Kalifornia z rekordem: 48% więcej ładowarek EV niż dystrybutorów paliwa
Kalifornia przekroczyła symboliczną barierę w transformacji transportu – stan dysponuje obecnie o 48% większą liczbą publicznych i współdzielonych prywatnych ładowarek do pojazdów elektrycznych (EV) niż tradycyjnych dystrybutorów paliwa. Według władz, w całym stanie działa już ponad 178 000 punktów ładowania.
178 tysięcy ładowarek EV – szybki rozwój sieci
Zgodnie z ogłoszeniem gubernatora Gavina Newsoma z 20 marca 2025 roku, w Kalifornii zainstalowano już 178 549 publicznych i współdzielonych prywatnych ładowarek EV. To oznacza wzrost o ponad 26 000 punktów od sierpnia 2024 roku i ponad dwukrotny przyrost w porównaniu do roku 2022.

Dla porównania, szacowana liczba dystrybutorów paliwa w stanie to 120 000. Tym samym Kalifornia jako pierwszy stan w USA może pochwalić się znaczną przewagą infrastruktury dla pojazdów elektrycznych nad tradycyjną siecią tankowania.
„Kalifornia idzie w przeciwnym kierunku niż działania federalne – ułatwiamy ładowanie aut elektrycznych i oferujemy więcej możliwości niż kiedykolwiek wcześniej” – skomentował gubernator Gavin Newsom.
Większość to ładowarki poziomu 2, rośnie też liczba szybkich stacji
Z łącznej liczby ponad 178 000 ładowarek:
- ponad 162 000 to ładowarki poziomu 2 (wolniejsze, ale powszechnie instalowane m.in. przy budynkach),
- prawie 17 000 to ładowarki szybkiego ładowania (DC Fast Chargers),
- a dodatkowo ponad 700 000 domowych ładowarek poziomu 2 działa w jednorodzinnych gospodarstwach domowych.
„Codziennie poprawiamy doświadczenie kierowców EV w Kalifornii” – powiedział David Hochschild, przewodniczący Kalifornijskiej Komisji Energetycznej (CEC). „Rozbudowujemy infrastrukturę także w trudno dostępnych lokalizacjach, co czyni wybór EV łatwiejszym dla coraz większej liczby osób.”
1,4 mld dolarów na infrastrukturę i nowe standardy
Kalifornia przeznaczyła 1,4 miliarda dolarów na rozwój infrastruktury ładowania i sieci wodorowej. Jednym z kluczowych projektów jest Fast Charge California, w ramach którego 55 milionów dolarów trafi na instalację szybkich ładowarek w lokalizacjach publicznych i przy firmach. Projekt jest częścią programu CALeVIP, największej w kraju inicjatywy wspierającej rozwój stacji ładowania. Dodatkowo, osoby o niższych dochodach mogą ubiegać się o dotacje i ulgi na zakup i instalację ładowarek.
Lepsze dane i uproszczone procedury
CEC intensyfikuje również zbieranie i analizę danych, co umożliwia efektywniejsze planowanie i lokalizowanie nowych stacji. Tylko w 2024 roku do bazy danych dodano 73 537 ładowarek, z czego blisko 38 000 to nowo zainstalowane punkty. Pozostałe zostały wcześniej pominięte w statystykach, a teraz zidentyfikowane dzięki nowym źródłom danych.
Równolegle uproszczono procesy pozwoleniowe – kalifornijski prokurator generalny przypomniał lokalnym władzom o obowiązku przyspieszania zatwierdzania projektów EV. Trwają także prace nad standardami niezawodności stacji ładowania i długofalowym planem rozwoju infrastruktury, który uwzględnia m.in. rosnące obciążenie sieci.
EV coraz popularniejsze wśród mieszkańców
W ciągu ostatnich dwóch lat 1 na 4 nowe auta sprzedane w Kalifornii to pojazd zeroemisyjny. Według Kalifornijskiej Rady ds. Zasobów Powietrza (CARB), 30% wszystkich nowych EV sprzedanych w USA trafia właśnie do Kalifornii.
Rozbudowa sieci ładowania to tylko jeden z elementów szerszej strategii stanu – władze inwestują także w czyste paliwa, transport publiczny oraz modernizację sieci energetycznej.
Zobacz również:
- Elektryczna rewolucja: Polska przekroczyła milion hybryd i 9 tys. stacji ładowania
- Elektryczna rewolucja w Europie c.d.: Jak samochody elektryczne mogą stabilizować sieć i generować oszczędności?
- Licznik Elektromobilności – podsumowanie 2024 roku
- Dramatyczny spadek rejestracji pojazdów elektrycznych w 2024. Przyczyny?
Źródło: opracowanie własne, na podstawie CA GOV.
Może Cię również zainteresować
Energa Obrót zapewni energię dla Rafinerii Gdańskiej do 2028 roku
Energa Obrót wygrała przetarg Rafinerii Gdańskiej na dostawy energii elektrycznej do 2028 roku. Umowa obejmuje ponad 2 TWh energii i umacnia pozycję Energi jako kluczowego partnera biznesowego w regionie.
ORLEN z decyzją środowiskową dla Baltic East – druga morska farma coraz bliżej realizacji
Projekt Baltic East, druga morska farma wiatrowa Grupy ORLEN, otrzymał kluczową decyzję środowiskową. Inwestycja o mocy 1 GW zasili ponad 1,25 mln gospodarstw domowych czystą energią i otwiera drogę do udziału w pierwszej polskiej aukcji offshore wind.
Inwestycje w OZE osiągnęły 807 mld USD w 2024 roku – raport IRENA
Globalne inwestycje w transformację energetyczną wzrosły do rekordowych 2,4 bln USD w 2024 r., jednak tempo wzrostu w sektorze OZE wyraźnie spowolniło.
CPK rozpoczyna przygotowania do pierwszego odwiertu geotermalnego
Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę na przygotowanie dokumentacji dla pierwszego odwiertu geotermalnego. To krok w stronę wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie nowego lotniska w Nowym Oryszewie.
TAURON EKO Premium zasili stacje ładowania eTAURON w 2026 roku
TAURON zakontraktował zieloną energię EKO Premium dla swojej sieci stacji ładowania eTAURON na 2026 rok. Dzięki temu niemal wszystkie ładowarki koncernu będą korzystać z energii pochodzącej wyłącznie z OZE, wspierając rozwój elektromobilności i redukcję emisji CO2.
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]

Komentarze