Komisja Europejska chce bezpieczniejszych i czystszych dróg – nowe przepisy dla pojazdów w UE
Komisja Europejska ogłosiła 24 kwietnia 2025 roku propozycję kompleksowej reformy unijnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa drogowego i rejestracji pojazdów. Nowe regulacje mają uwzględnić rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych oraz rozwój technologii wspomagających kierowców, a ich celem jest ograniczenie liczby wypadków, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń oraz walka z oszustwami, takimi jak manipulacja licznikami przebiegu.

Co się zmieni? Kluczowe propozycje Komisji
Nowe obowiązki i testy techniczne
- Okresowe badania techniczne dla pojazdów elektrycznych oraz nowe testy dla systemów bezpieczeństwa elektronicznego, w tym kontrola integralności oprogramowania.
- Roczna kontrola techniczna dla samochodów osobowych i dostawczych starszych niż 10 lat.
- Obowiązkowe badania motocykli o pojemności powyżej 125 cm³.
- Nowe metody pomiaru emisji: w tym testy liczby cząstek stałych (PN) i tlenków azotu (NOx), również za pomocą zdalnych czujników podczas inspekcji drogowych.
Cyfryzacja i transgraniczna wymiana danych
- Cyfrowe certyfikaty rejestracji pojazdów oraz badań technicznych.
- Wspólna europejska platforma wymiany danych, m.in. w zakresie historii przebiegu pojazdu, by przeciwdziałać fałszowaniu liczników.
- Ułatwienia dla kierowców mieszkających czasowo za granicą – uznawanie ważnych przeglądów technicznych wykonanych w innym kraju UE przez okres 6 miesięcy.
„Rewizja przepisów o zdatności pojazdów do ruchu drogowego uratuje około 7 000 osób i pozwoli uniknąć 65 000 poważnych obrażeń między 2026 a 2050 rokiem” – czytamy w uzasadnieniu Komisji Europejskiej.
Walka z oszustwami i ochrona konsumentów
Proponowane regulacje nakładają obowiązek zapisywania przebiegu pojazdu nie tylko podczas badań technicznych, ale także przy każdej wizycie w serwisie. Dane te będą udostępniane krajom członkowskim w przypadku rejestracji pojazdu używanego za granicą. Rozwiązanie to wzorowane jest na systemach działających już w Belgii (Car-Pass) i Holandii (NAP).
„Twarde dane pokazują, że najwięcej oszustw z przebiegiem ma miejsce przed pierwszym przeglądem technicznym, dlatego trzeba wdrożyć monitoring już na etapie serwisowania pojazdu” – uzasadnia Komisja.
Krok ku „Vision Zero” i neutralności klimatycznej
Nowe przepisy wpisują się w strategię „Vision Zero”, której celem jest całkowite wyeliminowanie ofiar śmiertelnych na drogach UE do 2050 roku oraz zmniejszenie ich liczby o 50% do 2030 roku. Rewizja dyrektyw ma także ograniczyć emisje z transportu drogowego – jednej z głównych przyczyn zanieczyszczenia powietrza w Europie.
Co dalej?
Propozycje Komisji trafią teraz do Parlamentu Europejskiego i Rady UE, które zdecydują o ich ostatecznym kształcie. Po przyjęciu przepisów, Komisja przygotuje akty wykonawcze i delegowane, które określą szczegóły wdrożenia nowych rozwiązań.
Źródło: KE
Może Cię również zainteresować
Strefy Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) – rząd szykuje nowe przywileje dla przemysłu energochłonnego
Nowelizacja Prawa energetycznego ma otworzyć drogę do tworzenia specjalnych stref z preferencyjnymi warunkami energetycznymi dla przemysłu energochłonnego. W piątek, 16 maja 2025 r., opublikowano projekt ustawy w wykazie prac legislacyjnych rządu.
Rewolucja w kształceniu zawodowym. W Siedlcach rusza centrum elektroenergetyki
W Siedlcach otwarto jedno z pierwszych w Polsce Branżowych Centrów Umiejętności branży elektroenergetycznej. Inwestycja powstała w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Centrum umożliwi zdobycie nowoczesnych kwalifikacji zawodowych. Udział w uroczystości wzięła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych
Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce. Tylko w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku przybyło ich o ponad 10,5 tysiąca – to wzrost aż o 36% rok do roku. Na koniec kwietnia flota aut całkowicie elektrycznych (BEV) przekroczyła 90 tysięcy pojazdów – wynika z danych PZPM i PSNM.
Energa inwestuje w 112 MW zielonej mocy na Dolnym Śląsku. Powstaje PV Serby
Energa Green Development przejęła projekt budowy jednej z największych farm fotowoltaicznych w regionie – PV Serby o mocy 112 MW. To kolejny krok spółki w kierunku realizacji celów dekarbonizacyjnych Grupy ORLEN oraz dynamicznego rozwoju lądowych OZE.
Photon Energy i Hyperion Renewables realizują farmę PV o mocy 38 MW w Rumunii
Photon Energy Group i portugalska firma Hyperion Renewables ogłosiły podpisanie kontraktu EPC (Engineering, Procurement and Construction) na realizację farmy fotowoltaicznej o mocy 34 MW w miejscowości Săliște w Rumunii. Trwają także prace nad zwiększeniem jej mocy do 38 MW. To pierwszy projekt z rumuńskiego portfolio Hyperion, który wejdzie w fazę budowy.
PGE szacuje wyniki za I kwartał 2025. Zysk netto wyraźnie powyżej oczekiwań
PGE zaskakuje pozytywnie inwestorów – wstępne wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku pokazują wyraźnie lepszą kondycję finansową spółki, niż zakładał rynkowy konsensus. Grupa osiągnęła 4,33 mld zł EBITDA oraz 2,42 mld zł zysku netto.
Komentarze