Kia PV5 WAV: pierwszy elektryczny bus dostępny dla osób z niepełnosprawnością
Kia zaprezentowała model PV5 WAV podczas szczytu Financial Times’ Future of the Car w Londynie. To w pełni elektryczny pojazd dostosowany do potrzeb osób poruszających się na wózkach. Model powstał we współpracy z brytyjską organizacją Motability Operations Ltd. PV5 WAV jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na dostępne środki transportu w kontekście elektromobilności.

Nowy model w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby
Podczas wydarzenia Financial Times’ Future of the Car Summit Kia zaprezentowała model PV5 WAV (Wheelchair Accessible Vehicle). Jest to pojazd elektryczny opracowany z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. Projekt zrealizowano we współpracy z Motability Operations Ltd – największą w Wielkiej Brytanii firmą leasingową, obsługującą osoby otrzymujące świadczenia z tytułu niepełnosprawności.
Nowy model jest częścią szerszej strategii Kia jako dostawcy Zrównoważonych Rozwiązań Mobilności (Sustainable Mobility Solutions Provider). Firma akcentuje swoje zaangażowanie w rozwój pojazdów, które odpowiadają na potrzeby użytkowników o ograniczonej mobilności.
E-wersja WAV jako odpowiedź na zmiany rynkowe
Rozwój PV5 WAV wpisuje się w rosnące zapotrzebowanie na pojazdy dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Wpływ na to mają m.in. wydłużająca się długość życia oraz starzejące się społeczeństwa. Jednocześnie tradycyjne WAV-y opierały się zazwyczaj na pojazdach z silnikami spalinowymi, które są stopniowo wycofywane. W związku z tym rozwój elektrycznych wersji WAV staje się koniecznością.
Kia posiada doświadczenie w działaniach na rzecz dostępności. Od 2012 roku firma prowadziła w Korei Południowej projekt „Green Trip”, wspierający prawo osób z niepełnosprawnościami do swobodnego podróżowania. W 2021 roku działania te rozszerzono na Stany Zjednoczone, gdzie Kia testowała usługi przewozowe dla osób ze specjalnymi potrzebami mobilnościowymi w Los Angeles.
Projekt przemyślany z myślą o użytkownikach
Model PV5 WAV został zaprojektowany nie tylko z myślą o osobach na wózkach, ale także ich rodzinach, opiekunach i kierowcach. Pojazd ma ułatwiać codzienne przemieszczanie się i zapewniać pełną integrację z elektromobilnością.
Wśród zastosowanych rozwiązań znajduje się system bocznego wejścia, który umożliwia bezpieczne wsiadanie z poziomu chodnika. Dodatkowo pojazd posiada składane siedzenie w trzecim rzędzie, które pozwala opiekunom na wygodne towarzyszenie osobie na wózku.
Produkcja wersji z wejściem bocznym będzie odbywać się w zakładzie Hwaseong EVO w Korei. Proces produkcyjny wykorzystuje system Made-In-Plant, który ma na celu zmniejszenie barier dla osób potrzebujących pojazdów dostępnych oraz zapewnienie zrównoważonego cyklu życia produktu.
Ważnym elementem konstrukcji jest rampa o udźwigu do 300 kg oraz opracowany specjalnie system pasów mocujących wózek. Całość ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i wygody podczas podróży.
Dostępność także cyfrowa
Model PV5 WAV będzie zintegrowany z rozwiązaniami opartymi na otwartej platformie programowej AAOS (Android Automotive Operating System), co ma ułatwić korzystanie z pojazdu osobom z niepełnosprawnościami. Kia zakłada, że rozwiązania cyfrowe będą wspierać codzienne użytkowanie pojazdu i zwiększać jego funkcjonalność.
Globalna strategia dostępności
Podczas wydarzenia Kia EV Day w lutym 2025 roku firma ogłosiła współpracę z Motability Operations. Celem partnerstwa jest zaoferowanie bardziej dostępnych pojazdów w ramach brytyjskiego systemu Motability Scheme. Program ten umożliwia osobom uprawnionym leasing pojazdów przystosowanych do ich potrzeb.
Kia zapowiada rozszerzenie oferty PV5 WAV na kolejne regiony świata. Działania te wpisują się w strategię globalnego zwiększania dostępności transportu dla osób z ograniczoną mobilnością.
Zobacz również:- IEA: Chiny rządzą elektromobilnością. Europa pozostaje daleko w tyle
- Porsche inwestuje w przyszłość, ale rewiduje strategię elektromobilności
- Nowe technologie w elektromobilności: Numeros Motors stawia na silniki bez metali ziem rzadkich
- EV pobijają kolejne rekordy w Polsce. Licznik Elektromobilności I kwartał 2025
Źródło: Materiały prasowe Kia Corporation, oprac. własne.
Może Cię również zainteresować
URE: pięciu wytwórców otrzyma 1,5 mld zł wsparcia z drugiej aukcji kogeneracyjnej 2025
Ponad 6 TWh energii z wysokosprawnej kogeneracji zyska wsparcie państwa – rozstrzygnięto drugą w tym roku aukcję na premię kogeneracyjną.
Qair Polska planuje 5 TWh zielonej energii rocznie do 2030 roku. Firma chce mieć 3 GW mocy i rozbudować magazyny energii
Qair Polska zapowiada ambitne cele na najbliższe lata – do 2030 roku chce dostarczać ponad 5 TWh energii odnawialnej rocznie dla odbiorców w Polsce. Kluczowe mają być rozwój magazynów energii, hybrydyzacja instalacji i zmiany legislacyjne – w tym ustawa wiatrakowa.
ESG zmienia reguły gry. Firmy przechodzą od compliance do strategii
Rosnące znaczenie ESG nie ogranicza się już do spełniania wymogów prawnych. Coraz więcej firm dostrzega w nim szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej i długoterminowego sukcesu. Przejście od compliance do strategicznego zarządzania ESG staje się nowym standardem – także w Polsce.
Naturalny wodór w skorupie kontynentalnej – potencjał, ograniczenia i geologiczne uwarunkowania
Naturalny wodór może stać się istotnym źródłem czystej energii dla przemysłu i trudnych do dekarbonizacji sektorów. Najnowszy przegląd badawczy opublikowany 13 maja 2025 r. w Nature Reviews Earth & Environment ujawnia, w jakich warunkach dochodzi do jego powstawania i akumulacji w skorupie kontynentalnej. To pierwszy tak kompleksowy opis geologicznych procesów, które mogą zadecydować o przyszłości „białego wodoru”.
177 mld USD na energetykę. IEA o kredytach eksportowych
Rola agencji kredytów eksportowych (ECA) w finansowaniu energetyki rośnie, zwłaszcza w kontekście wsparcia transformacji energetycznej. Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) po raz pierwszy uwzględniła ich działania w swoim sztandarowym raporcie World Energy Investment 2025. Od 2014 r. ECAs udzieliły wsparcia energetycznego o wartości 177 mld USD, z czego coraz większa część trafia do projektów związanych z OZE.
Moc deszczu – nowa granica w energii odnawialnej
Deszcz może nie tylko podlewać uprawy czy zasilać rzeki, ale – jak pokazuje tekst Rose Morrison w Renewable Energy Magazine – również dostarczać energii elektrycznej. Dzięki nowatorskim technologiom, takim jak plug flow czy piezoelektryczne dyski, opady zyskują nową rolę w miksie OZE.
Komentarze