Już 2500 autobusów eCitaro na europejskich drogach – Mercedes-Benz z rekordem
Już ponad 2500 autobusów elektrycznych eCitaro trafiło do europejskich operatorów transportu publicznego. Od 2018 roku pojazdy te z powodzeniem realizują przewozy m.in. w Niemczech, Francji, Polsce, Szwecji i Austrii. Producent stale rozwija gamę modelową, wprowadzając innowacje zwiększające zasięg, bezpieczeństwo i komfort użytkowania.

Rosnąca popularność eCitaro w europejskich miastach
Od rozpoczęcia produkcji seryjnej pod koniec 2018 roku, Mercedes-Benz dostarczył ponad 2500 niskopodłogowych autobusów elektrycznych eCitaro. Pojazdy te trafiły do wielu miast w Niemczech, takich jak Stuttgart, Hamburg, Bonn, Drezno, Brema, Wiesbaden, Norymberga i Mannheim. Zaufaniem obdarzyły je również firmy transportowe z Francji, Włoch, Szwecji, Austrii, Szwajcarii, Polski i innych krajów Europy.
Stały rozwój wariantów i technologii napędowych
Początkowo eCitaro był oferowany jako 12,14-metrowy autobus solo z akumulatorami o pojemności do 243 kWh. Obecnie wykorzystuje akumulatory NMC3 (niklowo-manganowo-kobaltowe) trzeciej generacji o pojemności do 588 kWh. Krótszy wariant eCitaro K (10,63 m) zapewnia taką samą moc i elastyczność w zastosowaniu.
W ofercie znajduje się także przegubowy eCitaro G o długości 18,13 m, który może być wyposażony w maksymalnie siedem pakietów akumulatorów o łącznej pojemności do 686 kWh.
Nowe możliwości: ogniwa paliwowe i tryb wodorowy
W 2023 roku wprowadzono modele eCitaro fuel cell i eCitaro G fuel cell z ogniwem paliwowym o mocy 60 kW i zbiornikami wodoru na dachu. Te rozwiązania zwiększają zasięg bez potrzeby ładowania z zewnętrznego źródła. Wersje solo posiadają trzy pakiety akumulatorów (294 kWh), a przegubowe – do czterech (392 kWh).
Nowością 2025 roku jest tryb „H2 mode”, w którym autobus korzysta wyłącznie z wodoru jako źródła energii. Podczas jazdy ogniwo paliwowe ładuje akumulatory, eliminując potrzebę ładowania stacjonarnego.
Od 2026 roku wszystkie wersje eCitaro będą dostępne z akumulatorami NMC4, oferującymi większą pojemność, wyższy zasięg i dłuższą żywotność, również przy szybkim ładowaniu z mocą do 300 kW.
Efektywne zarządzanie energią i komfort cieplny
Jednym z kluczowych czynników wpływających na zasięg jest zużycie energii przez systemy ogrzewania i klimatyzacji. System zarządzania termicznego eCitaro zmniejsza zapotrzebowanie na energię do tych celów o 40% w porównaniu do wersji spalinowej. Wysokonapięciowe akumulatory są odpowiednio temperowane, a wnętrze ogrzewane energooszczędną pompą ciepła.
Kompleksowe podejście do bezpieczeństwa
Kokpit eCitaro bazuje na sprawdzonym układzie z modelu Citaro, co ułatwia zmianę kierowców. Wskaźnik obrotomierza zastępuje miernik mocy, a dodatkowy ekran pokazuje poziom napełnienia zbiorników wodoru.
Bezpieczeństwo zapewniają m.in. moduły baterii odporne na uderzenia, testowane zgodnie z przepisami ADR. Autobusy wyposażono w systemy wspomagające: Sideguard Assist 2. generacji, Frontguard Assist, kamerę cofania, Traffic Sign Assist, TPM, Attention Assist oraz interfejs do alkomatu. Systemy filtracji powietrza mają warstwę przeciwwirusową.
Opcjonalnie dostępne są kamery 360° (solo) i 270° (przegubowe), asystent awaryjnego hamowania Preventive Brake Assist 2 oraz system MirrorCam.
Różnorodne możliwości ładowania
eCitaro może być ładowany przez wtyczkę (cztery lokalizacje gniazda), pantograf lub szyny ładujące. Dzięki modułowej technologii ładowania możliwa jest zarówno ładowanie w zajezdni, jak i tzw. opportunity charging.
Elektromobilność i usługi cyfrowe z jednego źródła
Daimler Buses oferuje pełne wsparcie w zakresie elektromobilności – od pojazdów, przez infrastrukturę ładowania, po zarządzanie zajezdnią. Wszystkie nowe autobusy eCitaro są wyposażone w pakiet usług cyfrowych już od momentu dostawy.
Zobacz również:- IRENA: 90% pojazdów musi być elektrycznych do 2050 roku
- RWTH Aachen rewolucjonizuje transport: autobus połączy się z kolejką linową
- 15 mln euro dla ARTHUR BUS™: Lublin zamawia 20 autobusów wodorowych
Źródło: Daimler Truck
Może Cię również zainteresować
Grudziądzki blok CCGT na finiszu budowy. Rozruch jeszcze w 2025 roku
Budowa nowoczesnej elektrowni gazowo-parowej CCGT w Grudziądzu osiągnęła ponad 90% zaawansowania. Jak zapowiada inwestor – spółka Energa z Grupy ORLEN – jeszcze w tym roku planowany jest rozruch instalacji, a od 2026 r. blok ma świadczyć usługę mocową. Inwestycja wpisuje się w transformację energetyczną i zastępowanie węgla bardziej elastycznymi źródłami.
Polska kluczowym partnerem odbudowy Ukrainy: zielona energia i logistyka
Polska odgrywa kluczową rolę w odbudowie Ukrainy po rosyjskiej agresji. Podczas Ukraine Recovery Conference 2025 w Rzymie, ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska podkreśliła znaczenie zaangażowania Polski w procesy inwestycyjne, logistyczne i energetyczne. Polskie firmy, dzięki innowacyjnym technologiom, mają szansę stać się istotnym partnerem w zrównoważonej odbudowie Ukrainy.
WindEurope walczy z deficytem pracowników – nowe praktyki i cele dla młodych
WindEurope intensyfikuje działania na rzecz wzmocnienia ścieżek zawodowych i zwiększenia liczby wykwalifikowanych pracowników dla europejskiego sektora energetyki wiatrowej. Organizacja dołączyła do Europejskiego Sojuszu na rzecz Praktyk Zawodowych (EAfA), zobowiązując się do promocji karier technicznych oraz rozwijania oferty staży i praktyk w branży wiatrowej.
MIT rozdaje 1,2 mln dolarów na innowacje. Poznaj nowe przełomowe badania
MIT Energy Initiative (MITEI) przyznało ponad 1,2 mln dolarów na wsparcie siedmiu nowatorskich projektów badawczych z zakresu energii. W ramach programu Seed Fund naukowcy otrzymają po 175 tys. dolarów na rozwój swoich pomysłów przez dwa lata. Projekty obejmują szerokie spektrum tematów: od recyklingu metali ziem rzadkich po nowatorskie metody zarządzania energią w centrach danych.
Baltpool ostrzega: Polska potrzebuje danych, a nie spekulacji o biomasie
W ostatnich tygodniach w Polsce nasiliły się obawy dotyczące potencjalnego niedoboru biomasy. Jednak eksperci podkreślają, że nie ma twardych dowodów potwierdzających te przypuszczenia. Baltpool, międzynarodowa giełda biomasy, wzywa do oparcia toczącej się debaty na danych i faktach, a nie spekulacjach.
Międzynarodowe fundusze klimatyczne wsparły czystą energię miliardami
Międzynarodowe fundusze klimatyczne (MCF) przeznaczyły 7,8 mld USD na projekty czystej energii w latach 2015-2024. Najwięcej środków trafiło do Azji i Afryki. Fundusze te przyczyniają się do realizacji transformacji energetycznej poprzez finansowanie projektów wytwarzania energii, magazynowania oraz sektora końcowego.
Komentarze