Ich farmy są wyłączane znacznie częściej niż w innych regionach. Rekompensaty za utracone zyski sięgają zaledwie 10 procent.

23.05.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
Hithium wprowadza system ∞Power 6,25MWh dla Europy i rozpoczyna produkcję lokalną

Hithium wprowadza system ∞Power 6,25MWh dla Europy i rozpoczyna produkcję lokalną

Hithium podczas targów The smarter E Europe 2025 w Monachium zaprezentowało nowy system magazynowania energii ∞Power 6,25MWh 2h/4h w wersji dostosowanej do rynku europejskiego. System wyróżnia się m.in. wysokim poziomem bezpieczeństwa, elastycznością i odpornością na trudne warunki środowiskowe. Firma podpisała również porozumienie z hiszpańską spółką GCRPV, wspierając lokalizację produkcji na kontynencie.

23.05.2025
Magazyny energii Narzędzia Wiadomości z rynku
Hyundai i lotnisko Incheon wprowadzają roboty ładujące EV – AI przyspiesza rozwój smart infrastruktury

Hyundai i lotnisko Incheon wprowadzają roboty ładujące EV – AI przyspiesza rozwój smart infrastruktury

Hyundai Motor Group oraz Incheon International Airport Corporation ogłosiły strategiczne partnerstwo na rzecz wdrożenia robotów do automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych (ACR) wspieranych przez sztuczną inteligencję. Projekt pilotażowy ruszy na jednym z najnowocześniejszych lotnisk Azji, a jego celem jest zwiększenie wygody, bezpieczeństwa i efektywności ładowania aut elektrycznych.

23.05.2025
Elektromobilność Technologia Wiadomości z rynku
Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu

Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu

Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie dołącza do rządowego programu na rzecz rozwoju kompetencji w energetyce jądrowej. Inicjatywa Ministerstwa Przemysłu zakłada ścisłą współpracę uczelni technicznych z polskimi przedsiębiorstwami. Program przewiduje zmiany w programach nauczania oraz płatne staże w firmach z sektora jądrowego.

23.05.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły