Kalifornia z rekordem: 48% więcej ładowarek EV niż dystrybutorów paliwa
Kalifornia przekroczyła symboliczną barierę w transformacji transportu – stan dysponuje obecnie o 48% większą liczbą publicznych i współdzielonych prywatnych ładowarek do pojazdów elektrycznych (EV) niż tradycyjnych dystrybutorów paliwa. Według władz, w całym stanie działa już ponad 178 000 punktów ładowania.

178 tysięcy ładowarek EV – szybki rozwój sieci
Zgodnie z ogłoszeniem gubernatora Gavina Newsoma z 20 marca 2025 roku, w Kalifornii zainstalowano już 178 549 publicznych i współdzielonych prywatnych ładowarek EV. To oznacza wzrost o ponad 26 000 punktów od sierpnia 2024 roku i ponad dwukrotny przyrost w porównaniu do roku 2022.

Dla porównania, szacowana liczba dystrybutorów paliwa w stanie to 120 000. Tym samym Kalifornia jako pierwszy stan w USA może pochwalić się znaczną przewagą infrastruktury dla pojazdów elektrycznych nad tradycyjną siecią tankowania.
„Kalifornia idzie w przeciwnym kierunku niż działania federalne – ułatwiamy ładowanie aut elektrycznych i oferujemy więcej możliwości niż kiedykolwiek wcześniej” – skomentował gubernator Gavin Newsom.
Większość to ładowarki poziomu 2, rośnie też liczba szybkich stacji
Z łącznej liczby ponad 178 000 ładowarek:
- ponad 162 000 to ładowarki poziomu 2 (wolniejsze, ale powszechnie instalowane m.in. przy budynkach),
- prawie 17 000 to ładowarki szybkiego ładowania (DC Fast Chargers),
- a dodatkowo ponad 700 000 domowych ładowarek poziomu 2 działa w jednorodzinnych gospodarstwach domowych.
„Codziennie poprawiamy doświadczenie kierowców EV w Kalifornii” – powiedział David Hochschild, przewodniczący Kalifornijskiej Komisji Energetycznej (CEC). „Rozbudowujemy infrastrukturę także w trudno dostępnych lokalizacjach, co czyni wybór EV łatwiejszym dla coraz większej liczby osób.”
1,4 mld dolarów na infrastrukturę i nowe standardy
Kalifornia przeznaczyła 1,4 miliarda dolarów na rozwój infrastruktury ładowania i sieci wodorowej. Jednym z kluczowych projektów jest Fast Charge California, w ramach którego 55 milionów dolarów trafi na instalację szybkich ładowarek w lokalizacjach publicznych i przy firmach. Projekt jest częścią programu CALeVIP, największej w kraju inicjatywy wspierającej rozwój stacji ładowania. Dodatkowo, osoby o niższych dochodach mogą ubiegać się o dotacje i ulgi na zakup i instalację ładowarek.
Lepsze dane i uproszczone procedury
CEC intensyfikuje również zbieranie i analizę danych, co umożliwia efektywniejsze planowanie i lokalizowanie nowych stacji. Tylko w 2024 roku do bazy danych dodano 73 537 ładowarek, z czego blisko 38 000 to nowo zainstalowane punkty. Pozostałe zostały wcześniej pominięte w statystykach, a teraz zidentyfikowane dzięki nowym źródłom danych.
Równolegle uproszczono procesy pozwoleniowe – kalifornijski prokurator generalny przypomniał lokalnym władzom o obowiązku przyspieszania zatwierdzania projektów EV. Trwają także prace nad standardami niezawodności stacji ładowania i długofalowym planem rozwoju infrastruktury, który uwzględnia m.in. rosnące obciążenie sieci.
EV coraz popularniejsze wśród mieszkańców
W ciągu ostatnich dwóch lat 1 na 4 nowe auta sprzedane w Kalifornii to pojazd zeroemisyjny. Według Kalifornijskiej Rady ds. Zasobów Powietrza (CARB), 30% wszystkich nowych EV sprzedanych w USA trafia właśnie do Kalifornii.
Rozbudowa sieci ładowania to tylko jeden z elementów szerszej strategii stanu – władze inwestują także w czyste paliwa, transport publiczny oraz modernizację sieci energetycznej.
Zobacz również:
- Elektryczna rewolucja: Polska przekroczyła milion hybryd i 9 tys. stacji ładowania
- Elektryczna rewolucja w Europie c.d.: Jak samochody elektryczne mogą stabilizować sieć i generować oszczędności?
- Licznik Elektromobilności – podsumowanie 2024 roku
- Dramatyczny spadek rejestracji pojazdów elektrycznych w 2024. Przyczyny?
Źródło: opracowanie własne, na podstawie CA GOV.
Może Cię również zainteresować
Przełom w produkcji zielonego wodoru. Koreańczycy pokazali system działający wyłącznie dzięki słońcu
Koreański Instytut Maszyn i Materiałów (KIMM) opracował nową technologię, która może zrewolucjonizować produkcję wodoru przy użyciu naturalnego światła słonecznego. Dzięki uproszczeniu procesu i zwiększeniu wydajności ogniw fotoelektrochemicznych, możliwa staje się masowa i opłacalna produkcja zielonego wodoru.
Hydrogen Bank: UE rozdaje 992 mln euro. Hiszpania i Norwegia zgarniają najwięcej
Komisja Europejska przeznacza prawie 1 mld euro na rozwój zielonego wodoru w ramach Hydrogen Bank. Wsparcie otrzyma 15 projektów, głównie w Hiszpanii i Norwegii. Celem jest produkcja 2,2 mln ton odnawialnego wodoru w dekadę. To ważny krok, ale eksperci wskazują na bariery infrastrukturalne.
Ponad 2,5 mld zł na „Dystrybucję kolejową 4.0.” – PGE modernizuje sieć zasilającą kolej
PGE otrzymała ponad 2,56 mld zł na modernizację sieci dystrybucyjnej dla kolei. Projekt zwiększy bezpieczeństwo, jakość energii i umożliwi integrację OZE z infrastrukturą kolejową.
Zmiany w zagospodarowaniu elektroodpadów coraz bliżej. Resort klimatu szykuje nowe obowiązki dla użytkowników PV
Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Projekt zakłada m.in. nowe obowiązki dla użytkowników starszych paneli fotowoltaicznych oraz wprowadzenie instytucji autoryzowanego przedstawiciela dla zagranicznych firm. Nowela ma dostosować polskie przepisy do unijnego prawa i może wejść w życie jeszcze w tym roku.
Baltic Towers rusza z produkcją. Gdańska fabryka wież wiatrowych osiągnie pełną moc do 2026 roku
Na gdańskiej wyspie Ostrów powstaje największa i najnowocześniejsza fabryka morskich wież wiatrowych w Europie. Baltic Towers, wspólne przedsięwzięcie ARP i GRI Renewable Industries, już w przyszłym tygodniu rozpocznie produkcję. Do końca 2026 roku zakład osiągnie pełną zdolność operacyjną – będzie mógł wytwarzać ponad 150 wież rocznie.
Engie kończy z węglem w Słupsku. Powstaje nowoczesna pompa ciepła za 70 mln zł
W Słupsku rozpoczęto budowę nowego, ekologicznego źródła ciepła opartego na pompie ciepła i kogeneracji gazowej. Inwestycja spółki Engie ma umożliwić całkowite odejście od węgla i pokryć nawet 20% rocznego zapotrzebowania miasta na ciepło.
Komentarze