Kalifornia przekroczyła 200 000 publicznych ładowarek do pojazdów elektrycznych
Stan Kalifornia poinformował o przekroczeniu liczby 200 000 publicznie dostępnych i współdzielonych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. To o 68% więcej niż liczba dystrybutorów benzyny w całym stanie.
Władze Kalifornii ogłosiły, że liczba publicznie dostępnych oraz współdzielonych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (EV) w tym stanie przekroczyła 201 180. Według danych kalifornijskiej agencji energetycznej California Energy Commission (CEC), oznacza to wzrost o 22 631 punktów od ostatniego raportu z marca 2025 roku.
Dynamiczny rozwój infrastruktury ładowania EV
Obecnie w Kalifornii jest o 68% więcej publicznych punktów ładowania niż dystrybutorów benzyny. Publiczne ładowarki dostępne są m.in. przy sklepach, parkingach park&ride czy stacjach benzynowych, a współdzielone punkty znajdują się np. na osiedlach mieszkaniowych, w miejscach pracy, gabinetach lekarskich czy obiektach sportowych. Dodatkowo szacuje się, że w domach jednorodzinnych zainstalowano już około 800 000 prywatnych ładowarek EV.
Z rozbudowaną siecią publicznych ładowarek, stają się one wszechobecne w Kalifornii. Naszym celem jest, aby jazda pojazdem elektrycznym była oczywistym wyborem dla mieszkańców. Są one przyjemne w prowadzeniu, nie wymagają wymiany oleju, nie powodują smogu, a ładowanie staje się coraz łatwiejsze dzięki publicznej infrastrukturze.
– Nancy Skinner, komisarz California Energy Commission
Wsparcie finansowe i dostępność ładowarek
Do końca września 2025 roku wciąż obowiązują federalne zachęty finansowe na zakup nowych pojazdów zeroemisyjnych (ZEV), w tym EV i pojazdów wodorowych – do 7 500 USD na nowe oraz do 4 000 USD na używane. Dostępne są także dofinansowania na domowe ładowarki i magazyny energii do 1 000 USD. Według władz stanowych, aż 94% mieszkańców Kalifornii mieszka w odległości do 10 minut jazdy od publicznej ładowarki EV.
Struktura sieci ładowania i wzrost liczby punktów
Najwięcej ładowarek publicznych w Kalifornii to urządzenia typu Level 2, które pozwalają naładować pojazd na dystans 25–35 mil w ciągu godziny. Coraz więcej pojawia się także szybkich ładowarek DCFC (Direct Current Fast Charger), które umożliwiają niemal pełne naładowanie pojazdu w 15–45 minut. Od ostatniego raportu liczba publicznych i współdzielonych ładowarek DCFC wzrosła o 14%, a ładowarek Level 2 o 25%.
Inwestycje i plany na przyszłość
Agencje stanowe w Kalifornii podejmują działania na rzecz dalszego rozwoju infrastruktury ładowania, m.in.:
- przyznawanie grantów na instalacje publiczne, w miejscach pracy i domach wielorodzinnych,
- priorytetowe traktowanie inwestycji w szybkie ładowarki DCFC,
- opracowanie planu infrastruktury ZEV,
- ustanowienie standardów niezawodności ładowarek.
Opublikowano także raport dotyczący realizacji rozporządzenia gubernatora Gavina Newsoma, potwierdzający zaangażowanie stanu w rozwój pojazdów zeroemisyjnych.
Ładowanie pojazdów ciężarowych i transportu publicznego
California Energy Commission poinformowała również o 20 093 punktach ładowania i tankowania wodoru dla pojazdów średnich i ciężkich (MDHD ZEV) – to wzrost o 3 766 punktów (23%) względem lutego 2025 roku. Choć pojazdy ciężarowe stanowią tylko 6% floty, odpowiadają za ponad 35% emisji z transportu i 25% drogowych emisji gazów cieplarnianych w stanie. Rozbudowa infrastruktury MDHD ZEV ma ograniczyć zanieczyszczenie powietrza, zwłaszcza w pobliżu głównych szlaków komunikacyjnych.
Zobacz również:
- Nowe inicjatywy Komisji Europejskiej dla przewagi Europy w motoryzacji i elektromobilności
- Solaris dostarczy 30 autobusów elektrycznych do Gdańska – nowe inwestycje w elektromobilność
- Elektromobilność w Europie: rekordowy wzrost sprzedaży i wyzwania dla producentów
- Nowe otwarcie Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych: nacisk na elektromobilność i rozwój sieci
- TotalEnergies i XING Mobility wspólnie rozwijają technologię chłodzenia bateryjnego dla rynku elektromobilności
Źródło: California Energy Commission
Może Cię również zainteresować
Trendy i polityki rynku hybryd plug-in: Chiny, Europa i USA w porównaniu
Rynek hybryd plug-in (PHEV) w latach 2021-2024 rozwijał się dynamicznie w Chinach, stagnował w USA i notował spadki w Europie. Analizujemy przyczyny tych zmian oraz różnice w politykach regulacyjnych trzech największych rynków PHEV na świecie.
VSB Polska rozpoczyna budowę jednego z największych parków hybrydowych w Polsce – 303 MWp w Brzezince
VSB Polska rozpoczęła budowę nowoczesnego parku hybrydowego w województwie dolnośląskim. Inwestycja o mocy 303 MWp obejmuje fotowoltaikę, magazyn energii oraz elementy infrastruktury wspierające transformację energetyczną regionu.
UE i Brazylia wspólnie wzmacniają rynki węglowe – Deklaracja liderów podczas COP30
Unia Europejska i Brazylia zacieśniają współpracę na rzecz globalnych rynków węglowych. Podczas COP30 w Belém podpisano Deklarację liderów, która ma przyspieszyć wdrażanie polityk cenowych CO2 i wspierać realizację celów Porozumienia Paryskiego.
COP30: UE przyspiesza transformację energetyczną – kluczowe inwestycje w OZE i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła postępy w globalnej transformacji energetycznej. UE stawia na potrojenie mocy OZE do 2030 roku, rozwój infrastruktury i wsparcie dla Afryki.
Local content i repolonizacja łańcuchów dostaw na EuroPOWER & OZE POWER
Podczas 42. edycji konferencji EuroPOWER & OZE POWER w Warszawie Minister Aktywów Państwowych Wojciech Balczun podkreślił znaczenie local content i repolonizacji łańcuchów dostaw dla transformacji energetycznej i rozwoju polskiej gospodarki.
Prezes URE rozpoczyna konsultacje dotyczące magazynów energii operatorów systemów elektroenergetycznych
Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konsultacje dotyczące magazynów energii posiadanych przez operatorów systemów elektroenergetycznych. Celem jest sprawdzenie zainteresowania innych podmiotów przejęciem i eksploatacją tych instalacji.

Komentarze