Kolejny kraj sprzeciwia się ETS2. Estonia chce opóźnienia lub anulowania systemu
Estonia dołączyła do Polski, Czech i Słowacji w sprzeciwie wobec systemu ETS2, który ma objąć paliwa transportowe i grzewcze od 2027 roku. Premier Estonii Kristen Michal zapowiedział rozmowy z Komisją Europejską w celu opóźnienia lub anulowania systemu, obawiając się wzrostu kosztów energii. Polska chce przesunięcia ETS2 na 2030 rok.

Estonia sprzeciwia się ETS2
Estonia dołączyła do grupy państw Unii Europejskiej, które domagają się opóźnienia lub nawet anulowania nowego systemu handlu emisjami dla paliw transportowych i grzewczych (ETS2). Rząd w Tallinnie obawia się, że system ten doprowadzi do wzrostu cen energii, co wpłynie negatywnie na gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa.
Premier Estonii Kristen Michal zapowiedział rozpoczęcie rozmów z Komisją Europejską oraz państwami członkowskimi w celu przesunięcia startu ETS2, a jeśli będzie to możliwe – jego całkowitego anulowania.
Rozpoczynamy konsultacje z Komisją Europejską i państwami członkowskimi, aby opóźnić uruchomienie nowego rynku emisji, a jeśli uzyskamy wystarczające poparcie – spróbujemy go anulować. – powiedział premier na konferencji prasowej w Tallinnie.
Czym jest ETS2?
ETS2, czyli drugi system handlu uprawnieniami do emisji, ma ruszyć w 2027 roku i obejmie paliwa wykorzystywane w transporcie oraz budownictwie. Jest to kluczowy element polityki klimatycznej Unii Europejskiej, który ma pomóc w redukcji emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku w porównaniu z poziomem z 1990 roku.
Polska, Czechy i Słowacja również chcą opóźnienia
Estonia nie jest jedynym krajem sprzeciwiającym się ETS2. Polska już wcześniej postulowała przesunięcie wprowadzenia systemu na 2030 rok, wskazując na ryzyko wzrostu kosztów energii. Podobne stanowisko zajmują również Czechy i Słowacja, których politycy naciskają na opóźnienie systemu.
Nowy system jest wyzwaniem dla Unii Europejskiej, która stara się jednocześnie realizować ambitne cele klimatyczne, zwiększać wydatki na obronność oraz ograniczać wysokie ceny energii, szczególnie dotkliwe dla gospodarek takich jak niemiecka.
Może Cię również zainteresować
Czechy: Nowy program E.ON pozwala zarobić 200 euro za udział w bilansowaniu sieci
Nowa inicjatywa w Czechach pozwala mieszkańcom zarabiać na dostosowywaniu zużycia energii do potrzeb sieci. Partnerstwo Delta Green i E.ON Czechia wpisuje się w rosnący trend wirtualnych elektrowni (VPP).
ContourGlobal zainwestuje 1,6 GW w magazyny energii we Włoszech
ContourGlobal przejmuje projekty BESS o mocy 1,6 GW i pojemności do 9,5 GWh we Włoszech. Inwestycje mają kluczowe znaczenie przed wrześniowymi aukcjami MACSE i wzmacniają pozycję firmy w transformacji energetycznej.
Biometan szansą dla Polski? Do 2035 roku możliwa produkcja 5 mld m³ rocznie
Do 2035 roku Polska może osiągnąć roczną produkcję biometanu na poziomie nawet 5 mld m³ – wynika z najnowszego raportu Banku Gospodarstwa Krajowego. Choć obecnie działa tylko jedna instalacja, w przygotowaniu jest już 30 kolejnych. To istotny krok na drodze do uniezależnienia się od rosyjskiego gazu i realizacji założeń planu REPowerEU.
EIB wydał 7,79 mld euro na drogi i lotniska sprzeczne z celami klimatycznymi
Europejski Bank Inwestycyjny (EIB) udzielił w latach 2021-2024 ponad 7 miliardów euro pożyczek na budowę nowych dróg, rozbudowę lotnisk i inne inwestycje transportowe zwiększające emisje CO2. Tak wynika z najnowszej analizy organizacji Transport & Environment (T&E). Działania te podważają klimatczne deklaracje EIB, który w 2021 roku ogłosił się „bankiem klimatycznym UE”.
Rekordowy czerwiec 2025: energia słoneczna największym źródłem prądu w UE
Po raz pierwszy w historii fotowoltaika wygenerowała najwięcej energii elektrycznej w Unii Europejskiej – wyprzedzając zarówno atom, jak i wiatr. Czerwiec 2025 okazał się przełomowym miesiącem dla transformacji energetycznej w Europie.
BMW Group: Rośnie sprzedaż aut elektrycznych i modeli MINI. Solidne wyniki za II kwartał 2025 roku
BMW Group zakończyło drugi kwartał 2025 roku z pozytywnym wynikiem sprzedaży, mimo trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym – globalna sprzedaż wzrosła o 0,4% r/r. Wzrosty napędzały auta elektryczne (+18,5% od początku roku), nowe modele MINI (+17,3%) oraz rekordowy wynik BMW M GmbH (ponad 100 tys. pojazdów).
Komentarze