Wypowiedzenie umowy sprzedaży energii elektrycznej? Na co zwrócić uwagę?
Zmiana sprzedawcy prądu powinna być decyzją przemyślaną. Niestety, nawet najdłuższe analizy, nie są w stanie nas w pełni zabezpieczyć. Co zrobić, jeśli zawarliśmy umowę z nowym sprzedawcą prądu, a chcielibyśmy zrezygnować z jego usług? Odpowiedzią może być wypowiedzenie umowy sprzedaży energii elektrycznej.

UWAGA!
Od 3 lipca 2021 roku obowiązuje w Polsce zakaz zawierania umów dotyczących energii elektrycznej i gazu poza lokalem przedsiębiorstwa. Więcej informacji znajdziecie w naszym artykule: Zakaz zawierania umów sprzedaży prądu czy gazu w domach konsumentów.
Procedura zmiany sprzedawcy prądu jest prosta i ogranicza się tylko do kilku podpisów. Jeśli po ich złożeniu dojdziemy do wniosku, w nieprzekraczalnym terminie 14 dni, że nowa oferta (z różnych przyczyn) nie jest dla nas, to powinniśmy, jak najszybciej złożyć oświadczenie odstąpienia od umowy. Warto pamiętać, że powyższa możliwość dotyczy tylko dokumentów zawartych poza lokalem sprzedawcy prądu. Więcej o tym poczytacie tutaj: Jak odstąpić od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem sprzedawcy prądu – wzór oświadczenia.
Jeśli nieszczęśliwie złożyło się, że upłynął termin 14-dniowy i jesteśmy niezadowoleni z usług nowego sprzedawcy, nie pozostaje nam nic innego, jak złożenie wypowiedzenia umowy na sprzedaż energii elektrycznej. Co to oznacza w praktyce?
Wypowiedzenie umowy sprzedaży energii elektrycznej – jakie możliwości?
Wypowiedzieć możemy zarówno umowę kompleksową, jak i na sprzedaż prądu, taką na czas określony lub nieokreślony – wszystko zależy jaką umowę mamy zawartą. Jednak przed podjęciem takiej decyzji, należy dokładnie zapoznać się z warunkami umowy, gdyż wypowiedzenie może czasami wiązać się z negatywnymi konsekwencjami.
Umowa na czas nieokreślony
Według prawa, osoby (konsumenci), którzy wypowiadają umowę na czas nieokreślony, nie mogą być obciążeni np. karami umownymi. Wszelkiego rodzaju klauzule zawarte w dokumencie są niezgodne z prawem. Konsument, wypowiadający taką umowę musi po prostu złożyć na piśmie odpowiedni dokument u dotychczasowej firmy energetycznej.
Umowa na czas określony
Sytuacja konsumentów wygląda zupełnie inaczej, gdy zawarli oni umowę na czas określony – w takim wypadku należy liczyć się z konsekwencjami, które są różne. Dlaczego? Ponieważ wysokość tzw. kar umownych, czy odszkodowania z tytułu zerwania umowy, regulowane jest w umowie, którą zawarł konsument.
W praktyce wypowiedzenie umowy może wiązać się ze sporym obciążeniem finansowym – jeśli zawarliśmy umowę na np. 48 miesięcy, a kara umowna za każdy miesiąc wynosi 25 zł, to skuteczne wypowiedzenie umowy po 3 miesiącach może nas kosztować aż 1125 zł! Dlatego, jeśli chcemy zrezygnować z usług sprzedawcy, to w pierwszej kolejności powinniśmy zapoznać się z konsekwencjami takiego kroku – wszystko znajdziemy w podpisanej przez nas umowie.
Gdy nie zniechęcą nas koszty, to wypowiedzenie należy złożyć w formie pisemnej – taki obowiązek nie dotyczy umów zawartych przed 11.09.2013 rokiem.
Czy zawsze zapłacimy karę umowną?
Kara umowa, czy odszkodowanie zawarte w umowie nie są „wyrokiem” ostatecznym i warto spróbować porozumieć się ze sprzedawcą. W szczególności o taką możliwość warto zawalczyć, w przypadku dokumentów zawartych w sposób nierzetelny.
Jeśli padliśmy ofiarą nieuczciwego przedstawiciela, czy nowy sprzedawca nie dochowuje warunków umowy, to warto spróbować rozwiązać umowę za porozumieniem stron, gdyż w ten sposób możemy obniżyć wysokość kar umownych lub uniknąć ich całkowicie.
Co powinno zawierać wypowiedzenie umowy sprzedaży energii elektrycznej?
Wypowiedzenie umowy należy złożyć u sprzedawcy w formie pisemnej. Taki dokument powinien zawierać dane osoby, na którą została zawarta umowa, czyli: imię, nazwisko, adres, wskazane jest też podanie numeru klienta. W piśmie należy umieścić dane firmy: pełną nazwę oraz adres. Treść wypowiedzenia musi zawierać numer umowy, natomiast nie trzeba podawać powodu wypowiedzenia.
Kiedy umowa zostaje rozwiązana?
W przypadku gospodarstw domowych, jeśli zostały dochowane wszelkie formalności, umowa zostaje rozwiązana z ostatnim dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym wypowiedzenie dotarło do firmy energetycznej – nie decyduje w tej sytuacji data wysyłki. Dla przykładu, jeśli pismo dotrze do sprzedawcy 10 czerwca, to umowa zostanie skutecznie rozwiązana 31 lipca.
Nieco inaczej terminy wyglądają w przypadku klientów biznesowych – okres wypowiedzenia określony jest w zawartej umowie może on wynosić np. jeden miesiąc, czy trzy miesiące.
Może Cię również zainteresować
Sinovoltaics ostrzega: fotowoltaika w Europie pod presją zmian
Sinovoltaics opublikowało najnowszą wersję mapy łańcucha dostaw modułów fotowoltaicznych w Europie, Turcji, Egipcie i Kazachstanie. Choć dodano kilku nowych producentów, raport wskazuje także na falę zamknięć zakładów i bankructw. Obecna zdolność produkcyjna regionu to 21 GW modułów, 3,2 GW ogniw i 1,5 GW wlewków krzemowych
Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.
Komisja Europejska zaapelowała do 44 firm naftowo-gazowych o udział w realizacji wspólnego celu Unii Europejskiej – składowania co najmniej 50 mln ton CO2 rocznie do 2030 roku. Firmy mają uczestniczyć w projekcie proporcjonalnie do swojej produkcji ropy i gazu z lat 2020–2023.
Straty tysięcy złotych. Fotowoltaika w Wielkopolsce blokowana częściej niż w innych regionach
Radio Poznań informuje, że wielkopolscy producenci energii słonecznej skarżą się na dyskryminację. Ich farmy są wyłączane znacznie częściej niż w innych regionach. Rekompensaty za utracone zyski sięgają zaledwie 10 procent.
Hithium wprowadza system ∞Power 6,25MWh dla Europy i rozpoczyna produkcję lokalną
Hithium podczas targów The smarter E Europe 2025 w Monachium zaprezentowało nowy system magazynowania energii ∞Power 6,25MWh 2h/4h w wersji dostosowanej do rynku europejskiego. System wyróżnia się m.in. wysokim poziomem bezpieczeństwa, elastycznością i odpornością na trudne warunki środowiskowe. Firma podpisała również porozumienie z hiszpańską spółką GCRPV, wspierając lokalizację produkcji na kontynencie.
Hyundai i lotnisko Incheon wprowadzają roboty ładujące EV – AI przyspiesza rozwój smart infrastruktury
Hyundai Motor Group oraz Incheon International Airport Corporation ogłosiły strategiczne partnerstwo na rzecz wdrożenia robotów do automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych (ACR) wspieranych przez sztuczną inteligencję. Projekt pilotażowy ruszy na jednym z najnowocześniejszych lotnisk Azji, a jego celem jest zwiększenie wygody, bezpieczeństwa i efektywności ładowania aut elektrycznych.
Staże i nowe kierunki: AGH wspiera rozwój polskiego atomu
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie dołącza do rządowego programu na rzecz rozwoju kompetencji w energetyce jądrowej. Inicjatywa Ministerstwa Przemysłu zakłada ścisłą współpracę uczelni technicznych z polskimi przedsiębiorstwami. Program przewiduje zmiany w programach nauczania oraz płatne staże w firmach z sektora jądrowego.
Komentarze