Kalifornia pozywa Trumpa. Chodzi o zablokowane 5 mld dolarów na infrastrukturę dla EV
Kalifornia oraz 16 innych stanów pozywają administrację Donalda Trumpa za wstrzymanie wypłat 5 miliardów dolarów z federalnego funduszu na rozwój infrastruktury dla pojazdów elektrycznych (EV). Sprawa może zaważyć na przyszłości transformacji energetycznej w USA oraz zakresie działania władzy federalnej.

Kalifornia kontra Trump – batalia o fundusze na infrastrukturę EV
Kalifornia, wspólnie z 16 stanami, złożyła pozew przeciwko administracji Donalda Trumpa, zarzucając jej bezprawne wstrzymanie wypłat z funduszu federalnego przeznaczonego na rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych. Chodzi o środki przyznane w ramach Infrastructure Investment and Jobs Act (znanego jako Bipartisan Infrastructure Law), a konkretnie o program NEVI (National Electric Vehicle Infrastructure Formula Program).
Tło sporu: blokada funduszy pierwszego dnia prezydentury
Już w pierwszym dniu powrotu do Białego Domu, Donald Trump podpisał rozporządzenie wykonawcze, które nakazywało agencjom federalnym wstrzymanie wypłat z funduszy przeznaczonych na infrastrukturę dla EV. Dla Kalifornii oznacza to utratę ponad 300 milionów dolarów – kwoty, która miała wspierać rozwój zielonych miejsc pracy i rozbudowę kluczowej infrastruktury.
Gubernator Gavin Newsom ostro skomentował decyzję Trumpa, nazywając ją „kolejnym prezentem dla Chin” i ostrzegając, że takie działania oddają przewagę technologiczną konkurentom zagranicznym.
Z kolei prokurator generalny Kalifornii Rob Bonta zarzucił administracji faworyzowanie interesów branży paliw kopalnych kosztem środowiska i gospodarki przyszłości.
Stawką nie tylko fundusze, ale i podział kompetencji
Pozew zarzuca Federalnej Administracji Autostrad (FHWA), że jej działania naruszają Konstytucję, lekceważą decyzje Kongresu i podważają wysiłki stanów w zakresie polityki klimatycznej. Jeśli Kalifornia wygra, może to ograniczyć możliwość prezydenta do blokowania funduszy zatwierdzonych przez Kongres – co może mieć daleko idące skutki dla relacji stan-federacja w USA.
Kalifornia liderem transformacji transportu
Kalifornia od lat jest liderem w dziedzinie elektromobilności. Stan może pochwalić się ponad 178 tysiącami publicznych i współdzielonych punktów ładowania oraz planem całkowitego zakazu sprzedaży nowych pojazdów spalinowych do 2035 roku. Dodatkowo władze stanowe przeznaczyły:
- 640 mln dolarów na infrastrukturę dla zeroemisyjnych ciężarówek i autobusów,
- 500 mln dolarów na zakup 1 000 elektrycznych autobusów szkolnych,
- 1,3 mld dolarów na transport publiczny w oparciu o technologie niskoemisyjne.
Kalifornia kontynuuje również ofensywę prawną przeciwko taryfom federalnym oraz rozwija współpracę międzynarodową w celu ochrony interesów gospodarczych.
Co dalej?
Program NEVI miał na celu budowę 500 tys. stacji ładowania w całych Stanach Zjednoczonych do 2030 roku. Opóźnienia w jego realizacji mogą znacząco utrudnić rozwój rynku EV – nie tylko w Kalifornii, ale w całych USA. Tymczasem Międzynarodowa Agencja Energii prognozuje, że do końca dekady sprzedaż pojazdów elektrycznych na świecie sięgnie 45 milionów rocznie.
Zobacz również:- Nissan i SK On tworzą 1700 miejsc pracy i inwestują 1,16 mld dolarów w elektromobilność
- Porsche inwestuje w przyszłość, ale rewiduje strategię elektromobilności
- EV pobijają kolejne rekordy w Polsce. Licznik Elektromobilności I kwartał 2025
Źródło: Lawyer Monthly
Może Cię również zainteresować
Westinghouse i INSA Lyon wspólnie przyspieszą rozwój SMR i innowacji materiałowych w energetyce jądrowej
Westinghouse Electric Company oraz francuski instytut INSA Lyon zacieśniają współpracę badawczą. Wspólnie zamierzają rozwijać nowe technologie materiałowe, kluczowe dla przyszłości energetyki jądrowej, w tym reaktorów IV generacji (SMR/AMR).
Włosi stawiają na SMR: Nuclitalia rusza z badaniami nad nową energią
Enel, Ansaldo Energia i Leonardo utworzyły wspólnie spółkę Nuclitalia, której celem będzie rozwój technologii nowej generacji w sektorze energetyki jądrowej. Nowa firma skoncentruje się na badaniach nad małymi reaktorami modułowymi (SMR) i analizie możliwości wdrożenia ich we Włoszech.
Nowy etap dla Vestas w Polsce. Fabryka w Goleniowie przechodzi pod ich skrzydła
Vestas przejmuje fabrykę łopat w Goleniowie od LM Wind Power. Zakład będzie kontynuował produkcję komponentów dla turbin wiatrowych na potrzeby rynku europejskiego. Transakcja wzmacnia pozycję Vestas w regionie i wpisuje się w szerszy plan rozwoju zielonej energetyki.
275 tys. klientów ScottishPower zaoszczędziło już 2 mln funtów na prądzie
Brytyjski dostawca energii ScottishPower ogłosił, że jego klienci zaoszczędzili łącznie 2 miliony funtów od momentu wprowadzenia programu „half price electricity at weekends”. Zniżka, obowiązująca w weekendy, zachęca do korzystania z energii w bardziej ekologicznych i tańszych godzinach.
Enea Operator buduje magazyn energii. Nowa inwestycja wsparta środkami z NFOŚiGW
Enea Operator podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie budowy nowoczesnej instalacji magazynowania energii. To kolejny krok w kierunku transformacji sieci elektroenergetycznej i wsparcia dla rozwoju energetyki rozproszonej.
PGE Baltica rusza z badaniami dna Bałtyku dla farmy wiatrowej Baltica 9
PGE Baltica podpisała umowę na wykonanie kluczowych badań geofizycznych dla projektu Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica 9. Prace mają na celu zminimalizowanie ryzyka związanego z budową i będą realizowane w III kwartale 2025 roku.
Komentarze